Prestatie |
Doorgevoerde begrotingswijziging |
Baten |
Lasten |
Saldo |
GS/PS Begrotingswijziging |
Financiële toelichting |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
3 |
0 |
3 |
-3 |
PS 008 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019 |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
300 |
0 |
300 |
-300 |
PS 022 Overijsselse aanpak coronacrisis |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 022 Overijsselse aanpak coronacrisis |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
665 |
0 |
665 |
-665 |
PS 029 Monitor Overijssel 2020 II |
Beter benutten
Wij willen voor de uitvoering van het programma Beter benutten een tweetal subsidies verlenen aan de Stedendriehoek voor een totaal van € 426.500. De dekking hiervoor is aanwezig in de gereserveerde middelen van de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma's.
Slim en duurzaam
Wij willen voor de uitvoering van het programma slimme en duurzame mobiliteit het subsidieplafond met € 239.000 verhogen voor het bereikbaarheidsfonds. De dekking hiervoor is aanwezig in de gereserveerde middelen van de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma's.
Wij stellen voor een bedrag van € 0,67 miljoen te onttrekken aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma’s verkeer en vervoer, voor de uitvoering van de (rijks)programma’s Slim & Duurzaam en Beter benutten, en deze toe te voegen aan prestatie 4.1.3 van de begroting 2020. |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
-107 |
0 |
-107 |
107 |
Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 |
4.2.1 Transities Openbaar Vervoer |
2600 |
0 |
2600 |
-2600 |
GS 105 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019 |
4.2.1 Transities Openbaar Vervoer |
-1290 |
0 |
-1290 |
1290 |
GS 121 Monitor Overijssel 2020 II |
Bij de jaarrekening 2019 is er abusievelijk € 2,6 miljoen op deze prestatie doorgeschoven naar de jaarschijf 2020. In plaats daarvan had dit bedrag toegevoegd moeten worden aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel als reservering voor de Transitie Openbaar vervoer in komende jaren. Van het abusievelijk doorgeschoven bedrag verwachten wij dit jaar € 1,29 miljoen niet te realiseren. De gereserveerde gelden zullen tijdens de coalitieperiode voor deze prestatie worden ingezet.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 1,3 miljoen af te ramen en toe te voegen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel van prestatie 4.2.1. |
4.2.1 Transities Openbaar Vervoer |
2500 |
0 |
2500 |
-2500 |
Adm. 202 doorwerking GS 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019 |
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen |
2100 |
0 |
2100 |
-2100 |
PS 007 Verkenning elektrificatie spoorlijnen |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 007 Verkenning elektrificatie spoorlijnen |
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen |
-735 |
0 |
-735 |
735 |
PS 029 Monitor Overijssel 2020 II |
Met het Statenvoorstel Verkenningsfase elektrificatie spoorlijnen (PS 2020/1100322) is € 2,1 miljoen toegevoegd aan de begroting van 2020 voor het uitvoeren van onderzoek voor de verkenningsfase. De opdracht hiervoor aan Prorail kent een bestedingsritme dat enigszins afwijkt van het geraamde budget in de begroting. Voor doorlopende verplichtingen in 2021 willen wij € 735.000 dorschuiven naar 2021.
Wij stellen u voor om voor prestatie 4.2.2 een budget van € 0,735 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan de reserve Sporen en wegen, door te schuiven van 2020 naar 2021. |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
500 |
0 |
500 |
-500 |
PS 008 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019 |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
1550 |
0 |
1550 |
-1550 |
GS 117 Uitvoeringsbesluit subsidies juni 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 117 Uitvoeringsbesluit subsidies juni 2020 |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
255 |
0 |
255 |
-255 |
GS 121 Monitor Overijssel 2020 II |
Wij verwachten dit jaar nog een aanvraag voor een subsidiebijdrage in de kosten voor het verwijderen van niet actief beveiligde overwegen van de gemeente Olst-Wijhe voor maximaal een bedrag van € 0,255 miljoen.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 4.2.3 een budget van € 0,255 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, toe te voegen aan de begroting van 2020. |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-72 |
0 |
-72 |
72 |
Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 |
4.2.5 Spoor Zwolle - Kampen |
57 |
0 |
57 |
-57 |
GS 105 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019 |
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede |
852 |
0 |
852 |
-852 |
GS 105 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019 |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
717 |
0 |
717 |
-717 |
PS 008 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019 |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
2335 |
0 |
2335 |
-2335 |
PS 029 Monitor Overijssel 2020 II |
Project F35 onderdoorgang Bornerbroeksestraat
De complexiteit van de projectvoorbereiding, door een relatie met werkzaamheden aan het hoofdrailnet, is onderschat. Hierdoor schiet dit project fors in de vertraging en zal naar verwachting niet voor 2023 in uitvoering worden genomen.
De te verlenen provinciale bijdrage aan dit project van € 1,72 miljoen wordt voor € 1 miljoen gedekt vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en voor € 0,72 miljoen uit de algemene middelen (voorheen decentralisatie uitkering verkeer en vervoer). Als gevolg van de vertraging willen wij het totale bedrag doorschuiven naar 2023. Daarbij stellen wij voor de € 0,72 miljoen uit de algemene middelen toe te voegen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Wij stellen u voor in 2020 de lasten van prestatie 4.3.1 te verlagen met € 0,72 miljoen en deze ruimte toe te voegen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Voorts stellen wij u voor om deze middelen samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, te ramen voor prestatie 4.3.1 voor het jaar 2023.
Uitvoeringsprogramma 2020 (UVP)
Er is een mutatie als gevolg van het UVP mobiliteit dat met de Overijsselse gemeenten gezamenlijk is vastgesteld. Dit betreft een verdeling van beschikbare subsidiemiddelen (UVP) over verschillende beleidslijnen. Bij de uitvoering van het UVP2020 zijn er meer Fiets-projecten en minder projecten bereikbaarheid, verkeerveiligheid en goederenvervoer aangemeld door de gemeenten. De uitwerking hiervan is dat er € 3,05 miljoen meer besteed gaat worden aan prestatie Fiets (4.3.1). Dit bedrag wordt voor € 2,4 miljoen overgeheveld vanuit prestatie 4.6.10 en voor € 0,55 mln. vanuit prestatie 4.5.1. en voor € 0,1 mln. vanuit prestatie 4.4.4. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging tussen prestaties binnen het UVP en de begroting Mobiliteit.
Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.3.1 te verhogen met € 3,05 miljoen onder gelijktijdige verlaging van de lasten op prestaties 4.6.10, 4.5.1., en 4.4.4 voor respectievelijk € 2,4, € 0,55 en € 0,1 miljoen. |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
1126 |
0 |
1126 |
-1126 |
GS 105 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019 |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
500 |
0 |
500 |
-500 |
GS 114 Investeringsvoorstel Fiets |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 114 Investeringsvoorstel Fiets |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-1868 |
0 |
-1868 |
1868 |
GS 121 Monitor Overijssel 2020 II |
Project F35 onderdoorgang Bornerbroeksestraat
De complexiteit van de projectvoorbereiding, door een relatie met werkzaamheden aan het hoofdrailnet, is onderschat. Hierdoor schiet dit project fors in de vertraging en zal naar verwachting niet voor 2023 in uitvoering worden genomen.
De te verlenen provinciale bijdrage aan dit project van € 1,72 miljoen wordt voor € 1 miljoen gedekt vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en voor € 0,72 miljoen uit de algemene middelen (voorheen decentralisatie uitkering verkeer en vervoer). Als gevolg van de vertraging willen wij het totale bedrag doorschuiven naar 2023. Daarbij stellen wij voor de € 0,72 miljoen uit de algemene middelen toe te voegen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 4.3.1 een budget van € 1 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2020 naar 2023.
Snelfietsroute Hattem-Zwolle
In de begroting 2020 prestatie 4.3.1 is € 0,39 miljoen voorzien voor de subsidie/cofinanciering snelfietsroute Hattem-Zwolle. De provinciale bijdrage is onderdeel van een Rijksbijdrage van € 0,52 miljoen. voor dit project welke is toegezegd in het kader van MIRT afspraken 2018. De gemeente Zwolle is gestart met de planuitwerking en verwacht de realisatie in 2021.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 4.3.1 een budget van € 0,39 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2020 naar 2021.
Correctie onttrekking reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel
Bij de begroting 2020 is er abusievelijk ten laste van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel € 1,1 miljoen toegevoegd aan prestatie 4.3.1 waardoor er een tekort is ontstaan van € 0,9 miljoen binnen de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel (prestatie 4.3.1). Om dit te corrigeren hebben wij op prestatie 4.3.1 de lasten van de begroting 2020 met € 0,48 miljoen verlaagd en de lasten op jaarschijf 2021 met € 0,42 miljoen verlaagd onder gelijktijdige toevoeging van € 0,9 miljoen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
1000 |
0 |
1000 |
-1000 |
Adm. 202 doorwerking GS 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019 |
4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) |
200 |
0 |
200 |
-200 |
GS 106 Goederenvervoer en logistiek |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 106 Goederenvervoer en logistiek |
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk |
2444 |
0 |
2444 |
-2444 |
PS 008 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019 |
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk |
-100 |
0 |
-100 |
100 |
PS 029 Monitor Overijssel 2020 II |
Er is een mutatie als gevolg van het UVP mobiliteit dat met de Overijsselse gemeenten gezamenlijk is vastgesteld. Dit betreft een verdeling van beschikbare subsidiemiddelen (UVP) over verschillende beleidslijnen. De uitwerking hiervan is dat er € 3,05 miljoen meer besteed gaat worden aan prestatie Fiets (4.3.1). Dit bedrag wordt voor € 2,4 miljoen overgeheveld vanuit prestatie 4.6.10 en voor € 0,55 mln. vanuit prestatie 4.5.1. en voor € 0,1 mln. vanuit prestatie 4.4.4. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging tussen prestaties binnen het UVP en de begroting Mobiliteit. Hiermee wordt invulling gegeven aan de nauwe samenwerking die provincie Overijssel heeft met de Overijsselse gemeenten.
Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.3.1 te verhogen met € 3,05 miljoen onder gelijktijdige verlaging van de lasten op prestaties 4.6.10, 4.5.1., en 4.4.4 voor respectievelijk € 2,4, € 0,55 en € 0,1 miljoen. |
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk |
-36 |
0 |
-36 |
36 |
Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
-620 |
0 |
-620 |
620 |
PS 020 Bijdrage N50 Kampen Zuid-Kampen |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 020 Bijdrage N50 Kampen Zuid-Kampen |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
-549 |
0 |
-549 |
549 |
PS 029 Monitor Overijssel 2020 II |
Actualisatie Uitvoeringsprogramma 2020 (UVP)
Onder prestatie 4.3.1 Fiets is de toelichting voor deze budgettair neutrale begrotingswijziging opgenomen.
Wij stellen u voor de lasten van 4.5.1 met € 0,55 miljoen te verlagen.
Actualisatie hogere opbrengsten MRB
In 2020 zijn de gerealiseerde opbrengsten van de MRB hoger dan begroot. Conform uw besluit bij de P-brief wordt de gerealiseerde meeropbrengst in deze coalitieperiode bijgeraamd voor verkeersveiligheid. Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.5.1 in 2021 te verhogen met € 1,5 miljoen.
Cofinanciering aangevraagde Rijksmiddelen
In 2020 worden niet alle middelen gerealiseerd op deze prestatie Deze willen wij in 2021 inzetten als cofinanciering van de aangevraagde Rijksgelden. Wij zullen u hiervoor bij de jaarrekening een voorstel voor resultaatbestemming voorleggen. |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
198 |
0 |
198 |
-198 |
GS 105 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019 |
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid |
-36 |
0 |
-36 |
36 |
Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 |
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid |
-2438 |
0 |
-2438 |
2438 |
PS 029 Monitor Overijssel 2020 II |
Onder prestatie 4.3.1 Fiets is de toelichting voor deze budgettair neutrale begrotingswijziging opgenomen.
Wij stellen u voor de lasten van 4.6.10 met € 2,4 miljoen te verlagen. |
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid |
349 |
0 |
349 |
-349 |
Adm. 201 doorwerking PS 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2019 |
4.6.3 N35 – Lopende projecten |
1044 |
0 |
1044 |
-1044 |
GS 105 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019 |
4.6.3 N35 – Lopende projecten |
-500 |
0 |
-500 |
500 |
GS 121 Monitor Overijssel 2020 II |
Als gevolg van het stopzetten van de aanbestedingsprocedure zijn de beschikbaar gestelde uitvoeringskosten dit jaar voor een bedrag van €500.000 niet nodig maar volgend jaar.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 4.6.3 een budget van € 500.000, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2020 naar 2021. |
4.6.5 N50 |
3820 |
1180 |
5000 |
-3820 |
PS 020 Bijdrage N50 Kampen Zuid-Kampen |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 020 Bijdrage N50 Kampen Zuid-Kampen |
4.6.6 N307 |
-67 |
0 |
-67 |
67 |
PS 009 Perspectiefnota 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 009 Perspectiefnota 2021 |
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten |
24 |
0 |
24 |
-24 |
PS 008 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019 |
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten |
-991 |
0 |
-991 |
991 |
PS 009 Perspectiefnota 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 009 Perspectiefnota 2021 |
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten |
-88 |
0 |
-88 |
88 |
Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 |
4.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn |
475 |
0 |
475 |
-475 |
PS 009 Perspectiefnota 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 009 Perspectiefnota 2021 |
4.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn |
339 |
0 |
339 |
-339 |
Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
385 |
0 |
385 |
-385 |
PS 008 Jaarverslag 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019 |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
400 |
0 |
400 |
-400 |
PS 009 Perspectiefnota 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 009 Perspectiefnota 2021 |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
2650 |
0 |
2650 |
-2650 |
PS 023 Kanaal Almelo-de Haandrik |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 023 Kanaal Almelo-de Haandrik |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
15500 |
0 |
15500 |
-15500 |
PS 029 Monitor Overijssel 2020 II |
Op 1 juli 2020 (PS/2020/1101601) heeft PS de (geamendeerde) uitgangspunten vastgesteld voor de aanpak van de schadeproblematiek aan woningen langs het Kanaal Almelo - De Haandrik en € 25,0 miljoen toegevoegd aan de (bestemmings-)Reserve waterwegen. Tevens is per direct € 2,65 miljoen ontrokken aan deze reserve en gealloceerd aan de prestatie 4.7.1. Beheer provinciale infrastructuur (in 2020).
Eind oktober stelt PS met een besluit over het voorstel 'Onverplicht vergoeden schade Kanaal Almelo-De Haandrik' (PS/2020/1102673) naar verwachting de nadere uitwerking van haar amendement vast. PS besluit daarmee een specifieke schaderegeling te ontwerpen voor het onverplicht vergoeden van schade en stelt ook de uitgangspunten voor deze specifieke schaderegeling vast. Daarmee staan de kaders voor de uit te keren (schade)vergoedingen, zowel voor het verplichte deel als het onverplichte deel, vast en ontstaat voor Overijssel de verplichting om deze vergoedingen uit te gaan keren. Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) vereist dat voor deze vergoedingen een voorziening wordt gevormd ten laste van de beschikbare middelen in de Reserve waterwegen. Dit betreft een technische correctie; dezelfde middelen blijven beschikbaar.
Wij stellen u voor om in 2020 een bedrag van € 15.500.000 toe te voegen aan de Voorziening schaderegeling Kanaal Almelo - De Haandrik onder gelijktijdige en evenredige onttrekking aan de Reserve waterwegen. Tevens stellen wij u voor om hiermee samenhangend in 2021 de geraamde lasten en de onttrekking aan de Reserve waterwegen te verlagen en deze te vervangen door een besteding ten laste van de Voorziening schaderegeling Kanaal Almelo - De Haandrik, alle eveneens voor een bedrag van € 15.500.000. |
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur |
2 |
0 |
2 |
-2 |
PS 009 Perspectiefnota 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 009 Perspectiefnota 2021 |
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur |
-1350 |
0 |
-1350 |
1350 |
PS 029 Monitor Overijssel 2020 II |
Bij de toelichting bij prestatie 4.6.9 is een begrotingswijziging opgenomen waarbij middelen vanuit deze prestatie worden toegevoegd ter dekking van investeringskrediet voor de N344. |
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur |
50 |
0 |
50 |
-50 |
Adm. 201 doorwerking PS 2019 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2019 |
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur |
-574 |
0 |
-574 |
574 |
PS 009 Perspectiefnota 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 009 Perspectiefnota 2021 |