Begroot 215.902

Realisatie 200.981

Ruimte 14.921
-200.981 Uitgaven (x1000)

Status prestaties

Kerntaak 4: Mobiliteit

Kerntaak 4: Mobiliteit

Begroot 215.902

Realisatie 200.981

Ruimte 14.921
-200.981 Uitgaven (x1000)

Status prestaties

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Goede bereikbaarheid is een voorwaarde voor (economische) ontwikkeling en draagt bij aan een goed vestigingsklimaat. In de Omgevingsvisie en de Koersdocumenten fiets, OV, auto en goederenvervoer is de koers bepaald voor acties op het gebied van mobiliteit. Aan de hand van de Integrale Netwerkvisie Overijssel (INO, 2018) maken wij per verbinding de afweging tussen mogelijke investeringen in weginfrastructuur, OV en/of fiets.

We voeren de wettelijke regie en coördineren de inbreng van alle betrokken partijen binnen het beleidsveld mobiliteit. Als beheerder van provinciale (vaar)wegen werken we aan een veilig en goed onderhouden (vaar-) wegennet. Maar hoe goed de wegen ook zijn, veiligheid heeft steeds meer te maken met gedrag. Daarom stimuleren we veilig gedrag van weggebruikers.

Om de alsmaar toenemende mobiliteit te verwerken, zetten we in op duurzaam Openbaar Vervoer en stimulering van fietsgebruik naast een betere autobereikbaarheid. Dat draagt tevens bij aan schonere lucht en daarmee aan een gezonder leefmilieu. We stimuleren het maken van bewuste, duurzame en slimme keuzes en combinaties van de verschillende manieren om je te verplaatsen.

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken

Terug naar navigatie - 4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken

We optimaliseren de (benutting van) vervoersystemen en netwerken. Op basis van de Integrale Netwerkvisie Overijssel (INO) maken we keuzes ten aanzien van de kwaliteitsniveaus van onze infrastructuur. In onze mobiliteitsaanpak zetten we met gemeenten en partners in op gedragsbeïnvloeding en een betere onderlinge aansluiting van verschillende vervoerswijzen voor personen en goederen (4.1.2). Voor een betere bereikbaarheid stimuleren we het bewust kiezen of, hoe, en op welk tijdstip men zich verplaatst. Ook het slim combineren van systemen en netwerken draagt bij aan optimale bereikbaarheid (4.1.3 en 4.1.4).

4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit

Acties

  1. Wij verkennen de relatie van de veranderende mobiliteit en andere transities.
  2. Wij leveren samen met de wegbeheerders in Overijssel een referentiekader van onze wegen op.
  3. Wij leveren samen met de wegbeheerders in Overijssel een Actieprogramma Wegen op.
  4. Wij voeren studies uit ter onderbouwing van mobiliteitsvraagstukken en/of lobbydossiers.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.1.2 Regionale Mobiliteitsaanpak

Acties

  1. Wij actualiseren samen met onze partners ons meerjarig investeringsprogramma Mobiliteit op basis van onze Koersdocumenten en Beleidsimpulsen.
  2. Wij stellen samen met onze partners de bestedingsplannen Mobiliteit 2021 op en verwerken dit in onze begroting.
  3. Wij stellen samen met de gemeenten het uitvoeringsprogramma (UVP) voor 2021 op waarin gemeentelijke en provinciale projecten en/of maatregelen worden gesubsidieerd.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken

Acties

  1. Wij ontwikkelen het Rijksprogramma Slimme en Duurzame mobiliteit en voeren dit uit.
  2. Wij geven invulling aan de uitwerking van het Klimaatakkoord om onze systemen te verduurzamen.
  3. Wij werken samen met de wegbeheersers aan de digitaliseringsopgave mobiliteit.
  4. Wij werken binnen de Werkgeversaanpak aan de vermindering van autogebruik door in te zetten op bewustwording en beloning.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming

4.1.4 Slimmer maken van systemen en netwerken

Acties

  1. Wij voeren samen met onze partners innovatieve slimme mobiliteitsprojecten uit, waaronder: slimme verkeerslichten, open data (ten behoeve van Talking Traffic), innovaties rond fiets en innovatieve mobiliteitsdiensten (MaaS = Mobility as a Service).

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer

Als opdrachtgever voor het regionale openbaar vervoer verlenen wij OV-concessies voor bus en trein. Wij zetten in op kwaliteitsverbetering en het overstappen op schone energie in het openbaar vervoer. Daarvoor stemmen we het vervoersaanbod af op de vraag, versterken het kernnet en vinden alternatieven voor de nog overblijvende vraag naar vervoer (4.2.2). We stimuleren en realiseren maatregelen om het trein- en busvervoer te verbeteren en duurzamer te maken (4.2.3 t/m 4.2.6). We werken mee aan het Rijksprogramma ‘Toekomstbeeld OV 2040’ en behartigen daarin de belangen van Overijssel. We werken aan gezamenlijke kennisontwikkeling (4.2.1).

4.2.1 Transities Openbaar Vervoer

Acties

  1. Wij realiseren nieuwe infrastructuur voor de energievoorziening van de bussen.
  2. Wij werken mee aan het Rijksprogramma ‘Toekomstbeed OV 2040’, waarin wij nadenken over knooppunten en de aansluiting van nationale treindiensten op de regionale treindiensten. Leidraad daarbij is ons eigen koersdocument OV
  3. Wij stellen kaders en begeleiden de vervoerders bij de introductie van nieuwe betaalwijzes in het openbaar vervoer.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • Geen

4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen

Acties

  1. Wij laten door ProRail een verkenning uitvoeren naar de elektrificatie van de treinverbinding Almelo-Mariënberg-Hardenberg ter voorbereiding op besluitvorming over een verdere planuitwerking.
  2. Wij onderzoeken in overleg met Gelderland de mogelijkheden van verduurzaming van de treinverbinding Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, in relatie tot de concessiewissel in 2023.
  3. Wij onderzoeken samen met de Duitse partners en Euregio (Interregstudie) de mogelijkheden van verduurzaming van de treinverbindingen Enschede-Gronau- Münster/Dortmund in relatie tot de concessiewissel in 2026.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein

Acties

  1. We implementeren de concessie IJssel-Vecht.
  2. We bereiden de aanbesteding OV-concessie Berkel-Dinkel voor (2023).
  3. Wij coördineren de wervingsacties van vervoerders voor nieuwe reizigers.
  4. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de impuls uit het Coalitieakkoord van € 1 miljoen voor OV, stations en sociale veiligheid.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming

4.2.4 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer

Acties

  1. Wij voeren onderzoeken uit naar opwaardering van de diverse treinverbindingen in Overijssel waarbij prioriteit wordt gegeven aan de treinverbinding Zwolle – Enschede (-Münster).
  2. Wij werken een investeringsvoorstel uit voor de impuls uit het coalitieakkoord van € 2 miljoen voor Niet actief beveiligde overwegen.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.2.5 Spoor Zwolle - Kampen

Acties

  1. Wij ronden met de spoorbeheerder de werkzaamheden af van het project vernieuwing Kamperlijn.
  2. Wij implementeren met de vervoerder de opening van station Zwolle Stadshagen en monitoren de uitvoering van de gewijzigde treindienst.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede

Acties

  1. Wij bewaken de uitvoering van aanvullende werkzaamheden rond de elektrificatie en versnellingsmaatregelen (onder meer aanvullende stroomvoorziening).
  2. Wij monitoren de inzet van de intercity en voeren onderzoeken uit naar verdere kwaliteitsverbeteringen van de treinverbinding Zwolle-Enschede. Hierbij gaat het om: ?verhogen van de capaciteit
    ?versnellen van de Intercity en de Sprinter
    ?en het laten rijden van een tweede Intercity / kwartiersdienst.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

4.3 Vaker op de fiets

Terug naar navigatie - 4.3 Vaker op de fiets

Wij stimuleren het gebruik van de (elektrische) fiets op afstanden tot ongeveer vijftien kilometer als alternatief voor de auto en het openbaar vervoer. En ook als vervoermiddel van en naar stations of carpoolplaatsen (4.3.1). Een kwalitatief goed en veilig fietsnetwerk is belangrijk voor woon-werkverkeer, en daarmee ook voor de werkgelegenheid. (4.3.2.)

4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek

Terug naar navigatie - 4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek

Met onze partners (4.4.1) werken we aan efficiënt (4.4.2)  en schoon (4.4.3) goederenvervoer. Dat vergroot de bereikbaarheid, de werkgelegenheid en de toegevoegde waarde van de logistieke sector. We zorgen voor een optimale bereikbaarheid van de logistieke hotspots in Overijssel zodat ze goed kunnen opereren op de Europese corridors (4.4.4).

4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO)

Acties

  1. Wij geven onder regie van POLO, samen met de logistieke stakeholders, uitvoering aan het meerjarenprogramma Goederenvervoer en logistiek.
  2. Wij ondersteunen de POLO (secretariaat, aanjager kernteam en werktafels) en de logistieke netwerkorganisaties bij cluster- en netwerkactiviteiten.
  3. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de resterende impuls uit het Coalitieakkoord van € 1,8 miljoen voor schoon goederenvervoer en logistiek.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

4.4.2 Slimme logistiek (Smart Logistics)

Acties

  1. Wij bedenken met partners maatwerkoplossingen voor logistieke vragen, onder meer stadslogistiek (koppeling met het Klimaatakkoord), afvallogistiek, zorglogistiek en bouwlogistiek.
  2. Wij realiseren slimme infrastructuur door het uitvoeren van projecten als Talking Traffic en Blauwe Golf.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.4.3 Verduurzaming goederenvervoer Binnenvaart

Acties

  1. Wij versterken via de Green Deal Binnenvaart de positie van de binnenvaart, door een actief verandering van vervoerswijze beleid (modal shift) te voeren van weg naar water.
  2. Wij stimuleren via de Green Deal Binnenvaart de vergroening van de binnenvaartvloot.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk

Acties

  1. Wij creëren een robuust vaarwegennet, onder meer door onze betrokkenheid bij het verruimen van de Twentekanalen, project sluis Kornwerderzand en het onderzoek ‘Handelingsperspectieven Droogte’.
  2. Wij onderzoeken samen met de partners de mogelijkheden voor meer parkeergelegenheid voor vrachtauto’s.
  3. Wij behartigen de belangen van Overijssel op het dossier Vrachtwagenheffing.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.5 Iedereen elke dag veilig thuis

Terug naar navigatie - 4.5 Iedereen elke dag veilig thuis

Verkeersveiligheid is essentieel voor het welzijn in Overijssel. Op basis van het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 dragen wij bij aan de ambitie ‘0 verkeersslachtoffers’. Dat doen we door gedragsbeïnvloeding (4.5.2) en door het veiliger maken van het wegennetwerk (4.5.1).

4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer

Terug naar navigatie - 4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer

Goede en veilige bereikbaarheid voor het autoverkeer van en naar stedelijke netwerken en streekcentra is van groot belang voor onze economie. Vanuit de Integrale Netwerkvisie Overijssel (INO) werken we onze wegenvisie met de andere wegbeheerders uit in een actieprogramma wegen (4.6.1 t/m 4.6.10).

4.6.1 A1

Acties

  1. Wij begeleiden de uitvoering van fase I en II (Deventer-Azelo).
  2. Wij voeren samen met de gemeenten langs de A1 de planuitwerkingfase uit en begeleiden de uitvoering van de gebiedsplannen.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid

Acties

  1. Wij (mede)financieren gemeentelijke/provinciale projecten ter verbetering van de bereikbaarheid.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming

4.6.2 A28

Acties

  1. Wij agenderen bij de ministerie van IenW en de Tweede Kamer de nodige vervolgstappen voor de instandhouding en verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroom op de Rijksweg A28, dit naar aanleiding van afronding MIRT onderzoek november 2019.
  2. Wij geven daarbij prioriteit aan de A28 corridor bij Zwolle in samenhang met onderliggend weggennet (ring/N35/N50/N340). Wij streven daarbij naar een MIRT-verkenning voor de langere termijn en beter benutten pakketten (slim en duurzaam) voor de kortere termijn.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.3 N35 – Lopende projecten

Acties

  1. Wij bewaken het proces richting een onherroepelijk tracébesluit door Minister I&W voor Nijverdal-Wierden.
  2. Wijthmen- Nijverdal: Rijkswaterstaat voert maatregelen uit. Ook de planstudie Haarle wordt uitgevoerd.
  3. Wij ronden de planstudie Knooppunt Raalte af en bereiden de realisatiefase voor.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

4.6.4 N35 – Marsroute

Acties

  1. Wij agenderen verdere opwaardering van de N35 tussen Wijthmen – Nijverdal bij ministerie IenW via het MIRT en via lobby richting Tweede Kamer. Einddoel is uitvoering minimaal 2x2 100 km/uur met ongelijkvloerse kruisingen en gescheiden rijstroken.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

4.6.5 N50

Acties

  1. Wij werken mee aan de planstudie Rijksweg N50 Kampen Zuid-Kampen.
  2. Wij agenderen problematiek op de N50 bij ministerie IenW via het MIRT en via lobby richting Tweede Kamer.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

4.6.6 N307

Acties

  1. Wij verrichten de voorbereidende werkzaamheden voor de vergunningen voor aanleg van de N307.
  2. Wij bereiden de realisatiefase voor.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.7 Vechtdalverbinding (N340/N377 en N48)

Acties

  1. Wij starten met de werkzaamheden aan het nieuwe tracé bij de aansluiting met de A28.
  2. Wij starten met de uitvoering van de onderdoorgang in de N377 in Balkbrug.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.8 N348 Raalte-Ommen (1e en 2e fase)

Acties

  1. Wij ronden de uitvoering van de N348 (financieel) af.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten

Acties

  1. Wij realiseren de aansluiting Oude Deventerweg - Landweerweg (N733).
  2. Wij realiseren de aansluiting Lossersestraat - Noord Esmarkerrondweg (N732).
  3. Wij realiseren de rotonde Meenteweg Olst (N337).
  4. Wij ronden de planstudie F35 Enschede-Oldenzaal af.
  5. Wij ronden de planstudie aansluiting N315/N768 Danspaleis af.
  6. Wij ronden de planstudie Herstel Deldener Esch (Pact van Twickel) af.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • Geen

4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur

Terug naar navigatie - 4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur

Wij werken aan de instandhouding van onze provinciale infrastructuur (4.7.1). Wij houden daarbij rekening met verkeersveiligheid, doorstroming, leefbaarheid en het milieu. (4.7.2 en 4.7.3).

Financiën | lasten

Terug naar navigatie - Financiën | lasten

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie Voorgestelde begrotingswijziging/resultaatbestemming Baten Lasten Saldo PS/GS Begrotingswijziging of Resultaatbestemming Financiële toelichting
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken -174 0 174 -174 Resultaatbestemming Correctie voor eerder genomen lasten. Verwerkt in Kerntaak 20 (Algemene dekkingsmiddelen): Binnen beleidsdoel 4.1 is er aan lasten € 2,5 miljoen geraamd voor prestatie 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken. Hiervan is ruim € 1,6 miljoen gerealiseerd waarvoor met behulp van inzet van externe deskundigheid veel is ingezet op de werkgeversaanpak en slimme en duurzame mobiliteitsprojecten. Verder zijn er baten gerealiseerd voor ruim € 1,4 miljoen die niet waren geraamd. Deze baten zijn specifieke rijksuitkeringen voor mobiliteitsprojecten waarvan de lasten grotendeels eerder al ten laste van de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer waren gebracht. Het betreft Rijksbijdragen die zijn uitgekeerd op basis van de specifieke uitkeringen 'veilig, duurzaam en doelmatige verkeersinfrastructuur' en 'MIRT 2017-2019' hetgeen geleid heeft tot een hoger resultaat op prestatie 4.1.3. van € 0,667 miljoen. Wij stellen u voor de eerder genomen lasten ten laste van de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer te corrigeren middels resultaatbestemming en € 0,667 miljoen toe te voegen aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma’s verkeer en vervoer. Dit voorstel verwerken wij bij Kerntaak 20. Slimme en duurzame mobiliteitsprojecten: In 2020 heeft de voorbereiding en afstemming van slimme en duurzame mobiliteitsprojecten met de regio's Twente, Zwolle-Kampen en Cleantechregio meer tijd gevraagd dan verwacht, waardoor in 2020 niet tot de uitrol van projecten kon worden overgegaan. Hierdoor zijn onder andere 2 subsidieverleningen aan de Cleantechregio niet in 2020 gerealiseerd. Daarnaast is een aanzienlijk deel van de bestedingen binnen prestatie 4.1.3 gedekt met ontvangen rijksmiddelen, waardoor onze structureel beschikbare middelen niet volledig zijn besteed. Per saldo is hierdoor een onderbesteding ontstaan van ca. € 0,9 miljoen op € 2,5 miljoen. Wij stellen wij u voor om middels resultaatbestemming € 0,174 miljoen vanuit prestatie 4.1.3 door te schuiven naar de jaarschijf 2021 ter dekking van ons cofinancieringsdeel voor de subsidieverlening 'werkgeversaanpak 2019-2021' aan de Cleantechregio die in 2020 niet kon worden gerealiseerd.
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken -517 517 -517 GS Begrotingswijziging Subsidieregeling Voucherregeling thuiswerkplannen Verder is er een onderbesteding op de subsidieregeling Voucherregeling thuiswerkplannen De onderbesteding wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de subsidieregeling pas aan het eind van het jaar is opengesteld. De lopende aanvragen zullen in 2021 worden beschikt en betaalbaar gesteld. Voor de Voucherregeling thuiswerkplannen hebben wij besloten € 0,277 miljoen door te schuiven naar 2021. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor de Voucherregeling thuiswerkplannen € 0,277 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.1.3 van de begroting 2021. Regionale Aanpak Laadinfrastructuur De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is onderdeel van het nationale Klimaatakkoord en heeft als doel ervoor te zorgen dat laadinfrastructuur geen drempel vormt voor de groei van het aantal elektrische voertuigen. Voor de uitwerking van de landelijke aanpak is in de NAL afgesproken dat er samenwerkingsregio’s komen die gemeenten gaan ondersteunen bij de uitrol van laadinfrastructuur. Het Rijk heeft 15 miljoen euro procesgeld beschikbaar gesteld voor de NAL-samenwerkingsregio’s, onder de voorwaarde dat de regio minimaal eenzelfde bedrag bijdraagt. Overijssel en Gelderland zijn ingedeeld als samenwerkingsregio en de provincies staan aan de lat om de ondersteuning verder vorm te geven in een Regionale Aanpak Laadinfrastructuur (RAL). Voor de invulling van een Regionale Aanpak Laadinfrastructuur in 2021 voegen wij als provinciale bijdrage € 0,240 miljoen toe aan de begroting 2021. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor de invulling van een Regionale Aanpak Laadinfrastructuur € 0,240 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.1.3 van de begroting 2021.
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen -955 955 -955 PS Begrotingswijziging Binnen beleidsdoel 4.2 is er aan lasten ruim € 1,3 miljoen geraamd voor prestatie 4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen. Hiervan is ruim € 0,4 miljoen gerealiseerd. Met het Statenvoorstel Verkenningsfase elektrificatie spoorlijnen (PS 2020/1100322) is € 2,1 miljoen beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van onderzoek voor de verkenningsfase. De opdracht hiervoor aan Prorail kent een bestedingsritme dat enigszins afwijkt van het geraamde budget in de begroting. Voor doorlopende verplichtingen in 2021 willen wij € 0,955 miljoen dorschuiven naar 2021. Wij stellen u voor om voor prestatie 4.2.2 een budget van € 0,955 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan de reserve Sporen en wegen, door te schuiven van 2020 naar 2021.
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein -404 404 -404 Resultaatbestemming Prestatie 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein Voor deze prestatie is aan lasten ruim € 106 miljoen en aan baten € 45,2 miljoen geraamd in de begroting. De realisatie komt uit op € 107 miljoen lasten en 50,4 miljoen baten. Op deze prestatie is hierdoor per saldo een positief resultaat geboekt van € 4,5 miljoen. De gerealiseerde baten van ruim € 50,4 miljoen zijn circa € 5,2 miljoen hoger dan de raming van € 45,2 miljoen. Dit hangt vooral samen met de incidentele Rijksbijdrage, de beschikbaarheidsvergoeding 2020, van ruim € 10,1 miljoen en lagere reizigersopbrengsten van ongeveer € 4,9 miljoen waarvoor Provincie Overijssel het opbrengstenrisico draagt (en indirect compensatie ontvangt). Haltevoorzieningen IJssel-Vecht Per december 2020 is in een deel van Overijssel het lijnennet en de dienstregeling aangepast. Om uitvoering van de goedgekeurde dienstregeling mogelijk te maken waren nieuwe haltes nodig en zullen elders haltes niet meer bediend worden. Dat vergt aanpassingen aan de halte-infrastructuur, zowel bij de gemeentelijke als provinciale wegbeheerders. Deze aanpassingen vergen een eenmalige investering van € 0,723 miljoen in halte-infrastructuur die binnen het beschikbare budget van 2020 voor de exploitatie van het openbaar vervoer is gedekt. Inmiddels is van het beschikbaar gestelde bedrag € 0,319 miljoen gerealiseerd. Voor dekking van doorlopende verplichtingen stellen wij voor middels resultaatbestemming € 0,404 miljoen beschikbaar te houden en toe te voegen aan de begroting 2021 op prestatie 4.2.3.
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein -497 497 -497 PS Begrotingswijziging Exploitatie OV concessies Zoals in monitor II aangekondigd is er in 2020 voor prestatie 4.2.3 sprake van een incidentele baat als gevolg van de te ontvangen beschikbaarheidsvergoeding OV en de incidentele lasten die ontstaan in verband met de doorbetaling hiervan aan onze vervoerders. De lasten voor de exploitatie van OV concessie sluit op een bedrag van € 106,7 miljoen ten opzichte van de begrote € 104,8 miljoen. Dit betekent per saldo € 1,9 miljoen hoger dan geraamd. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door een hogere last circa € 3,6 miljoen samenhangend met extra subsidies aan vervoerders om de gevolgen van Corona op het openbaar vervoer te dekken. Anderzijds is er een lagere last van circa € 1,2 miljoen in hoofdzaak veroorzaakt doordat de OV-index lager uitvalt dan voorzien. Verder zijn er in 2020 nog geen aanvullende maatregelen op de Vechtdallijnen getroffen tijdens de werkzaamheden aan de N340 (onderbesteding € 0,497 miljoen). De werkzaamheden aan de bestaande rijbanen zullen hoofdzakelijk in 2021 plaatsvinden en dan zullen naar verwachting aanvullende maatregelen op de Vechtdallijnen getroffen worden. Wij stellen u voor de niet gerealiseerde middelen beschikbaar te houden voor aanvullende maatregelen op de Vechtdallijnen tijdens de werkzaamheden aan de N340 en middels begrotingswijziging € 0,497 miljoen te onttrekken aan de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer hetzelfde bedrag aan lasten op te nemen in de begroting 2021 op prestatie 4.2.3.
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein -1805 1805 -1805 GS Begrotingswijziging Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO's) Voor de aanpak van niet beveiligde overwegen (NABO’s) is in 2020 een subsidieregeling ingesteld op basis waarvan gemeenten aan de slag konden gaan met het verwijderen van NABO’s. Voor 2020 is hiervoor ruim € 1,8 miljoen beschikbaar in de begroting op prestatie 4.2.3. De aanvraag van de gemeente Olst-Wijhe is eind 2020 ontvangen en zal in 2021 worden beschikt. De aanvraag van de gemeente Hof van Twente zal begin 2021 worden ingediend. Wij hebben besloten de middelen van 2020 beschikbaar te houden en door te schuiven naar 2021. Dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 1,8 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.2.3 van de begroting 2021.
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede -389 389 -389 GS Begrotingswijziging Op deze prestatie is van het geraamde budget van € 1,3 miljoen een bedrag van ruim € 0,388 miljoen niet tot besteding gekomen. De onderbesteding kan als volgt worden verklaard. Voor lopende opdrachten aan ProRail in verband met elektrificatie, 2e perronspoor en een verkenningenstudie verbetermaatregelen spoorlijnen Zwolle-Enschede zijn de verwachte (af)rekeningen niet in 2020 ontvangen. De overgebleven gelden zullen in 2021 voor doorlopende verplichtingen op deze prestatie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 0,388 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.2.6 van de begroting 2021.
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik -1105 1105 -1105 Resultaatbestemming Uitvoeringsprogramma mobiliteit UVP 2020 Zoals bij het Statenvoorstel voor de Herprioritering nr. 2020/1102400 is opgenomen stellen wij u voor middels resultaatbestemming het positieve resultaat van € 90.000 als gevolg van terugvloeiende subsidies meerjarig beschikbaar te houden voor toekomstige uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit en € 90.000 door te schuiven naar 2022 op prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik. Correctie eerder genomen lasten als gevolg uitkering specifieke doeluitkeringen Wij stellen u voor de eerder genomen lasten ten laste het UVP te corrigeren middels een resultaatbestemming en de middelen beschikbaar te houden voor toekomstige uitvoeringsprogramma's door deze toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van de begroting 2021, prestatie 4.3.1.
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik -914 914 -914 PS Begrotingswijziging Uitvoering koersdocument Fiets (middelen uit het coalitieakkoord 2016-2019) Wij stellen u voor € 0,9 miljoen voor de realisatie van Koers Fiets toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2021.
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik -500 500 -500 GS Begrotingswijziging Uitvoering koersdocument Fiets (middelen uit het coalitieakkoord 2020-2023 ) Voor de niet gerealiseerde middelen uit het coalitieakkoord 2020-2023 gelden de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 0,5 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2021.
4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) 33 -33 33 GS Begrotingswijziging Binnen beleidsdoel 4.4 is op prestatie 4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) aan lasten € 0,4 miljoen beschikbaar gesteld. Hierop heeft een overschrijding plaatsgevonden van € 33.000 die kan worden gedekt door een aanvullende onttrekking aan de Reserve uitvoeling Kwaliteit van Overijssel. Deze aanvullende onttrekking wordt gecompenseerd met een verlaging van de lasten van prestatie 4.4.1 in 2021. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 33.000 extra te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel ter dekking van de hogere lasten van prestatie 4.4.1 van de begroting 2020 onder gelijktijdige verlaging van de lasten van prestatie 4.4.1 in de jaarschijf 2021.
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid -1702 1702 -1702 Resultaatbestemming Terugvloeiende subsidies: Zoals bij het Statenvoorstel voor de Herprioritering nr. 2020/1102400 is opgenomen stellen u voor middels resultaatbestemming het positieve resultaat als gevolg van terugvloeiende subsidies meerjarig beschikbaar te houden voor toekomstige uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit en € 0,160 miljoen door te schuiven naar 2022 op prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid. Meeropbrengsten motorrijtuigenbelasting inzetten voor verkeersveiligheid : Via het coalitieakkoord en de Perspectiefbrief 2020 hebben wij aangegeven de meeropbrengsten vanuit de motorrijtuigenbelasting in te willen zetten voor verkeersveiligheid. In 2020 zijn de opbrengsten van de motorrijtuigenbelasting € 1,042 miljoen hoger dan begroot. Wij stellen u voor dit bedrag te bestemmen voor verkeersveiligheidsmaatregelen.
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid -1420 1420 -1420 PS Begrotingswijziging Beleidsimpuls verkeersveiligheid Op prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid is € 2,55 miljoen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het programma verkeersveiligheid. Hierop is een bedrag van € 1,9 miljoen niet besteed. Zoals bij monitor II 2020 aangekondigd willen wij de niet gerealiseerde middelen inzetten als cofinanciering op de toegekende Specifieke Rijksuitkering 'Stimulering Verkeersveiligheidsmaatregelen'. De niet bestede middelen van € 1,9 miljoen worden voor € 1,4 miljoen gedekt uit de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel waarvan de beschikbaarheidsdatum per einde 2020 is verstreken. Daarom doen wij u het voorstel € 1,4 miljoen aan niet bestede middelen beschikbaar te houden voor de beleidsimpuls verkeersveiligheid. Wij stellen u voor € 1,4 miljoen beschikbaar te houden voor cofinanciering van de beleidsimpuls verkeersveiligheid en € 1,4 miljoen toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.5.1 van de begroting 2021. Voor € 0,5 miljoen worden de niet bestede middelen van € 1,9 miljoen gedekt uit de opbrengsten van de Motorrijtuigenbelasting. Wij stellen u voor deze middelen beschikbaar te houden voor cofinanciering van de beleidsimpuls verkeersveiligheid en middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2021 en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.5.1 van de begroting 2021.
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid -721 0 721 -721 Resultaatbestemming Onder deze prestatie is het werkbudget voor het ROV Oost-Nederland verantwoord (€ 1,8 miljoen). Verder is onder deze prestatie de realisatie van het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Overijssel onderdeel verkeersveiligheid opgenomen. Hiervoor bestaat de subsidieregeling voor de gemeenten. Op de subsidieregeling is bijna € 3,3 miljoen besteed met een onderbesteding van ruim € 1,4 miljoen. Zoals bij de 2e monitor 2020 aangekondigd wordt deze onderbesteding deels veroorzaakt doordat subsidies die verleend zijn in voorgaande jaren lager zijn vastgesteld (€ 0,72 miljoen). De overige onderbesteding is het gevolg van minder subsidieaanvragen in het kader van het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Overijssel (€ 0,7 miljoen). Zoals bij het Statenvoorstel voor de Herprioritering nr. 2020/1102400 is opgenomen stellen u voor middels resultaatbestemming het positieve resultaat als gevolg van terugvloeiende subsidies meerjarig beschikbaar te houden voor toekomstige uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit en € 0,72 miljoen door te schuiven naar 2022 op prestatie 4.5.2 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid.
4.6.3 N35 – Lopende projecten -236 236 -236 GS Begrotingswijziging De planstudie is nog niet afgerond mede daarom zijn de beschikbaar gestelde uitvoeringskosten dit jaar deels gebruikt. Daarom hebben wij de resterende middelen doorgeschoven naar 2021 Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 4.6.3 een budget van € 0,236 miljoen samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2020 naar 2021. Begrotingswijziging verwerkt in Kerntaak 20 (Algemene dekkingsmiddelen): De investeringskosten in de infrastructuur van de Provincie dienen op basis van de regelgeving te worden geactiveerd en na realisatie worden de kapitaallasten gedekt vanuit de reserve dekking kapitaallasten vaste activa. De plankosten die toegerekend worden aan de realisatie van de provinciale infrastructuur bedragen in 2020 € 0,361 miljoen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,361 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de reserve dekking kapitaallasten vaste activa. Deze wijziging wordt verwerkt onder Kerntaak 20 (Algemene dekkingsmiddelen)
4.6.5 N50 -3200 1180 4380 -3200 PS Begrotingswijziging Voor de verbreding van de Rijksweg N50 Kampen Zuid-Kampen is met Statenvoorstel 2020/1101286 een regionale cofinancieringsbijdrage van € 5.0 miljoen beschikbaar gesteld. Hiervan wordt € 3,82 miljoen door de Provincie bijgedragen en € 1.18 miljoen door regionale partijen (Flevoland, Kampen, Dronten en Zwolle). In 2020 is de regionale cofinancieringsbijdrage nog niet aan Rijkswaterstaat ter beschikking gesteld hetgeen als volgt wordt toegelicht: In 2020 zijn de eerste voorbereidingen getroffen voor een Bestuursovereenkomst tussen Rijk en regio voor de N50 Kampen Zuid-Kampen. De daarbij benodigde afronding van de Planstudie en raming van de kosten door Rijkswaterstaat zijn echter vertraagd en pas eerste kwartaal 2021 gereed. Na afronding hiervan kan de definitieve Bestuursovereenkomst worden opgesteld en getekend en de middelen aan het Rijk worden overgemaakt. Wij stellen u voor de middelen door te schuiven naar 2021. De regionale bijdrage wordt per saldo voor € 3,2 miljoen gedekt uit de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en voor € 0,62 miljoen uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Voor de dekking uit de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer stellen wij u voor in de jaarschijf 2021 € 3,2 miljoen te onttrekken aan vorengenoemde reserve en de lasten van prestatie 4.6.5 in 2021 te verhogen met € 3,2 miljoen. Verder dienen de baten en voor een gelijk bedrag de lasten te worden doorgeschoven en in 2021 te worden opgevoerd voor € 1.18 miljoen op prestatie 4.6.5.
4.6.5 N50 -620 620 -620 GS Begrotingswijziging Voor de dekking uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel gelden de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 0,62 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.6.5 van de begroting 2021.
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid -55 0 55 -55 Resultaatbestemming Zoals bij het Statenvoorstel voor de Herprioritering nr. 2020/1102400 is opgenomen stellen u voor middels resultaatbestemming het positieve resultaat als gevolg van terugvloeiende subsidies meerjarig beschikbaar te houden voor toekomstige uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit en € 55.000 door te schuiven naar 2022 op prestatie 4.6.10 Infrastructurele maatregelen
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid -500 0 500 -500 PS Begrotingswijziging Vrijval en herbesteding interne bijdrage N732 uit Reserve dekking kapitaallasten activa: In 2020 is een eerder verleende interne bijdrage van € 0,5 miljoen voor maatregelen op de N732 niet tot realisatie gekomen. Na onderzoek is besloten de voorgenomen investering niet uit te voeren. Deze bijdrage was al toegevoegd aan de reserve dekking kapitaallasten activa. De niet gerealiseerde middelen blijven beschikbaar voor toekomstige uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit. Zoals bij het Statenvoorstel voor de Herprioritering nr. 2020/1102400 is opgenomen stellen u voor de niet gerealiseerde bijdrage meerjarig beschikbaar te houden voor toekomstige uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit en € 0,5 miljoen door te schuiven naar 2022 op prestatie 4.6.10 Infrastructurele maatregelen Wij stellen u voor om de vrijval vanuit de Reserve dekking kapitaallasten activa ter grootte van € 0,5 miljoen toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van begroting 2021 voor prestatie 4.6.10.
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur -2067 2067 -2067 PS Begrotingswijziging Programma’ schaderegeling (fase 1) en gebiedsaanpak (fase 2) Kanaal Almelo de Haandrik De uitgaven in 2020 betroffen € 1,8 miljoen (incl. € 0,3 miljoen salarisbudget) en bleven door de verlate rapportage van schadeopnames en gerelateerde vertraagde uitbetaling aan de leverancier voor beide aanbestede opdrachten een € 2,2 miljoen achter op het budget voor jaarschijf 2020. Wij stellen u voor om deze € 2,2 miljoen. te onttrekken aan Reserve waterwegen en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.7.4 van de begroting 2021. Over de periode 2019-2020 bedragen de kosten van het ‘programma’ schaderegeling (fase 1) en gebiedsaanpak (fase 2) Kanaal Almelo de Haandrik in € 2,7 miljoen. Naar verwachting zijn de resterende middelen ad. € 24,4 miljoen. (€ 8,9 miljoen in de Reserve waterwegen en € 15,5 miljoen in de Voorziening Kanaal Almelo de Haandrik schadeloosstelling per 31 december 2020) nodig om het einddoel schadeafhandeling (fase 1) en de nog nader vorm te geven gebiedsaanpak (incl. statenbesluit). Daarnaast wordt gegeven de onzekerheid over de schadeomvang en bijhorende financiële consequenties, de financiële consequenties van Corona(maatregelen) en de nog nader vorm te geven gebiedsaanpak om het gebied in rustiger vaarwater te brengen een algemene risicoreserve gehandhaafd van € 13,1 miljoen tot eind 2021 (zie paragraaf Weerstandsvermogen).
4.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn -155 155 -155 PS Begrotingswijziging Resultaatbestemming personeelskosten waterwegen

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken 3 0 3 -3 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken 300 0 300 -300 PS 022 Overijsselse aanpak coronacrisis Deze wijziging heeft betrekking op PS 022 Overijsselse aanpak coronacrisis
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken 665 0 665 -665 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II Beter benutten Wij willen voor de uitvoering van het programma Beter benutten een tweetal subsidies verlenen aan de Stedendriehoek voor een totaal van € 426.500. De dekking hiervoor is aanwezig in de gereserveerde middelen van de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma's. Slim en duurzaam Wij willen voor de uitvoering van het programma slimme en duurzame mobiliteit het subsidieplafond met € 239.000 verhogen voor het bereikbaarheidsfonds. De dekking hiervoor is aanwezig in de gereserveerde middelen van de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma's. Wij stellen voor een bedrag van € 0,67 miljoen te onttrekken aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma’s verkeer en vervoer, voor de uitvoering van de (rijks)programma’s Slim & Duurzaam en Beter benutten, en deze toe te voegen aan prestatie 4.1.3 van de begroting 2020.
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken -107 0 -107 107 Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 220 van inhuur naar vast 2020
4.2.1 Transities Openbaar Vervoer 2600 0 2600 -2600 GS 105 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019
4.2.1 Transities Openbaar Vervoer -1290 0 -1290 1290 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II Bij de jaarrekening 2019 is er abusievelijk € 2,6 miljoen op deze prestatie doorgeschoven naar de jaarschijf 2020. In plaats daarvan had dit bedrag toegevoegd moeten worden aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel als reservering voor de Transitie Openbaar vervoer in komende jaren. Van het abusievelijk doorgeschoven bedrag verwachten wij dit jaar € 1,29 miljoen niet te realiseren. De gereserveerde gelden zullen tijdens de coalitieperiode voor deze prestatie worden ingezet. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 1,3 miljoen af te ramen en toe te voegen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel van prestatie 4.2.1.
4.2.1 Transities Openbaar Vervoer 2500 0 2500 -2500 Adm. 202 doorwerking GS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen 2100 0 2100 -2100 PS 007 Verkenning elektrificatie spoorlijnen Deze wijziging heeft betrekking op PS 007 Verkenning elektrificatie spoorlijnen
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen -735 0 -735 735 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II Met het Statenvoorstel Verkenningsfase elektrificatie spoorlijnen (PS 2020/1100322) is € 2,1 miljoen toegevoegd aan de begroting van 2020 voor het uitvoeren van onderzoek voor de verkenningsfase. De opdracht hiervoor aan Prorail kent een bestedingsritme dat enigszins afwijkt van het geraamde budget in de begroting. Voor doorlopende verplichtingen in 2021 willen wij € 735.000 dorschuiven naar 2021. Wij stellen u voor om voor prestatie 4.2.2 een budget van € 0,735 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan de reserve Sporen en wegen, door te schuiven van 2020 naar 2021.
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein 500 0 500 -500 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein 1550 0 1550 -1550 GS 117 Uitvoeringsbesluit subsidies juni 2020 Deze wijziging heeft betrekking op GS 117 Uitvoeringsbesluit subsidies juni 2020
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein 255 0 255 -255 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II Wij verwachten dit jaar nog een aanvraag voor een subsidiebijdrage in de kosten voor het verwijderen van niet actief beveiligde overwegen van de gemeente Olst-Wijhe voor maximaal een bedrag van € 0,255 miljoen. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 4.2.3 een budget van € 0,255 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, toe te voegen aan de begroting van 2020.
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein -72 0 -72 72 Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 220 van inhuur naar vast 2020
4.2.5 Spoor Zwolle - Kampen 57 0 57 -57 GS 105 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede 852 0 852 -852 GS 105 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik 717 0 717 -717 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik 2335 0 2335 -2335 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II Project F35 onderdoorgang Bornerbroeksestraat De complexiteit van de projectvoorbereiding, door een relatie met werkzaamheden aan het hoofdrailnet, is onderschat. Hierdoor schiet dit project fors in de vertraging en zal naar verwachting niet voor 2023 in uitvoering worden genomen. De te verlenen provinciale bijdrage aan dit project van € 1,72 miljoen wordt voor € 1 miljoen gedekt vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en voor € 0,72 miljoen uit de algemene middelen (voorheen decentralisatie uitkering verkeer en vervoer). Als gevolg van de vertraging willen wij het totale bedrag doorschuiven naar 2023. Daarbij stellen wij voor de € 0,72 miljoen uit de algemene middelen toe te voegen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Wij stellen u voor in 2020 de lasten van prestatie 4.3.1 te verlagen met € 0,72 miljoen en deze ruimte toe te voegen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Voorts stellen wij u voor om deze middelen samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, te ramen voor prestatie 4.3.1 voor het jaar 2023. Uitvoeringsprogramma 2020 (UVP) Er is een mutatie als gevolg van het UVP mobiliteit dat met de Overijsselse gemeenten gezamenlijk is vastgesteld. Dit betreft een verdeling van beschikbare subsidiemiddelen (UVP) over verschillende beleidslijnen. Bij de uitvoering van het UVP2020 zijn er meer Fiets-projecten en minder projecten bereikbaarheid, verkeerveiligheid en goederenvervoer aangemeld door de gemeenten. De uitwerking hiervan is dat er € 3,05 miljoen meer besteed gaat worden aan prestatie Fiets (4.3.1). Dit bedrag wordt voor € 2,4 miljoen overgeheveld vanuit prestatie 4.6.10 en voor € 0,55 mln. vanuit prestatie 4.5.1. en voor € 0,1 mln. vanuit prestatie 4.4.4. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging tussen prestaties binnen het UVP en de begroting Mobiliteit. Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.3.1 te verhogen met € 3,05 miljoen onder gelijktijdige verlaging van de lasten op prestaties 4.6.10, 4.5.1., en 4.4.4 voor respectievelijk € 2,4, € 0,55 en € 0,1 miljoen.
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik 1126 0 1126 -1126 GS 105 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik 500 0 500 -500 GS 114 Investeringsvoorstel Fiets Deze wijziging heeft betrekking op GS 114 Investeringsvoorstel Fiets
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik -1868 0 -1868 1868 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II Project F35 onderdoorgang Bornerbroeksestraat De complexiteit van de projectvoorbereiding, door een relatie met werkzaamheden aan het hoofdrailnet, is onderschat. Hierdoor schiet dit project fors in de vertraging en zal naar verwachting niet voor 2023 in uitvoering worden genomen. De te verlenen provinciale bijdrage aan dit project van € 1,72 miljoen wordt voor € 1 miljoen gedekt vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en voor € 0,72 miljoen uit de algemene middelen (voorheen decentralisatie uitkering verkeer en vervoer). Als gevolg van de vertraging willen wij het totale bedrag doorschuiven naar 2023. Daarbij stellen wij voor de € 0,72 miljoen uit de algemene middelen toe te voegen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 4.3.1 een budget van € 1 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2020 naar 2023. Snelfietsroute Hattem-Zwolle In de begroting 2020 prestatie 4.3.1 is € 0,39 miljoen voorzien voor de subsidie/cofinanciering snelfietsroute Hattem-Zwolle. De provinciale bijdrage is onderdeel van een Rijksbijdrage van € 0,52 miljoen. voor dit project welke is toegezegd in het kader van MIRT afspraken 2018. De gemeente Zwolle is gestart met de planuitwerking en verwacht de realisatie in 2021. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 4.3.1 een budget van € 0,39 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2020 naar 2021. Correctie onttrekking reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel Bij de begroting 2020 is er abusievelijk ten laste van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel € 1,1 miljoen toegevoegd aan prestatie 4.3.1 waardoor er een tekort is ontstaan van € 0,9 miljoen binnen de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel (prestatie 4.3.1). Om dit te corrigeren hebben wij op prestatie 4.3.1 de lasten van de begroting 2020 met € 0,48 miljoen verlaagd en de lasten op jaarschijf 2021 met € 0,42 miljoen verlaagd onder gelijktijdige toevoeging van € 0,9 miljoen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik 1000 0 1000 -1000 Adm. 202 doorwerking GS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019
4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) 200 0 200 -200 GS 106 Goederenvervoer en logistiek Deze wijziging heeft betrekking op GS 106 Goederenvervoer en logistiek
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk 2444 0 2444 -2444 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk -100 0 -100 100 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II Er is een mutatie als gevolg van het UVP mobiliteit dat met de Overijsselse gemeenten gezamenlijk is vastgesteld. Dit betreft een verdeling van beschikbare subsidiemiddelen (UVP) over verschillende beleidslijnen. De uitwerking hiervan is dat er € 3,05 miljoen meer besteed gaat worden aan prestatie Fiets (4.3.1). Dit bedrag wordt voor € 2,4 miljoen overgeheveld vanuit prestatie 4.6.10 en voor € 0,55 mln. vanuit prestatie 4.5.1. en voor € 0,1 mln. vanuit prestatie 4.4.4. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging tussen prestaties binnen het UVP en de begroting Mobiliteit. Hiermee wordt invulling gegeven aan de nauwe samenwerking die provincie Overijssel heeft met de Overijsselse gemeenten. Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.3.1 te verhogen met € 3,05 miljoen onder gelijktijdige verlaging van de lasten op prestaties 4.6.10, 4.5.1., en 4.4.4 voor respectievelijk € 2,4, € 0,55 en € 0,1 miljoen.
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk -36 0 -36 36 Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 220 van inhuur naar vast 2020
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid -620 0 -620 620 PS 020 Bijdrage N50 Kampen Zuid-Kampen Deze wijziging heeft betrekking op PS 020 Bijdrage N50 Kampen Zuid-Kampen
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid -549 0 -549 549 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II Actualisatie Uitvoeringsprogramma 2020 (UVP) Onder prestatie 4.3.1 Fiets is de toelichting voor deze budgettair neutrale begrotingswijziging opgenomen. Wij stellen u voor de lasten van 4.5.1 met € 0,55 miljoen te verlagen. Actualisatie hogere opbrengsten MRB In 2020 zijn de gerealiseerde opbrengsten van de MRB hoger dan begroot. Conform uw besluit bij de P-brief wordt de gerealiseerde meeropbrengst in deze coalitieperiode bijgeraamd voor verkeersveiligheid. Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.5.1 in 2021 te verhogen met € 1,5 miljoen. Cofinanciering aangevraagde Rijksmiddelen In 2020 worden niet alle middelen gerealiseerd op deze prestatie Deze willen wij in 2021 inzetten als cofinanciering van de aangevraagde Rijksgelden. Wij zullen u hiervoor bij de jaarrekening een voorstel voor resultaatbestemming voorleggen.
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid 198 0 198 -198 GS 105 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid -36 0 -36 36 Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 220 van inhuur naar vast 2020
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid -2438 0 -2438 2438 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II Onder prestatie 4.3.1 Fiets is de toelichting voor deze budgettair neutrale begrotingswijziging opgenomen. Wij stellen u voor de lasten van 4.6.10 met € 2,4 miljoen te verlagen.
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid 349 0 349 -349 Adm. 201 doorwerking PS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2019
4.6.3 N35 – Lopende projecten 1044 0 1044 -1044 GS 105 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019
4.6.3 N35 – Lopende projecten -500 0 -500 500 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II Als gevolg van het stopzetten van de aanbestedingsprocedure zijn de beschikbaar gestelde uitvoeringskosten dit jaar voor een bedrag van €500.000 niet nodig maar volgend jaar. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 4.6.3 een budget van € 500.000, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2020 naar 2021.
4.6.5 N50 3820 1180 5000 -3820 PS 020 Bijdrage N50 Kampen Zuid-Kampen Deze wijziging heeft betrekking op PS 020 Bijdrage N50 Kampen Zuid-Kampen
4.6.6 N307 -67 0 -67 67 PS 009 Perspectiefnota 2021 Deze wijziging heeft betrekking op PS 009 Perspectiefnota 2021
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten 24 0 24 -24 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten -991 0 -991 991 PS 009 Perspectiefnota 2021 Deze wijziging heeft betrekking op PS 009 Perspectiefnota 2021
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten -88 0 -88 88 Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 220 van inhuur naar vast 2020
4.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn 475 0 475 -475 PS 009 Perspectiefnota 2021 Deze wijziging heeft betrekking op PS 009 Perspectiefnota 2021
4.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn 339 0 339 -339 Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 220 van inhuur naar vast 2020
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur 385 0 385 -385 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur 400 0 400 -400 PS 009 Perspectiefnota 2021 Deze wijziging heeft betrekking op PS 009 Perspectiefnota 2021
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur 2650 0 2650 -2650 PS 023 Kanaal Almelo-de Haandrik Deze wijziging heeft betrekking op PS 023 Kanaal Almelo-de Haandrik
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur 15500 0 15500 -15500 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II Op 1 juli 2020 (PS/2020/1101601) heeft PS de (geamendeerde) uitgangspunten vastgesteld voor de aanpak van de schadeproblematiek aan woningen langs het Kanaal Almelo - De Haandrik en € 25,0 miljoen toegevoegd aan de (bestemmings-)Reserve waterwegen. Tevens is per direct € 2,65 miljoen ontrokken aan deze reserve en gealloceerd aan de prestatie 4.7.1. Beheer provinciale infrastructuur (in 2020). Eind oktober stelt PS met een besluit over het voorstel 'Onverplicht vergoeden schade Kanaal Almelo-De Haandrik' (PS/2020/1102673) naar verwachting de nadere uitwerking van haar amendement vast. PS besluit daarmee een specifieke schaderegeling te ontwerpen voor het onverplicht vergoeden van schade en stelt ook de uitgangspunten voor deze specifieke schaderegeling vast. Daarmee staan de kaders voor de uit te keren (schade)vergoedingen, zowel voor het verplichte deel als het onverplichte deel, vast en ontstaat voor Overijssel de verplichting om deze vergoedingen uit te gaan keren. Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) vereist dat voor deze vergoedingen een voorziening wordt gevormd ten laste van de beschikbare middelen in de Reserve waterwegen. Dit betreft een technische correctie; dezelfde middelen blijven beschikbaar. Wij stellen u voor om in 2020 een bedrag van € 15.500.000 toe te voegen aan de Voorziening schaderegeling Kanaal Almelo - De Haandrik onder gelijktijdige en evenredige onttrekking aan de Reserve waterwegen. Tevens stellen wij u voor om hiermee samenhangend in 2021 de geraamde lasten en de onttrekking aan de Reserve waterwegen te verlagen en deze te vervangen door een besteding ten laste van de Voorziening schaderegeling Kanaal Almelo - De Haandrik, alle eveneens voor een bedrag van € 15.500.000.
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur 2 0 2 -2 PS 009 Perspectiefnota 2021 Deze wijziging heeft betrekking op PS 009 Perspectiefnota 2021
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur -1350 0 -1350 1350 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II Bij de toelichting bij prestatie 4.6.9 is een begrotingswijziging opgenomen waarbij middelen vanuit deze prestatie worden toegevoegd ter dekking van investeringskrediet voor de N344.
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur 50 0 50 -50 Adm. 201 doorwerking PS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2019
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur -574 0 -574 574 PS 009 Perspectiefnota 2021 Deze wijziging heeft betrekking op PS 009 Perspectiefnota 2021