Bert Boerman

Acties 2020

1. Wij voeren het programma Boeren voor Drinkwater uit in het kader van de bestuursovereenkomst Nitraat.
  2. Wij werken in het Maatregelenprogramma Gebiedsdossiers Drinkwaterwinning met partners aan het veiligstellen van onze drinkwaterwinningen.
  3. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de resterende impuls van € 0,7 miljoen voor drinkwater uit het Coalitieakkoord.

Om de bronnen voor ons drinkwater schoon te houden voeren wij samen met onze partners het Maatregelen programma Gebiedsdossiers Drinkwater en het programma Boeren voor Drinkwater uit. De afgelopen jaren met droogte hebben een remmende invloed op het doelbereik uit de Kaderrichtlijn Water. Om voor alle gebieden het doel in bereik te houden kijken we ook naar koppelingen met andere programma's zoals de gebiedsgerichte aanpak stikstof koersontwikkeling landelijk gebied en klimaatadaptatie.

Om nu en in de toekomst te beschikken over voldoende bronnen voor drinkwater hebben wij met onze partners een adaptieve strategie drinkwatervoorziening . In juli hebben wij u hierover geïnformeerd. In december 2020 heeft u het Investeringsvoorstel Robuuste Drinkwatervoorziening vastgesteld.

Van de geraamde lasten voor  2020 van € 2,1 miljoen is € 0,2 miljoen niet tot besteding gekomen. Deze onderbesteding wordt voornamelijk veroorzaakt door de post Drinkwater 6e Actieprogramma nitraat. Het 6e actieprogramma Nitraat is een programma van het Rijk waarvoor de afspraken zijn vastgelegd in een Bestuursovereenkomst tussen Rijk, provincies, LTO en de drinkwaterbedrijven over aanvullende (vrijwillige) maatregelen om te komen tot het verbeteren van de grondwaterkwaliteit in grondwaterbeschermingsgebieden. Voornaamste reden voor de onderbesteding is een beperktere projectomvang in 2020 dan verwacht als gevolg van minder deelnemers aan het actieprogramma. Het programma is echter nog niet afgerond en zal een jaar langer doorlopen. Vanwege de beperktere projectomvang wordt er binnen de Bestuursovereenkomst gekeken naar een alternatieve aanpak. Hier zijn we in Overijssel volop mee bezig, waarbij we vooral koppelingen leggen naar trajecten als Gebiedsgerichte Aanpak Stikstof en Klimaatadaptatie (droogte). Ook worden er doorlopend nog extra deelnemers geworven.

De niet gerealiseerde middelen blijven beschikbaar in de Reserve Drinkwater voor de realisatie van het 6e actieprogramma Nitraat.