Bert Boerman

Acties 2020

1. Wij co-financieren samen met de waterschappen projecten in het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer.
  2. Wij ontwikkelen in de Delta-aanpak Waterkwaliteit en Zoetwater instrumentarium om het doelbereik van de Kaderrichtlijn Water te realiseren.

• Resultaatbestemming

Wij werken in het kader van het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer samen met de waterschappen om agrariërs te stimuleren maatregelen te nemen gericht op het verminderen van emissies van meststoffen (o.a. nitraat) en bestrijdingsmiddelen naar oppervlakte- en grondwater en het vergroten van de waterbeschikbaarheid. Wij monitoren de uitvoering van deze  projecten.

Wij hebben bijgedragen  aan het ontwikkelen van concrete instrumenten  voor onder andere de aanpak van medicijnresten in de landelijke Kennisimpuls Waterkwaliteit. Ook hebben we bijgedragen aan de bestuurlijke afspraken rond de Delta-aanpak Waterkwaliteit en Zoetwater,  waarin concrete afspraken zijn gemaakt onder andere over intensievere inzet op vergunningverlening toezicht en handhaving (zie prestatie 1.2.5).

Voor het doelbereik van de Kaderrichtlijn Water-doelen in 2027 hebben wij samen met de waterschappen de maatregelpakketten voor de derde planperiode 2022-2027 samengesteld.  Maatregelen door het rijk op het beleid van meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen of productbeleid, maatregelen in de agrarische sector en maatregelen door onze Duitse partners zijn daarbij ook nodig. Alleen dan komt doelbereik in zicht.

Gebundelde resultaatbestemming:
Voor nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen, die gezien het gepubliceerde plafond nog toegewezen dienen te worden, doen wij u een gebundeld resultaatbestemmingsvoorstel. Het bedrag van € 52.000 voor de subsidieregeling Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) Overijssel (2.09) maakt deel uit van dat voorstel.