Bert Boerman
Monique van Haaf

Acties 2020

1. Wij voeren pilots uit in het kader van de transities (energie, klimaat, circulair) die input zijn voor de beleidsontwikkeling.
  2. Wij ontwikkelen met onze partners aanscherpingsmogelijkheden van ons beleid op de kwaliteitssturing (onder andere doorontwikkeling Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving).
  3. Wij voeren samen met regionale partners de Omgevingsagenda Oost en IJsselmeer Gebiedsagenda uit.
  4. Wij werken samen met onze partners aan beleidsbeslissingen in het kader van integraal riviermanagement.
  5. Wij maken deel uit van de netwerkorganisatie Ruimte voor de Vecht waarin we onder andere werken aan het kunstwerk Poort van het Vechtdal.
  6. Wij voeren de lopende afspraken uit de ontwikkelagenda's voor Twente en Zwolle Kampen Netwerkstad (Spoorzone Zwolle) uit.
  7. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de resterende impuls van € 0,55 miljoen voor samenwerkingsverbanden water uit het Coalitieakkoord.

• PS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming

We hebben in voorkantsamenwerking met onze partners gewerkt aan de ruimtelijke inrichting van Overijssel door het benutten van kansen in de samenhang tussen de verschillende opgaven. We hebben een overeenkomst gesloten met de gemeente Staphorst over de realisatie van een Energiegebied. We hebben u hierover per brief geïnformeerd.

Met de nieuwe Handreiking Kwaliteitsimpuls Zonnevelden hebben we de kwaliteitssturing voor zonnevelden in de groene omgeving aangescherpt. Om de uitvoering van kwaliteitsafspraken bij de realisatie van projecten te bevorderen hebben we samen met gemeenten, adviseurs en initiatiefnemers een toolbox "Gedrag en communicatie bij Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving" ontwikkeld.

De Omgevingsagenda Oost is in mei 2020 vastgesteld in het Bestuurlijk Overleg Leefomgeving. Daarna is gestart met de uitvoering van de afspraken tussen Rijk en regio die zijn opgenomen in de Omgevingsagenda Oost. Samen met onze partners in de Agenda IJsselmeergebied hebben we in 2020 een handreiking Omgevingskwaliteit vastgesteld en de Erfgoeddeal "Kusten van het IJsselmeer"  afgesloten.

Wij hebben samen met onze partners bij het rijk en in de regio samengewerkt aan de verschillende bouwstenen in het kader van het Integraal Rivier Management

In 2020 hebben we samen met partners het Masterplan Ruimte voor de Vecht geactualiseerd en vastgesteld, en het project Brede Welvaart in het Vechtdal (met 23 deelprojecten) ondergebracht in Regiodeal Regio Zwolle. Voor het kunstwerk Poort van het Vechtdal en Zwolle is een tijdelijke proefopstelling geplaatst op het terrein van Rijkswaterstaat.

In de ontwikkelagenda Twente zijn de projecten Waagplein (Almelo), Oostelijke Stadsentree Enschedesestraat (Hengelo), Nederlandse Reisopera in de Performance Factory (Enschede) en Internationale School Twente (Enschede) in 2020 afgerond. Voor de Bestuursovereenkomst Spoorzone Zwolle is in 2020 de klimaatadaptieve fietsenkelder aan de noordzijde gerealiseerd en opengesteld voor reizigers en bezoekers.

Het opstellen van een investeringsvoorstel voor samenwerkingsverbanden water is vertraagd. We wachten nog op de laatste resultaten om de komende tijd voort te kunnen bouwen op een aantal lopende projecten vanuit Ruimte voor de Vecht, Twents Waternet en Agenda IJsselmeergebied. Wij leggen u medio 2021 een investeringsvoorstel voor.

Resultaatbestemmingen:

Voorbereidend onderzoek ondergronds brengen van hoogspanningskabels
Binnen beleidsdoel 1.1 is € 1,6 miljoen beschikbaar gesteld voor prestatie 1.1.2 Ruimtelijke ordening en kwaliteit. Op deze prestatie is € 0,7 miljoen niet tot besteding gekomen. Deels wordt dit, zoals bij de 2e Monitor 2020 aangekondigd, veroorzaakt doordat een geraamde bijdrage voor het voorbereidend onderzoek van Tennet voor het ondergronds brengen van hoogspanningskabels ter hoogte van 's-Heerenbroek niet is gerealiseerd (€ 170.000). Het onderzoek zal naar verwachting in 2021 starten.

Wij stellen u voor om middels resultaatbestemming voor het ondergronds brengen van hoogspanningskabels € 170.000  door te schuiven naar 2021 naar 2021 voor prestatie 1.1.2 Ruimtelijke ordening en kwaliteit.

MIRT-onderzoek bereikbaarheid van Zwolle en omgeving en verstedelijkingsstrategie voor de regio Zwolle.
In het Bestuurlijk Overleg MIRT Oost-Nederland zijn naar aanleiding van de omgevingsagenda Oost met het Rijk in 2020 afspraken gemaakt voor de start van een gezamenlijk MIRT-onderzoek naar de bereikbaarheid van Zwolle en omgeving, in combinatie met het opstellen van een verstedelijkingsstrategie voor de regio Zwolle. De provincie Overijssel en de gemeente Zwolle en het Rijk hebben daarbij eind 2020 afgesproken dat de onderzoekskosten gezamenlijk worden gefinancierd. Voor de provinciale bijdrage aan de kosten voor het gezamenlijk MIRT-onderzoek is in 2020 € 90.000 beschikbaar op reguliere budgetten binnen prestatie 1.1.2 Uitvoering ruimtelijk en waterbeleid. Hiervan is € 46.000 niet gerealiseerd.

Wij stellen u voor het in 2020 resterende bedrag van € 46.000 beschikbaar te houden voor MIRT onderzoeken voor de regio Zwolle en dit bedrag middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2021 op prestatie 1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid.

PS-Begrotingswijzigingen:

Poort van het Vechtdal
Voor het onderdeel Poort van het Vechtdal en Zwolle was voor 2020 € 140.000 opgenomen waarvan € 108.000 niet is gerealiseerd.  De reden hiervan is dat de opdracht voor het maken van een Definitief Ontwerp voor een kunstwerk onder meer door Corona vertraging heeft opgelopen. In 2021 wordt het Definitief Ontwerp afgerond, waarna een opdracht voor de realisatie gegeven zal worden. De realisatie zal doorlopen tot in 2022. De provinciale middelen zullen voor het grootste deel in 2021 worden besteed. De gemeenten Zwolle, Dalfsen, Ommen en Hardenberg en de waterschappen DO Delta en Vechtstromen dragen financieel bij aan dit project voor in totaal € 283.000. Deze bijdragen worden in 2022 aan de provincie Overijssel (zijnde kassier) overgemaakt. De opdrachtverlening voor de realisatie van het Kunstwerk Poort van het Vechtdal en Zwolle na afronding van het Definitief Ontwerp noodzaakt het doorschuiven van de middelen naar 2021.

Wij willen de niet bestede middelen beschikbaar houden voor de realisatie van een kunstwerk Poort van het Vechtdal en Zwolle en stellen u voor € 108.000 middels begrotingswijziging door te schuiven naar 2021 voor prestatie 1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid.

Project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ (Regiodeal Zwolle )
Binnen prestatie 1.1.2 Uitvoering ruimtelijk en waterbeleid is voor de cofinanciering van de Regiodeal Zwolle, in 2020 € 104.000 bestemd uit middelen die zijn gedekt uit de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel. Daarvan komt € 50.000 uit een lopend programma  en € 54.000 betreft gelden uit een programma met een looptijdtermijn die per 2020 eindigt . Omdat de Regiodeal pas eind 2020 is afgesloten zal de uitvoering van het project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ in 2021 en later plaatsvinden. Wij hebben besloten € 50.000 uit het lopende programma beschikbaar te houden voor het project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’  en schuiven deze door naar 2021.  Voor de cofinanciering vanuit het per 2020  aflopende programmade stellen wij u voor € 54.000 beschikbaar te houden voor de uitvoering van de Regiodeal Zwolle en dit bedrag voor doorlopende verplichtingen door te schuiven naar 2021.

Wij stellen u voor € 54.000 voor het Project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ (Regiodeal Zwolle ) toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 1.1.2 van de Begroting 2021.

GS-begrotingswijziging:

Project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ (Regiodeal Zwolle )

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 50.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 voor het project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ van prestatie 1.1.2 Uitvoering ruimtelijk en waterbeleid.

Wijziging verwerkt in Kerntaak 20 (Algemene dekkingsmiddelen)

Vrijval Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
Op prestatie 1.1.2 Ruimtelijke ordening en kwaliteit zijn incidentele middelen gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel voor € 72.000 niet tot besteding gekomen. Dit restant valt vrij naar de algemene middelen en wij stellen voor €  72.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve. Deze mutatie wordt verwerkt in Kerntaak 20.