Begroot 0

Realisatie 0

Ruimte 0

Status prestaties

Provinciale heffingen

Provinciale heffingen

Begroot 0

Realisatie 0

Ruimte 0

Status prestaties

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Het beleid provinciale heffingen staat in de Belastingverordening Overijssel. 

We heffen de provinciale opcenten op de Motorrijtuigenbelasting volgens artikel 222 van de Provinciewet. De grondslag voor deze heffing is de Wet Motorrijtuigenbelasting. De opbrengsten uit de opcenten MRB zijn afhankelijk van het opcententarief en de volumes (het aantal voertuigen, de categorie-indeling en het gewicht van de voertuigen).

De opcenten motorrijtuigenbelasting worden geheven over het tarief van de hoofdsom van de motorrijtuigenbelasting. Het is een percentage van de hoofdsom zoals die in 1995 opgelegd zou worden. De basis voor de opcentenheffing verandert dus niet als het tarief voor de hoofdsom wordt verhoogd of verlaagd. De omvang van de hoofdsom is wel afhankelijk van het ledig gewicht van het voertuig (hoe zwaarder, hoe hoger de hoofdsom) en de brandstofsoort (benzine, diesel, LPG). De Belastingdienst int de opcenten voor de provincies.

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Wij leggen heffingen op in het kader van de opcenten motorrijtuigenbelasting, leges, precario, grondwateronttrekkingen en de nazorg van stortplaatsen . Het beleidskader daarvoor is opgenomen in de Belastingverordening Overijssel. Daar vindt u ook de vastgestelde tarieven.

Opcenten motorrijtuigenbelasting

Het Rijk stelt de maximale hoogte van de opcenten vast. Het maximale opcententarief voor 2020 is bepaald op 115,0% (2019: 113,2%). Het huidige provinciale opcententarief is door Provinciale Staten vastgesteld op 79,9%. In het Coalitieakkoord 2019-2023 is opgenomen dat wij geen lastenstijging willen voor onze inwoners. Daarom blijven de provinciale opcenten tot en met 2023 bevroren op het huidige tarief van 79,9%.

Leges
Leges zijn een heffing voor een door de provincie geleverde administratieve dienst (vooral het verstrekken van stukken en het afgeven van vergunningen). In 2018 heeft de vierjaarlijkse evaluatie van de legesverordening plaatsgevonden. In 2019 heeft een beperkte actualisatie plaatsgevonden. In 2020 zijn een aantal inhoudelijke aanpassingen gedaan die hun oorsprong vinden in de uitspraak van de Raad van Staten inzake de toepassing van de PAS. Voor de rest zijn de legestarieven geïndexeerd.

Precario
Precario is een heffing voor het hebben van voorwerpen in, op of boven provinciale grond of provinciaal water. Overijssel heft alleen nog precario van benzinepomp installaties. De precario heffen we via een belastingaanslag.

Grondwaterheffing
Op basis van de Waterwet (artikel 7.74) zijn Provinciale Staten bevoegd om een heffing in te stellen op het onttrekken van grondwater. De heffingsopbrengst gebruiken we onder andere voor onderzoeken die voor het grondwaterbeheer noodzakelijk zijn en voor de vergoeding van schade. De heffing leggen we op naar de in het heffingsjaar onttrokken hoeveelheid grondwater, gemeten in kubieke meters per jaar.

Nazorgheffing stortplaatsen
De Wet Milieubeheer regelt dat gesloten stortplaatsen geen of zo weinig mogelijk gevolgen voor het milieu hebben (Leemtewet genoemd). De Leemtewet legt de financiële- en bestuurlijke verantwoordelijkheid bij de provincie voor de permanente nazorg van stortplaatsen waar na 1 september 1996 afvalstoffen zijn of worden gestort. Wij moeten erop toezien dat bij gesloten stortplaatsen zodanige maatregelen worden getroffen dat de stortplaatsen geen of zo weinig mogelijk nadelige gevolgen voor het milieu veroorzaken. Uw Staten kunnen een heffing instellen ter bestrijding van de kosten van de nazorgmaatregelen bij stortplaatsen waar na 1 september 1996 nog afval gestort is of wordt. Wij leggen de heffing, gebaseerd op een besluit van uw Staten van 30 maart 1999, op aan de exploitanten van de stortplaatsen in Overijssel. De hoogte van de heffing is gebaseerd op de berekening van het doelvermogen vanaf het moment dat de nazorg start en op rendement- en inflatieprognoses. Door uw Staten is in 2020 besloten om alleen voor de stortlocatie Elhorst Vloedbelt een jaarlijkse heffing van € 40.000 te innen voor het te bereiken doelvermogen. Voor de andere 2 stortlocaties is de verwachting dat het doelvermogen door de te realiseren rendementen worden gehaald.

Provinciale heffingen

Terug naar navigatie - Provinciale heffingen

Motorrijtuigenbelasting

In 2020 is een bedrag van € 113,8 miljoen aan opcenten ontvangen, wat ongeveer € 1,0 miljoen hoger is dan begroot. Deze meeropbrengsten komen, zoals afgesproken, ten gunste van verkeersveiligheid.

Ten opzichte van 2019 zijn de MRB opbrengsten € 0,8 miljoen hoger. De tellijst van de Belastingdienst per 18 december 2020 laat zien dat de omvang van het voertuigenbestand in Overijssel licht gestegen is ten opzichte van 2019 (zie hieronder). Ook is het gemiddelde voertuiggewicht iets omhoog gegaan.

x € 1000
Provinciale heffingen
Geraamde opbrengst Gerealiseerde opbrengst
Opcenten motorrijtuigenbelasting € 112.800 € 113.842
Leges, precario en overige heffingen € 793 € 898
Grondwaterheffing € 1.194 € 1.194
Nazorgheffing stortplaatsen € 40 € 40

Leges, precario en overige heffingen

Terug naar navigatie - Leges, precario en overige heffingen
Leges, precario en overige heffingen
Geraamde opbrengst Gerealiseerde opbrengst
Leges, precario en overige heffingen € 792.982 € 898.440
Beheer en onderhoud wegen € 65.406 € 62.089
Grondwaterbeheer € 33.858 € 9.347
Vergunningverlening milieubeheer € 157.889 € 329.407
Ontgrondingen € 32.063 € 84.853
Bescherming natuur en landschap € 490.428 € 409.218
Wet Luchtvaart € 13.338 € 3.460
Overig € 0 € 66

Leges, precario en overige heffingen

Er zijn meer opbrengsten binnengekomen dan begroot (€0,1 miljoen). Belangrijkste oorzaak is dat er in 2020 een aantal grote omgevingsvergunningen zijn afgegeven in het kader van de WABO.  

Nazorgheffingen
De nazorgplannen voor de drie Overijsselse stortlocaties zijn in 2016 herzien. Voor de locatie Elhorst Vloedbelt is het vereiste doelvermogen zodanig gewijzigd dat we voorzien dat het doelvermogen niet gerealiseerd zal worden op basis van het prognose-rendement. Voor de andere twee locaties is de verwachting dat het vereiste doelvermogen gerealiseerd gaat worden. Op basis van het verwachte langjarige fondsrendement en het nu aanwezige vermogen voor de locatie Elhorst Vloedbelt, zou in 2082 een tekort resteren van circa € 5,5 miljoen. Aan Twence (de beheerder) is daarom per 1 januari 2020 een jaarlijkse heffing opgelegd van € 40.000.

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingsbeleid

In de Belastingverordening Overijssel staat het kwijtscheldingsbeleid als bedoeld in artikel 26 van de Invorderingswet 1990. In artikel 4.4 van deze verordening staat dat wij geen kwijtschelding verlenen bij de invordering van de nazorgheffing stortplaatsen. Verder kennen we geen innings- en kwijtscheldingsbeleid voor de opcenten Motorrijtuigenbelasting. De reden hiervan is dat niet wij, maar de Belastingdienst deze belasting int. De provincie heeft geen invloed op de wijze van inning of kwijtschelding.

Opcenten Motorrijtuigenbelasting

Terug naar navigatie - Opcenten Motorrijtuigenbelasting
Opcenten Motorrijtuigenbelasting
Peildata 31-12-2019 31-12-2020
Totaal voertuigen (bruto) 649.624 660.749
Stijging t.o.v. voorgaand jaar 1,66% 1,71%
Aantal auto's (netto) 550.438 558.120
Motoren (netto) 39.667 40.721
Totaal voertuigen (netto) 590.105 598.841
Stijging t.o.v. voorgaand jaar 1,57% 1,48%
Gemiddeld gewicht
Auto's (netto) 1.156 1.162
Stijging t.o.v. voorgaand jaar 0,37% 0,52%
Gemiddelde heffingsgrondslag
Auto's (netto) 259 261,68
Stijging t.o.v. voorgaand jaar 0,77% 1,03%
Aantal provinciale opcenten MRB 79,9 79,9
Stijging t.o.v. voorgaand jaar
Totale opbrengsten MRB 113.046.806 113.842.455
Stijging t.o.v. voorgaand jaar 1,92% 0,70%

Opcenten motorrijtuigenbelasting per provincie

Terug naar navigatie - Opcenten motorrijtuigenbelasting per provincie

Hieronder is weergegeven hoe de inkomsten uit de provinciale heffingen zijn opgebouwd. De opcenten op de Motorrijtuigenbelasting beslaan ongeveer 98% van onze inkomsten uit heffingen. Hieronder is tevens een vergelijkingstabel opgenomen van de opcenten per provincie. 

Opcenten provincies
2020
Drenthe 1 92,0
Groningen 2 91,8
Zuid Holland 3 90,4
Zeeland 4 89,1
Gelderland 5 87,2
Fryslân 6 87,0
Flevoland 7 80,6
Overijssel 8 79,9
Noord Brabant 9 78,0
Limburg 10 77,9
Utrecht 11 73,6
Noord Holland 12 67,9

Kostendekkenheid heffingen

Terug naar navigatie - Kostendekkenheid heffingen

De volgende tabellen geven de mate van kostendekkenheid van de heffingen weer.

Met betrekking tot de grondwaterheffing is het kostendekkingspercentage in 2020 hoger dan 100%.   De opbrengsten van de heffing grondwaterheffing hoeft per jaar niet gelijk te lopen met de kosten omdat er gebruik gemaakt wordt van een voorziening. Het kan zijn dat er in andere jaren meer wordt uitgegeven dan ontvangen. In de loop van 2021 wordt de grondwaterheffing weer herzien voor de periode 2022-2024. Dat wordt opnieuw bekeken hoe hoog de heffing moet zijn om kostendekkend te zijn, rekening houdend met de stand van de voorziening op dat moment.

Berekening kostendekkendheid leges Wet natuurbescherming Actuele Begroting 2020 Realisatie 2020 Berekening kostendekkendheid Ontgrondingenwet Actuele Begroting 2020 Realisatie 2020
Kosten taakveld(en) €409.400 €363.417 Kosten taakveld(en) €25.200 €66.813
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen
Netto kosten taakveld(en) €409.400 €363.417 Netto kosten taakveld(en) €25.200 €66.813
Toe te rekenen kosten Toe te rekenen kosten
Overhead €87.200 €87.408 Overhead €6.800 €18.040
BTW BTW
Totale kosten €496.600 €450.825 Totale kosten €32.000 €84.853
Opbrengst heffingen €490.400 €409.218 Opbrengst heffingen €32.000 €84.853
Dekkingspercentage 99% 91% Dekkingspercentage 100% 100%
- -
Berekening kostendekkendheid leges WABO Actuele Begroting 2020 Realisatie 2020 Berekening kostendekkendheid leges Waterwet Actuele Begroting 2020 Realisatie 2020
Kosten taakveld(en) €115.200 €259.376 Kosten taakveld(en) €26.700 €7.360
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen
Netto kosten taakveld(en) €115.200 €259.376 Netto kosten taakveld(en) €26.700 €7.360
Toe te rekenen kosten Toe te rekenen kosten
Overhead €42.700 €70.031 Overhead €7.200 €1.987
BTW BTW
Totale kosten €157.900 €329.407 Totale kosten €33.900 €9.347
Opbrengst heffingen €157.900 €329.407 Opbrengst heffingen €33.900 €9.347
Dekkingspercentage 100% 100% Dekkingspercentage 100% 100%
- -
Berekening kostendekkendheid leges Wet luchtvaart Actuele Begroting 2020 Realisatie 2020 Berekening kostendekkendheid grondwaterheffing Actuele Begroting 2020 Realisatie 2020
Kosten taakveld(en) €30.200 €2.724 Kosten taakveld(en) €836.000 €898.133
Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen €- €- Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen €28.300 €119.105
Netto kosten taakveld(en) €30.200 €2.724 Netto kosten taakveld(en) €807.700 €779.028
Toe te rekenen kosten Toe te rekenen kosten
Overhead €8.100 €736 Overhead €- €16.380
BTW BTW
Totale kosten €38.300 €3.460 Totale kosten €807.700 €795.408
Opbrengst heffingen €13.300 €3.460 Opbrengst heffingen €1.194.000 €1.194.323
Dekkingspercentage 35% 100% Dekkingspercentage 148% 150%