Begroot 119.690

Realisatie 108.263

Ruimte 11.428
-108.263 Uitgaven (x1000)

Status prestaties

Kerntaak 3: Vitaal platteland

Kerntaak 3: Vitaal platteland

Begroot 119.690

Realisatie 108.263

Ruimte 11.428
-108.263 Uitgaven (x1000)

Status prestaties

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Het platteland in Overijssel is van ons allemaal. Onze ambitie is dat landbouw, natuur, recreatie, energieproductie, klimaatadaptatie en toerisme duurzaam samengaan en profijt hebben van elkaar. Al deze sectoren dragen bij aan het welzijn en de welvaart in het landelijk gebied. In het landelijk gebied komen veel verduurzamingsopgaven samen. Deze opgaven beïnvloeden elkaar. Daarom pakken wij deze opgaven in samenhang op.

Wij zijn trots op ons platteland met zijn prachtige (boeren)landschappen en afwisselende natuur. We willen deze landschappen voor de toekomst behouden door ze te koesteren én te ontwikkelen. Onze ambitie om de biodiversiteit te herstellen, draagt bij aan een aantrekkelijke leefomgeving voor onze inwoners, nu en in de verre toekomst. Dit vergt verbetering van de leefgebieden van planten en dieren, zowel in beschermde natuurgebieden, als in de stad en in het agrarische cultuurlandschap.

Gezonde natuur en een gevarieerd landschap zijn ook belangrijk voor de waterhuishouding, een goed woon- en vestigingsklimaat en voor recreatie en toerisme. Groen-blauwe dooradering van het landelijk gebied is van belang voor klimaatadaptatie, biodiversiteit en de beleving van het landschap. De natuur voorziet ook in onze basisbehoeften: voedselproductie dankzij bodemvruchtbaarheid, schoon water uit de kraan dankzij natuurgebieden, koelte en zuivere lucht dankzij bomen, en bestuiving van onze gewassen dankzij insecten. Daarnaast levert ze ons grondstoffen, zoals hout. Wij willen het ‘natuurlijk kapitaal’ van Overijssel duurzaam beheren en benutten.

Natuur is noodzakelijk, mooi en kwetsbaar. We pakken onze verantwoordelijkheid voor het natuurbeleid breed op en we zetten in op beleven, benutten en beschermen van natuur. Natuur is belangrijk voor het welzijn van onze inwoners. Wij willen ook dat onze inwoners zich verbonden voelen met natuur en landschap en daarvoor verantwoordelijkheid nemen. Daarom brengen we natuur dichter bij mensen zodat natuur meer beleefbaar wordt.

We stimuleren plannen voor de inrichting van het platteland die zowel voordelen voor de economie als de natuur hebben. Hierdoor houden we het platteland vitaal. De agrarische sector willen we toekomstbestendig maken door innovaties in de agrarische keten – van boer tot consument - te stimuleren en te faciliteren.

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

3.1 Beschermen: behouden en vergroten van biodiversiteit

Terug naar navigatie - 3.1 Beschermen: behouden en vergroten van biodiversiteit

Met beleidsontwikkeling en kaderstelling rondom natuur en landbouw spelen we in op nieuwe ontwikkelingen (3.1.1). Met de andere provincies en het Rijk spelen we in op en beïnvloeden waar mogelijk het Europese natuurbeleid. Door onderzoeken krijgen we inzicht in maatschappelijke vraagstukken. Wij borgen de basiskwaliteit van de natuur en landbouw door vergunningen te verlenen voor de Wet Natuurbescherming en te controleren of regels nageleefd worden (3.1.2). Voor de Europees beschermde Natura2000-gebieden stellen we plannen op voor het beheer en we houden deze plannen actueel (3.1.3). We werken aan herstel van de biodiversiteit door het subsidiëren van natuurbeheer (3.1.4), agrarisch natuurbeheer (3.1.5) en projecten om de leefomgeving van bedreigde soorten te herstellen (3.1.6). Door te monitoren en te evalueren zien we hoe natuurwaarden zich ontwikkelen en kunnen we bijsturen (3.1.7).

3.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling natuur en landschap

Acties

  1. Wij doen beleidsontwikkelend onderzoek in relatie tot natuur en klimaat voor stedelijk en landelijk gebied.
  2. Wij bepalen, op basis van onze ervaringen bij de uitvoering van ons natuurbeleid, welke onderdelen van het beleid om bijstelling vragen. Deze verwerken wij bij de periodieke actualisatie van de Omgevingsvisie.
  3. Wij beoordelen of relevante ontwikkelingen in ‘de buitenwereld’, zoals nieuwe kennis of jurisprudentie, aanleiding zijn voor bijstelling van beleid.
  4. Wij ontwikkelen producten en instrumenten waarmee we het voor initiatiefnemers gemakkelijker maken te voldoen aan de Wet natuurbescherming.
  5. Wij organiseren jaarlijks een natuurcongres om met onze partners de uitvoering van de natuurvisie te optimaliseren.
  6. Wij geven invulling aan onze zorgplicht voor invasieve soorten.
  7. Wij stellen het beleidsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving vast voor 1 november en het jaarprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving voor 31 december.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap

Acties

  1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af binnen de wettelijke termijn.
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma VTH.
  3. Wij voeren onze wettelijke coördinatietaak met betrekking tot handhaving van de groene wetten uit.
  4. Wij voeren pilots uit voor het gebruik van data en nieuwe technieken in toezicht en handhaving.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • Geen

3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000

Acties

  1. Wij ronden de eerste generatie beheerplannen af.
  2. Wij passen beheerplannen aan op basis van jurisprudentie en nieuwe inzichten.
  3. Wij bereiden de tweede generatie beheerplannen voor.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.1.4 Beheer natuurterreinen

Acties

  1. Wij subsidiëren het beheer van 46.000 – 48.000 hectare natuur.
  2. Wij actualiseren jaarlijks het Natuurbeheerplan.
  3. Wij werken samen met de beheerders aan de verdere verbetering van de kwaliteit van het natuurbeheer.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied

Acties

  1. Wij subsidiëren 3.200 – 4.800 hectare agrarisch natuurbeheer.
  2. Wij actualiseren jaarlijks het Natuurbeheerplan.
  3. Wij stimuleren dat de agrarische collectieven aanvullende maatregelen uitvoeren voor behoud en inrichting van de leefgebieden voor weidevogels.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • Resultaatbestemming

3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit

Acties

  1. Wij ontwikkelen en ondersteunen maatregelen om de condities voor aandachtsoorten te verbeteren.
  2. Wij stimuleren dat kennis over aandachtsoorten wordt gedeeld, zodat maatregelen geoptimaliseerd kunnen worden.
  3. We stimuleren activiteiten om de samenleving te betrekken bij de soorten die Overijssel rijk is.
  4. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de impuls van € 2 mln voor biodiversiteit uit het Coalitieakkoord.
  5. We werken samen met gemeenten aan meer biodiversiteit.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Resultaatbestemming

3.1.7 Monitoring en evaluatie natuur en landschap

Acties

  1. Wij coördineren de monitoring van het Natuurnetwerk Nederland in Overijssel.
  2. Wij leveren gegevens aan voor de landelijke Voortgangsrapportage natuur.
  3. Wij voeren de monitoring van het agrarisch natuurbeheer uit.
  4. Wij voeren de monitoring van Natura2000 uit.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • Resultaatbestemming

3.2 Beleven: een versterkte verbondenheid van mensen met natuur

Terug naar navigatie - 3.2 Beleven: een versterkte verbondenheid van mensen met natuur

De natuur toont zich in het landschap. Om ons mooie Overijsselse landschap te kunnen blijven beleven, moeten we dit beheren. Wij bevorderen dat lokale gemeenschappen zich eigenaar voelen van hun landschap en ondersteunen het beheer (3.2.1). Het beleven van de natuur bevorderen we door projecten uit te voeren waarin natuur en mensen elkaar ontmoeten (3.2.2). Wij brengen kinderen in aanraking met de natuur door het vergroenen van schoolpleinen, en door speelnatuur en natuureducatie te stimuleren. We stimuleren het vergroenen van steden en dorpen, waarmee we ook negatieve effecten van klimaatverandering als hittestress en wateroverlast verminderen. In projecten stimuleren we dat mensen die weinig toegang hebben tot de natuur, bijvoorbeeld vanwege ziekte of gezondheidsproblemen, van de natuur kunnen profiteren.

3.2.1 Beheer landschap

Acties

  1. Wij ondersteunen het landschapsbeheer in Overijssel via de aanpak Streekeigen landschapsbeheer.
  2. Wij zorgen in samenwerking met onze partners voor een ondersteuning van vrijwilligers in natuur en landschap.
  3. Wij verbreden samen met partners het vrijwilligerswerk om in te spelen op nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en ambities.
  4. Wij voeren met partners het Actieplan 1,1 mln bomen uit.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • Resultaatbestemming

3.2.2 Projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen

Acties

  1. Wij voeren samen met onze partners het Plan van Aanpak voor Groene Schoolpleinen uit.
  2. Wij helpen gemeenten en inwoners met financiële ondersteuning en kennis­uitwisseling bij het vergroenen van de bebouwde omgeving.
  3. Wij stimuleren groene maatschappelijke initiatieven via de subsidieregeling 'Natuur en Samenleving' en de prijsvraag Groen, Groener, Groenst.
  4. We bouwen het netwerk van Groene Lopers verder uit.
  5. We bevorderen met communicatieactiviteiten het bewustzijn over de betekenis van natuur voor mensen en streven daarin naar duurzame gedragsverandering.
  6. We werken samen met partners aan het project ‘Overijssel Tuiniert’.
  7. We dragen bij aan het financieren van projecten die natuur en gezondheid verbinden.
  8. We breiden het netwerk zorg- en groen uit en zetten in op groene leermodules.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming

3.3 Benutten: een duurzaam samengaan van mensen met natuur

Terug naar navigatie - 3.3 Benutten: een duurzaam samengaan van mensen met natuur

We blijven - binnen de juridische kaders van de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn - werken aan de balans tussen natuur en economie. We versterken de natuur, ook om ruimte te creëren voor economische ontwikkelingen (3.3.1). De Nationale Parken richten zich op de bescherming en ontwikkeling van natuur en landschap en op het versterken van natuurgerichte recreatie. Wij ondersteunen deze ontwikkeling (3.3.2). We bevorderen natuurinclusief denken en werken in de bouw en infrastructuur (3.3.3). Soms staan natuur en economische belangen op gespannen voet. Door het beheren van in het wild levende dieren minimaliseren we economische schade (3.3.4). Ook bieden wij, onder voorwaarden, een tegemoetkoming in de schade.

3.3.1 Aanpak Stikstof

Acties

  1. Wij dragen bij aan een nieuw landelijk beleidskader voor verdere reductie van stikstof depositie.
  2. Wij werken een beleidskader uit voor beweiden en bemesten en voormalig meldingsplichtige of vrijgestelde activiteiten.
  3. Wij werken aan het inzichtelijk maken van de perspectieven voor economische ontwikkelingen op korte termijn.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.3.2 Nationale parken

Acties

  1. Wij werken met onze Nationale parken samen om de synergie tussen economie, natuur en samenleving optimaal te benutten.
  2. Wij faciliteren de Nationale parken in hun ontwikkeling van trede twee naar drie binnen de standaard voor de nationale parken.
  3. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de impuls van € 1 mln voor Nationale parken uit het Coalitieakkoord.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.3.3 Stimuleren natuurinclusief denken en werken

Acties

  1. We ondersteunen de recreatiesector en ondernemers op bedrijventerreinen bij het uitvoeren van de plannen voor meer groen.
  2. We voeren de prijsvraag Ereprijs uit.
  3. Wij ontwikkelen een programmatische aanpak voor een natuurinclusieve provinciale infrastructuur. We voeren tenminste 3 pilots uit.
  4. Wij begeleiden pilotprojecten met een soortenmanagementplan.
  5. Wij brengen de “toolbox natuurinclusief werken” onder de aandacht en wisselen ervaringen uit met partijen in de bouw en infrastructuur.
  6. We organiseren een symposium ‘natuurinclusief bouwen’ in het najaar van 2020.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.3.4 Faunabeheer

Acties

  1. Wij verlenen subsidie aan de Faunabeheereenheid (FBE).
  2. Wij vergoeden faunaschade onder voorwaarden.
  3. Wij onderzoeken welke acties nodig zijn om robuuste populaties zoveel mogelijk in balans te brengen met menselijk gebruik.
  4. Wij stellen in overleg met gemeenten, waterschappen en maatschappelijke organisaties een plan van aanpak op voor bestrijding van invasieve exoten (waaronder de eikenprocessierups). Indien voor de uitvoering hiervan extra middelen nodig zijn komen wij hier bij de Perspectiefnota 2021 op terug.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

3.4 Ontwikkelen: een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem

Terug naar navigatie - 3.4 Ontwikkelen: een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem

Het Rijk is primair verantwoordelijk voor het landbouwbeleid. We ontwikkelen aanvullend beleid gericht op een toekomstbestendige Agro & Food-keten. Daarbij willen we helpen om - waar mogelijk - de regelgeving te vereenvoudigen en experimenteerruimte te zoeken (3.4.1). Wij leveren een bijdrage aan de verduurzaming van de Agro & Food-keten door innovaties te stimuleren, concrete initiatieven te ondersteunen en zo te komen tot nieuwe verdienmodellen. We voeren dit uit met ons innovatieprogramma Agro & Food (3.4.2). Door het uitvoeren van een herverkavelingsprogramma (3.4.3) helpen wij de sector zich voor te bereiden op de toekomst. We blijven zoeken naar mogelijkheden om - met behoud van een gezonde bedrijfsvoering - de ecologische voetafdruk van de landbouw te verminderen, bijvoorbeeld door omschakeling naar kringlooplandbouw en verduurzaming van de voedselketen  (3.4.4).

3.4.1 Beleidsontwikkeling verduurzaming landbouw

Acties

  1. Wij doen verkenningen, ontwikkelen beleid en bepalen de inzet van de provincie voor het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouw Beleid (EU) en de transitie naar een duurzame sector.
  2. Wij ondersteunen het (landelijke) kennisplatform veehouderij en humane gezondheid.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • Resultaatbestemming

3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food

Acties

  1. Wij stellen een uitvoeringsprogramma Agro&Food op en voeren deze samen met betrokken partijen uit.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

3.4.3 Landbouwstructuurversterking

Acties

  1. Wij voeren de lopende landinrichtingsprojecten Staphorst en Blokzijl-Vollenhove uit en ronden de overige landinrichtingsprojecten af.
  2. Wij gaan, afhankelijk van het resultaat van het debat in PS over de evaluatie van het programma landbouwstructuurversterking, na op welke wijze inzet van het instrument andere doelen kan dienen.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.4.4 Milieu innovatie in de landbouw

Acties

  1. Wij ondersteunen (lopende) doorbraak­projecten, waarbij met een gezonde bedrijfsvoering overgeschakeld wordt op kringlooplandbouw met een kleinere ecologische voetafdruk in een duurzame voedselketen.
  2. We werken de resultaten van de strategie­ontwikkeling voor de verduurzaming landelijk gebied verder uit ten behoeve van de herziening van de Omgevingsvisie.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.5 Ontwikkelen: Ontwikkelopgave en Veenweideprogramma

Terug naar navigatie - 3.5 Ontwikkelen: Ontwikkelopgave en Veenweideprogramma

In het programma Ontwikkelopgave Natura 2000 werken we aan het herstel van de biodiversiteit door de realisatie van het Natuurnetwerk Nederland (3.5.1). We nemen maatregelen om de natuur te behouden, herstellen en versterken. Dit is noodzakelijk om ruimte te creëren voor economische ontwikkeling. De 24 projecten van Natura2000 worden in Overijssel uitgevoerd door ‘Samen werkt beter’. Hierin zijn natuurorganisaties, landbouworganisaties en gemeenten verenigd. We hanteren een gebiedsgerichte aanpak die recht doet aan de verschillende belangen.

Elk van de 24 Natura 2000-gebieden in Overijssel is uniek en heeft specifieke maatregelen nodig voor behoud en herstel van biodiversiteit. In het kader van de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn onderzoeken we voor elk Natura 2000-gebied welke herstelmaatregelen nodig zijn en voeren deze uit.

Om de klimaatverandering tegen te gaan, moet de uitstoot van broeikasgassen in het Veenweidegebied worden teruggedrongen. Dat heeft gevolgen voor de hier gevestigde agrarische bedrijven. Voor het Veenweidegebied maken we met de huidige gebruikers een gebiedsprogramma waarin de opgaven voor dit gebied in onderlinge samenhang worden uitgewerkt (3.5.2).

3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland

Acties

  1. Wij ronden voor alle Natura-2000 gebieden de (voor)ontwerp ruimtelijke plannen af.
  2. Wij starten in vrijwel alle gebieden de (voorbereiding van de) uitvoering van herstelmaatregelen.
  3. Wij stimuleren de totstandkoming van de verbetervoorstellen, als onderdeel van de NNN.
  4. Wij voeren gesprekken over schadeloosstelling met de grondeigenaren die geraakt worden door de uitvoering van de herstelmaatregelen.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.5.2 Gebiedsprogramma Veenweidegebied

Acties

  1. Wij starten samen met overheden en inwoners de uitwerking van het gebiedsprogramma Veenweidegebied in het kader van het klimaatakkoord en het IBP-Vitaal Platteland.
  2. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de impuls van € 3 mln voor veenweideproblematiek uit het Coalitieakkoord.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

3.5.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten

Acties

  1. Wij handelen de jaarbijdrage Groenfondsleningen (via het Nationaal Groenfonds en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) ten behoeve van particuliere natuurrealisatie (SKNL) administratief af.
  2. Wij handelen de subsidieregeling Tender Particuliere Natuurrealisatie (openstelling t/m 31-12-2019) gericht op realiseren van circa 70 ha nieuwe natuur administratief af. De uitvoering van de projecten loopt door in 2020 en verder.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

3.5.4 Gebiedsgerichte aanpak Stikstof

Acties

  1. Wij stellen een Plan van Aanpak op.
  2. Wij starten in zes gebieden gebiedstafels.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • Geen

Financiën | lasten

Terug naar navigatie - Financiën | lasten

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie Voorgestelde begrotingswijziging/resultaatbestemming Baten Lasten Saldo PS/GS Begrotingswijziging of Resultaatbestemming Financiële toelichting
3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied -85 0 85 -85 Resultaatbestemming Actieplan Weide en Akkervogels: De lagere realisatie op de uitbetaalde subsidie agrarisch natuurbeheer wordt veroorzaakt doordat wij hogere EU co-financiering hebben ontvangen, de niet bestede middelen blijven beschikbaar in de uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland. Van de niet bestede middelen is voor € 85.000 een voorstel voor resultaatbestemming opgenomen voor het Actieplan weide- en akkervogels 2019-2021. In de begroting 2019 (PS/2019/458) is besloten om voor de jaren 2019-2021 incidenteel, aanvullend € 0,15 miljoen beschikbaar te stellen voor de realisatie van het Actieplan weide en akkervogels 2019-2021 (PS/2018/498). Deze middelen zijn voor een deel in 2019 en 2020 besteed, maar voor een andere deel eind 2020 (grotendeels) verplicht voor 2021. Het restant van de bestedingen (€ 85.000) zal plaatsvinden in 2021. Wij stellen u voor om voor prestatie 3.1.5 een budget van € 85.000 door te schuiven naar 2021 en toe te voegen aan prestatie 3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied. Afdekken verstrekte lening aan collectieven in de Algemene Financiering Reserve. Begrotingswijziging in Kerntaak 20 (Algemene dekkingsmiddelen): In 2016 is een tijdelijke lening van € 600.000 verstrekt om het kasritmeprobleem van de collectieven op te lossen. Bij de 2e monitor 2019 is deze lening conform onze beleidsregel, zoals vastgesteld in het statenvoorstel PS/2014/1051 Optimale inrichting provinciale administratie, afgedekt via de algemene financieringsreserve (AFR). Eind 2016 is er een aanvullende lening verstrekt van € 200.000 die nog niet afgedekt in de AFR. Wij stellen u voor om, conform de vastgestelde beleidsregel, een bedrag van € 200.000 van prestatie 3.1.5 uit de uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland middels een begrotingswijziging toe te voegen aan de Algemene financieringsreserve. Deze wijziging wordt verwerkt in Kerntaak 20
3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit -200 0 200 -200 Resultaatbestemming In behandeling zijnde subsidieaanvragen (Regeling 4.5 Verbeteren Condities voor Aandachtsoorten 3.0 en 4.12 Ecologisch Bermbeheer Gemeenten): Wij leggen u bij dit jaarverslag een gebundelde resultaatbestemming voor de nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2020. De subsidieregelingen 4.5 Verbetering Condities voor aandachtsoorten (€ 160.000) en 4.12 Ecologische Bermbeheer Gemeenten (€ 40.000) die worden verantwoord onder deze prestatie, maakt deel uit van dit gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel. Voor deze regelingen is daarin het voorstel opgenomen om € 200.000 toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 3.1.6 (projecten voor verbetering van biodiversiteit) van de begroting 2021.
3.1.7 Monitoring en evaluatie natuur en landschap -515 0 515 -515 Resultaatbestemming Monitoring en evaluatie natuur en landschap: De voorbereiding van een aantal activiteiten kost meer tijd dan voorzien. We hebben onderzocht op welke wijze habitattypenkarteringen en het bepalen van aanwezigheid van vissen en amfibieën binnen habitatrichtlijngebieden het best uitgevoerd kan worden. De aanbesteding van deze activiteiten kunnen we daardoor pas in 2021 uitvoeren. De pilot om met remote sensing en kunstmatige intelligentie de ligging van vegetatietypen te bepalen, is dit jaar gestart maar loopt door in 2021. Ook het onderzoek om grondwaterstandsbuizen over te laten nemen door een externe partij loopt langer dan verwacht. We onderzoeken de mogelijkheden om kostenefficiënt de biodiversiteit in het landelijk gebied in beeld te brengen. Dit kunnen we in 2021 starten. Na het vervallen van de Programmatische Aanpak Stikstof hebben de provincies en het rijk de monitoringsbehoefte in het kader van Natura2000 tegen het licht gehouden. Daaruit bleek dat voor vergunningverlening en landelijke rapportages meer en vaker gegevens geleverd en bewerkt moeten worden. Dit vraagt een extra inspanning ten opzichte van de huidige inspanning. Het Programma beheer vraagt daarnaast ook om een extra monitoringsinspanning. Tot slot; voor de monitoring van procesindicatoren is in 2018 een opdracht verleend die een periode van 4 jaar (2018-2021) beslaat. Het meetnet daarvoor is ingericht. Omdat veel maatregelen in de Natura2000-gebieden nog moeten worden uitgevoerd zal de monitoring van de procesindicatoren de komende jaren doorgaan. Om deze doorlopende en nieuwe activiteiten te kunnen uitvoeren is het nodig om het niet bestede budget mee te nemen naar 2021. Zo wordt voorkomen dat wij de acties zoals opgenomen in de begroting 2021 niet kunnen uitvoeren. Om deze doorlopende activiteiten te kunnen uitvoeren is het nodig om het niet bestede budget mee te nemen naar 2021. Zo wordt voorkomen dat wij de acties zoals opgenomen in de begroting 2021 niet kunnen uitvoeren. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,515 miljoen onder prestatie 3.1.7 middels resultaatsbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 3.1.7 (monitoring en evaluatie natuur en landschap) van de begroting 2021.
3.2.1 Beheer landschap -545 0 545 -545 Resultaatbestemming Restantbudget landschapsbeheer en groene vrijwilligers: De COVID-19 maatregelen hebben veel beperkingen opgeleverd om de gestelde doelen te realiseren. Dit heeft veel impact op de financiële realisatie. Wij verwachten na COVID-19 een versnelling te kunnen maken in het opstellen en uitvoeren van bidbooks en stellen daarom voor om het restant budget door te schuiven naar 2021. Dit probleem speelt ook bij de verbreding van vrijwilligerswerk zoals omschreven onder actie 3. Door digitale overleggen zijn nieuwe plannen moeilijker te maken en komen minder snel op gang. Met betrekking tot het actieplan bomen, dit jaar is veel tijd en aandacht besteed aan publiekscampagnes en het verbinden van initiatieven. Het daadwerkelijke aanplanten van bomen zal naar verwachting vanaf 2021 echt op gang komen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,545 miljoen onder prestatie 3.2.1 middels resultaatsbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 3.2.1 (beheer landschap) van de begroting 2021.
3.2.2 Projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen -102 0 102 -102 Resultaatbestemming In behandeling zijnde subsidieaanvragen (Regeling 4.3 Natuur en Samenleving): Wij leggen u bij dit jaarverslag een gebundelde resultaatbestemming voor de nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2020. De subsidieregeling 4.3 Natuur en Samenleving (€ 0,102 miljoen) die wordt verantwoord onder deze prestatie, maakt deel uit van dit gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel. Voor deze regeling is daarin het voorstel opgenomen om € 0,102 miljoen toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 3.2.2 (projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen) van de begroting 2021.
3.2.2 Projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen -106 0 106 -106 GS begrotingswijziging In behandeling zijnde subsidieaanvragen (Regeling 4.8 Groene schoolpleinen): In december 2020 is voor € 0,106 miljoen subsidieaanvragen ingediend die begin 2021 op basis van de subsidieregeling toegekend zullen gaan worden. Hiervoor is het subsidieplafond in januari 2021 opgehoogd om deze aanvragen te kunnen toekennen. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 3.2.2 een budget van € 0,106 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking uit deze reserve, door te schuiven naar 2021 en toe te voegen aan prestatie 3.2.2 (projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen).
3.3.4 Faunabeheer -54 0 54 -54 GS begrotingswijziging Actualisatie faunabeleid: Bij de 2e monitor 2020 hebben wij voor het actualiseren van het faunabeleid incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de inzet van extra capaciteit. Hiervan is in 2020 € 20.000 besteed, het restantbudget 2020 en het restant beschikbare bedrag in de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel is nodig om de werkzaamheden in 2021 te kunnen voorzetten en af te ronden. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 54.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 3.3.4 Faunabeheer van de begroting 2021.
3.4.1 Beleidsontwikkeling verduurzaming landbouw -215 0 215 -215 Resultaatbestemming Beleidsdoel 3.4 (prestatie 3.4.1 en 3.4.4): Zoals bij de inhoudelijke toelichting gemeld, ondervinden wij vertraging bij de uitwerking van de acties. Een groot deel van het beschikbare budget onder beleidsdoel 3.4 (prestatie 3.4.1 en 3.4.4) is daarom ook niet tot besteding komen. Eind van het jaar hebben wij nog wel een aanbesteding gedaan voor de koersontwikkeling landelijk gebied. Aangezien we verwachting het budget 2021 volledig nodig hebben om de acties 2021 te kunnen realiseren, willen wij voor deze opdracht, bij het jaarverslag een voorstel opnemen voor een resultaatbestemming van € 0,215 miljoen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,215 miljoen onder prestatie 3.4.1 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 3.4.1 (beleidsontwikkeling verduurzaming landbouw) van de begroting 2021.
3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food -305 0 305 -305 GS begrotingswijziging Subsidieregelingen Agro & Food De regelingen 6.1 Kennisondersteuning Agro&Food en 6.39 Stimulering Toekomstbestendige Verduurzaming Agro&Food Sector zijn in het najaar open gegaan. Er zijn in 2020 al wel aanvragen gedaan, maar deze zullen in 2021 beschikt worden. De hoogte van de aanvragen voor beide regelingen samen is €0,305 miljoen. Dit bedrag schuiven we door naar 2021. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 3.4.2 een budget van € 0,305 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2020 naar 2021. Begrotingswijziging verwerkt in Kerntaak 20 (Algemene dekkingsmiddelen): Vrijval niet bestede middelen naar de algemene middelen Bij de jaarrekening 2019 is €1,090 miljoen toegevoegd aan de jaarschijf 2020 als gebundelde resultaatbestemming voor lopende subsidieaanvragen. Dit geld was nog onderdeel van het oude Agro & Food programma (2015-2019). Hiervan is € 57.000 niet tot besteding gekomen. Dit bedrag valt vrij bij deze jaarrekening. Wij stellen u voor om een bedrag van € 57.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de Algemene reserve. Dit besluit wordt verwerkt bij kerntaak 20.
3.5.2 Gebiedsprogramma Veenweidegebied -30 0 30 -30 GS begrotingswijziging De begrote procesmiddelen zijn in 2020 niet uit gegeven. Dat komt o.a. doordat het brede gebiedsproces later start dan bij het Klimaatakkoord voorzien. Er zijn ook nog veel onzekerheden over de werking van maatregelen en over de randvoorwaarden. De ontwikkeling van het landelijke ‘borgingssysteem’ (zie achtergrondinfo) loopt bijvoorbeeld een jaar achter op de planning. Het anders (digitaal) organiseren van het gebiedsproces en de overleggen met andere overheden en partners als gevolg van COVID 19 heeft ook geleid tot lagere proceskosten. We verwachten de resterende middelen 2020 in 2021 alsnog nodig te hebben voor het uitvoeren van het gebiedsproces. In november 2020 hebben wij een specifieke (rijks)uitkering ontvangen van € 4,295 miljoen voor het Interbestuurlijke Programma (IBP) Vitaal Platteland (VP) Veenweide Noordwest Overijssel. Van deze rijksmiddelen is in 2020 € 46.000 besteed en onttrokken uit de doeluitkering IBP VP Veenweide NWO. Daarnaast hebben in november 2020 een rijks beschikking van € 15 miljoen ontvangen voor de specifieke (rijks)uitkering klimaatakkoord Veenweide. Hiervan is in december 2020 € 8,625 miljoen ontvangen en in januari 2021 het resterende bedrag van € 6,375 miljoen. In 2020 zijn er nog geen bestedingen gerealiseerd ten laste van de specifieke uitkering. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om de restant middelen 2020, ad. € 30.000, door te schuiven naar 2021 en toe te voegen aan prestatie 3.5.2 (gebiedsprogramma Veenweidegebied)
3.5.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten -350 0 350 -350 GS begrotingswijziging Particuliere natuurontwikkeling en Tender particuliere natuurrealisatie Bij de Monitor I-2016 hebben uw Staten besloten om € 6 miljoen van de middelen voor particuliere natuurontwikkeling in te zetten voor de Tender nieuwe particuliere natuuraanleg en beheer. In 2020 is hiervan € 1,25 miljoen opgenomen in de begroting 2020. Van de ingediende aanvragen wordt € 0,350 miljoen gerealiseerd in 2021. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 3.5.3 een budget in 2020 van € 0,350 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2020 naar 2021. Extra onttrekking uitfinanciering SKNL ILG periode In 2020 hebben wij ten opzichte van de begroting € 46.000 meer uitbetaald aan RvON voor de uitfinanciering van verplichtingen uit de ILG periode voor particuliere natuurrealisatie (SKNL). Op basis van de spelregels van de Uitvoeringsreserve NNN hebben wij voor prestatie 3.5.3 € 46.000 extra onttrokken aan de voor deze prestatie beschikbare middelen in deze reserve.

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap -900 0 900 -900 GS 119 Programma Stikstof Deze wijziging heeft betrekking op GS 119 Programma Stikstof
3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap 7 0 -7 7 Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 220 van inhuur naar vast 2020
3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000 -20 0 20 -20 Adm. 216 diversen oktober 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 216 diversen oktober 2020
3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000 -20 0 20 -20 Adm. 218 diversen november 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 218 diversen november 2020
3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000 20 0 -20 20 Adm. 219 diversen december 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 219 diversen december 2020
3.1.4 Beheer natuurterreinen -550 0 550 -550 GS 105 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019
3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied -100 0 100 -100 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit -147 0 147 -147 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit -500 0 500 -500 GS 103 Natuur voor elkaar Deze wijziging heeft betrekking op GS 103 Natuur voor elkaar
3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit 400 0 -400 400 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II Wij hebben bij de inhoudelijke toelichting gemeld dat een aantal activiteiten meer tijd nodig hebben dan voorzien en doorlopen tot in 2021. Op basis daarvan zal € 400.000 van het investeringsbudget Natuur voor Elkaar niet tot besteding komen in 2020. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het budget voor prestatie 3.1.6 in 2020 te verlagen met € 400.000, en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel met hetzelfde bedrag te verlagen.
3.1.7 Monitoring en evaluatie natuur en landschap -190 0 190 -190 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
3.2.1 Beheer landschap -230 0 230 -230 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
3.2.1 Beheer landschap -750 0 750 -750 GS 103 Natuur voor elkaar Deze wijziging heeft betrekking op GS 103 Natuur voor elkaar
3.2.1 Beheer landschap 750 0 -750 750 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II Wij hebben bij de inhoudelijke toelichting gemeld dat door COVID-19 de resultaten op de acties minder zijn dan voorzien. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het budget voor prestatie 3.2.1 in 2020 te verlagen met € 750.000, en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel met hetzelfde bedrag te verlagen. Daarnaast is het ook de verwachting dat een deel van het incidentele budget voor landschap beheer niet tot besteding zal gaan komen in 2020. Bij het jaarverslag zullen wij, als dat nodig blijkt te zijn, een voorstel voor resultaatbestemming voorleggen.
3.2.1 Beheer landschap -100 0 100 -100 Adm. 202 doorwerking GS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019
3.2.2 Projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen -375 0 375 -375 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
3.2.2 Projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen -750 0 750 -750 GS 103 Natuur voor elkaar Deze wijziging heeft betrekking op GS 103 Natuur voor elkaar
3.2.2 Projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen 300 0 -300 300 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II Wij hebben bij de inhoudelijke toelichting gemeld dat het aantal subsidieaanvragen Groene schoolpleinen achterblijft. Een deel van de middelen van de subsidieregeling 4.8 Groene Schoolpleinen zal daarom niet tot besteding komen in 2020, maar schuift naar verwachting door naar 2021. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het budget voor prestatie 3.2.2 in 2020 te verlagen met € 300.000, en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel met hetzelfde bedrag te verlagen. Daarnaast is het ook de verwachting dat een deel van het structurele budget voor natuur en samenleving niet tot besteding zal gaan komen in 2020. Dit hangt ook samen met de subsidieregeling 4.3. Bij het jaarverslag zullen wij, als dat nodig blijkt te zijn, een voorstel voor resultaatbestemming voorleggen.
3.3.1 Aanpak Stikstof -350 0 350 -350 GS 119 Programma Stikstof Deze wijziging heeft betrekking op GS 119 Programma Stikstof
3.3.3 Stimuleren natuurinclusief denken en werken -165 0 165 -165 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
3.3.3 Stimuleren natuurinclusief denken en werken -250 0 250 -250 GS 103 Natuur voor elkaar Deze wijziging heeft betrekking op GS 103 Natuur voor elkaar
3.3.4 Faunabeheer -50 0 50 -50 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II Uitbetaling faunaschaderes BIJ12 Als inhoudelijk toegelicht is er momenteel geen actueel inzicht in de prognose van de faunaschades 2020. Omdat de Begroting 2020 gebaseerd is op uitbetaalde schades over de afgelopen jaren is het de verwachting dat we binnen de begroting blijven. Actualisatie faunabeleid Voor het actualiseren van het faunabeleid wordt vanaf het 4e kwartaal 2020 (incidenteel) extra capaciteit ingezet. Binnen het frictiekostenbudget landelijk gebied is hiervoor budget gereserveerd om deze extra kosten te kunnen dekken. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 50.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2020 van prestatie 3.3.4 van de Begroting 2020.
3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food -1090 0 1090 -1090 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food 250 0 -250 250 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II Voor subsidieregeling 6.2 Agro & Food Ondersteuning Businesscases is bij de jaarrekening 2019 € 585.000 meegenomen als resultaatbestemming voor subsidieaanvragen uit 2019 die in 2020 in behandeling zijn genomen. Het bedrag van €585.000 is in 2020 volledig beschikt, maar een deel (€250.000) heeft betrekking op 2021 en willen we daarom voorstellen om bij de 2e monitor door te schuiven naar 2021. Wij stellen u voor om voor prestatie 3.4.2 een budget van € 250.000, samen met de bijbehorende onttrekking aan de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel, door te schuiven van 2020 naar 2021.
3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food -1000 0 1000 -1000 GS 111 Agro & Food: kringlopen sluiten Deze wijziging heeft betrekking op GS 111 Agro & Food: kringlopen sluiten
3.4.3 Landbouwstructuurversterking -500 0 500 -500 PS 009 Perspectiefnota 2021 Deze wijziging heeft betrekking op PS 009 Perspectiefnota 2021
3.4.3 Landbouwstructuurversterking -500 0 500 -500 Adm. 202 doorwerking GS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland 33535 -2465 -36000 33535 GS 113 Voorjaarswijziging Deze wijziging heeft betrekking op GS 113 Voorjaarswijziging
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland -20 0 20 -20 GS 119 Programma Stikstof Deze wijziging heeft betrekking op GS 119 Programma Stikstof
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland 0 3000 3000 0 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II Begrotingswijzigingen /onttrekking doeluitkering POP 3 / LIFE B In 2018 heeft het Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) aan de provincie Overijssel een aantal POP3 (plattelandsontwikkelingsprogramma) subsidies verleend voor onder andere investeringen voor biodiversiteit, natuur, landschap en hydrologische maatregelen PAS en kavelaanvaardingswerkzaamheden in een landinrichtingsproject. Deze POP3 subsidies bedragen circa € 10 miljoen en moeten op basis van BBV (besluit begroting en verantwoording) verantwoord worden via een doeluitkering. In 2020 zijn declaraties ingediend van circa € 2,75 miljoen. De verwachting is dat deze bedragen voor het einde van het jaar worden ontvangen. / In 2019 heeft de Europese Commissie een LIFE subsidieaanvraag toegekend. LIFE is een subsidiecompetitie waarbij met andere Europese natuurprojecten wordt geconcurreerd om een subsidie binnen te krijgen. De toegekende aanvraag van de provincie Overijssel heeft betrekking op het natuurherstel in het gebied Engbertsdijksvenen. Het verleende bedrag bedraagt 60% van de totale projectkosten, ad € 11,750 miljoen. Deze LIFE subsidie bedraagt € 7,050 miljoen en moet op basis van de BBV verantwoord worden via een doeluitkering. Naar verwachting zal in 2020 circa € 250.000 van deze subsidie worden besteed. Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkeringen POP3 en LIFE+ (baten) en de gerealiseerde exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.1 in 2020 te verhogen met € 3,0 miljoen.
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland 20 0 -20 20 Adm. 216 diversen oktober 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 216 diversen oktober 2020
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland 20 0 -20 20 Adm. 218 diversen november 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 218 diversen november 2020
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland -20 0 20 -20 Adm. 219 diversen december 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 219 diversen december 2020
3.5.2 Gebiedsprogramma Veenweidegebied 170 0 -170 170 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II We geven de begrote procesmiddelen in 2020 niet volledig uit. Dat komt onder andere doordat het brede gebiedsproces later is gestart dan bij het Klimaatakkoord was voorzien. Daarnaast zijn er nog veel onzekerheden over de werking van maatregelen en over de randvoorwaarden (bijvoorbeeld de ontwikkeling van het landelijke ‘borgingssysteem’ loopt een jaar achter op de planning). Het anders (digitaal) organiseren van het gebiedsproces en de overleggen met andere overheden en partners als gevolg van COVID-19 heeft geleid tot lagere proceskosten in 2020. De overblijvende middelen zullen wij in 2021 alsnog nodig hebben voor het uitvoeren van het gebiedsproces. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 3.5.2 een deel van het budget, ad € 170.000, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2020 naar 2021.
3.5.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten -50 0 50 -50 PS 029 Monitor Overijssel 2020 II Afronding 'oude' landinrichtingsprojecten Binnen deze prestatie is ook het budget opgenomen van de afronding van pMJP/ILG projecten, zoals 'oude' landinrichtingsprojecten vanuit de Dienst Landelijk Gebied (DLG) periode. Op basis van (bijgestelde) prognose van de landinrichtingsprojecten hebben we in 2020 € 50.000 nodig voor de uitvoering en afronding van de projecten Enschede Noord/Zuid en Losser. Van deze projecten loopt alleen Enschede Zuid mogelijk nog door naar 2021. Wij stellen u voor om het budget voor prestatie 3.5.3 in 2020 te verhogen met € 50.000 en dit bedrag te onttrekken uit de Reserve afrekening pMJP/ILG.
3.5.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten -1683 0 1683 -1683 GS 105 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Jaarverslag 2019
3.5.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten 900 0 -900 900 GS 121 Monitor Overijssel 2020 II Deze wijziging heeft betrekking op GS 121 Monitor Overijssel 2020 II
3.5.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten 650 0 -650 650 Adm. 202 doorwerking GS 2019 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2019
3.5.4 Gebiedsgerichte aanpak Stikstof -580 0 580 -580 GS 119 Programma Stikstof Deze wijziging heeft betrekking op GS 119 Programma Stikstof
3.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten -500 0 500 -500 PS 008 Jaarverslag 2019 Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Jaarverslag 2019
3.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 500 0 -500 500 PS 026 Programma Stikstof Deze wijziging heeft betrekking op PS 026 Programma Stikstof
3.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten -7 0 7 -7 Adm. 220 van inhuur naar vast 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 220 van inhuur naar vast 2020