Inleiding
Terug naar navigatie - Inleiding en statenvoorstel - InleidingAlgemeen
Voor u ligt het Jaarverslag 2020. Niemand had ooit kunnen bevroeden dat in het afgelopen jaar zulke ingrijpende veranderingen zouden plaatsvinden, in alle opzichten.
Het is al vaker gezegd: de coronacrisis heeft een enorme impact op alles en iedereen, ook op onze provinciale opgaven. Er is een nieuwe werkelijkheid ontstaan waar we met elkaar een nieuwe weg in moeten vinden. En als we terugkijken op het afgelopen jaar kunnen we constateren dat we als samenleving in staat zijn gebleken om die omslag te maken. Zo worden er vele initiatieven opgezet om elkaar te helpen en worden nieuwe ideeën uitgewerkt om uitdagingen het hoofd te bieden. Ondanks het thuiswerken en afstand houden, gingen veel zaken “gewoon” door, zonder aan kwaliteit in te leveren. De coronacrisis heeft eraan bijgedragen dat de digitale mogelijkheden in hoog tempo zijn ontwikkeld. En bovendien het belang van o.a. gezondheid, circulariteit en digitalisering onderstreept.
Naast de coronacrisis speelden het onderzoek bij het kanaal Almelo De Haandrik, de stikstofproblematiek en het intrekken van de concessie IJssel-Vecht het afgelopen jaar een grote rol. Allemaal grote dossiers met een eigen dynamiek die onze inzet het afgelopen jaar in belangrijke mate mede hebben bepaald.
De huidige situatie vraagt van ons allen om ons steentje bij te dragen. “Samen bouwen aan Overijssel”.
Het Overijsselse noaberschap ten voeten uit.
Inleidende samenvatting
We hebben als provincie Overijssel in 2020 waar nodig en mogelijk de maatregelen getroffen om in te spelen op de ontwikkelingen rondom de coronacrisis. Dit hebben we gedaan:
- concrete maatregelen om de effecten van de coronacrisis te verzachten. Onder andere: het opschorten van inningen bij betalingsproblemen en het op verzoek naar voren halen en versneld uitbetalen van subsidies en sponsorbijdragen;
- vele acties en maatregelen binnen de “reguliere” investeringsvoorstellen en beleid om de effecten van de coronacrisis te dempen en kansen te benutten.
In aanvulling daarop hebt u met de Statenvoorstellen “Overijsselse aanpak coronacrisis”, en “Overijsselse herstel- en transitieaanpak coronacrisis” over aanvullende maatregelenpakketten besloten. Het aanjagen van de economie verbinden we daarmee nadrukkelijk met het realiseren van de grote maatschappelijke opgaven in Overijssel, onder andere op het gebied van energie, klimaat en circulaire economie.
We hebben ook in 2020 onze kenmerkende Overijsselse aanpak voortgezet: in samenspraak met onze partners, inspelend op de ontwikkelingen en de opgaven waar we voor staan (o.a. monitoring van de impact van de coronacrisis). Onze inzet was breed; cofinanciering van noodsteun voor de cruciale regionale instellingen, digitaliseringsvouchers, kapitaalinjectie Oost NL, aanvullende investering Human Capital Agenda en het naar voren halen van investeringen in ruimte, wonen, retail (o.a. crisisarrangementen) en vervangingsinvesteringen. We hebben noodhulp gegeven aan instellingen waarvoor we hoofdinvesteerder zijn, we hebben sociale hypotheek voor maatschappelijke voorzieningen mogelijk gemaakt en gezorgd voor continuïteit voor het culturele veld. Dit in samenwerking met stedelijke regio’s.
Concluderend stellen wij vast dat Overijssel adequaat heeft gereageerd op alle grote veranderingen. Dit lichten wij verder toe bij de afzonderlijke opgaven.
De coronacrisis heeft een forse impact op de regionale economie: in lijn met het Nederlandse gemiddelde voor Overijssel in 2020 een gemiddelde krimp van circa 4% in het bruto regionaal product. Overijsselse bedrijven – grootbedrijf, MKB en zzp’ers – hebben in gelijke mate gebruik gemaakt van de nationale steunmaatregelen. Mede daardoor laat de arbeidsmarkt nog geen grote groei van werkloosheid zien. De verschillen tussen sectoren zijn groot. De coronamaatregelen treffen vooral de horeca, detailhandel, evenementen-, vrijetijds- en culturele sector. De maakindustrie en de bouwnijverheid daarentegen hebben in het algemeen redelijk kunnen doordraaien. De inkopersindexen stonden in het vierde kwartaal 2020 weer in de plus. De krimp in de economie heeft verder specifieke lokale gevolgen en concentreert zich op de binnensteden, zo blijkt uit het koopstromenonderzoek in Overijssel. We zien dat de creativiteit vanuit cultuur, sociale kwaliteit en ontmoeting sterke krachten zijn in het realiseren van maatschappelijke opgaven.
Corona heeft invloed gehad op de uitvoering van onze projecten en plannen. Projecten zijn vertraagd, anders of niet uitgevoerd. Denk hierbij aan gedragbeïnvloedingsprojecten in het kader van verkeersveiligheid en participatie en inspraak vanuit de omgeving welke veelal digitaal moest plaatsvinden. Ondanks het ingewikkelde jaar zijn we er, samen met onze partners, daarnaast wel in geslaagd onze voorgenomen onderhoudprogramma’s uit te voeren. Aan het project ‘reconstructie van de N737’ is de Cobouw Digitalisering Award toegekend.
In 2020 hebben we met onze partners in risicodialogen besproken welke knelpunten partijen op het gebied van Hitte Droogte en Wateroverlast ervaren en hoe we die aan kunnen pakken. De risicodialogen van waaruit we samen actieplannen maken en vertalen naar een investeringsprogramma Hitte, Droogte en Wateroverlast, hebben vertraging opgelopen.
Regionale Energie Strategieën
We hebben in 2020 de eerste fase van ons investeringsvoorstel ruimte wonen (binnen)steden en retail uitgevoerd. De coronacrisis heeft de transitie in de retail (minder winkels, meer online, centra als “places to be”) in een stroomversnelling gebracht. Samen met onze partners in het Retailplatform Overijssel hebben we de 
Digitalisering en dataficering