Monique van Haaf

Acties 2020

1. Wij benutten onze netwerken zoals de Woonkeuken voor netwerksturing en samenwerking op het woondomein.
  2. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de resterende impuls van € 2,35 miljoen uit het Coalitieakkoord voor het toekomstbestendig maken van de woningvoorraad, waarbij we onder andere ingaan op kwalitatief programmeren.
  3. Wij werken in pilots met Zwolle en Enschede aan adaptief plannen binnen bestaand bebouwd gebied.
  4. We doen u een voorstel voor het vervolg van de pilot Vechtdal voor recreatiewoningen.

• PS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming

In juli hebben wij u in de Kaderbrief Wonen geïnformeerd over de voortgang van de netwerksturing en samenwerking op het woondomein.

In februari heeft uw staten het Investeringsvoorstel Ruimte Wonen (binnen)steden en retail fase 1 vastgesteld. In december hebben wij u het Investeringsvoorstel Ruimte Wonen Retail fase 2 toegezonden.

De pilots voor Zwolle en Enschede over adaptief plannen binnen bestaand bebouwd gebied zijn eind 2020 afgerond en de uitkomsten hiervan zijn input geweest voor de regionale woonagenda’s (zie prestatie 1.3.1).

In juni 2020 bent u akkoord gegaan met de beleidsaanpassing provinciaal omgevingsbeleid voor verblijfsrecreatie. Door middel van een  brief en een tussenrapportage  en middels een infosessie begin 2021 hebben we u geïnformeerd over de stappen die inmiddels zijn gezet in de aanloop naar een provinciedekkende aanpak.

Resultaatbestemming:

Provinciedekkende aanpak vakantieparken
Het incidentele budget (€ 93.000) voor onderzoek met betrekking tot de verpaupering van recreatieparken niet geheel tot besteding gekomen (€ 88.000 ). De onderzoeksfase heeft meer tijd in beslag genomen dan verwacht en de middelen zijn nodig in 2021 voor de provincie dekkende aanpak vakantieparken.

Wij stellen u voor de resterende middelen  op de post onderzoek verpaupering van recreatieparken (€ 88.000) beschikbaar te houden en middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2021 voor de provinciedekkende aanpak vakantieparken (prestatie 1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied).

PS begrotingswijziging:

Flexibele huisvesting
De onderbesteding komt mede door de Coronacrisis waardoor een aantal projecten rondom de realisatie van flexibele huisvesting vertraging heeft opgelopen en er minder een beroep op de regeling flexibele huisvesting is gedaan. We willen de niet gerealiseerde gelden in gaan zetten voor de uitvoering van de regionale woonagenda’s waarbij we een link leggen met de provincie brede aanpak recreatieparken die op dit moment ontwikkeld wordt. We willen de middelen benutten voor onder andere via het realiseren van tijdelijke wooneenheden. De middelen zijn gedekt uit de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel maar de beschikbaarheidstermijn van de middelen eindigt per 2020.

Wij stellen u voor om voor de (tijdelijke) transformatie van recreatieparken naar wonen de in 2020 niet gerealiseerde middelen beschikbaar te houden voor 2021 en later en € 0,728 miljoen door te schuiven naar 2021 en op te voeren bij prestatie 1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied.

GS begrotingswijziging:

Project Woonkeuken
Op prestatie 1.3.2 is € 250.000 geraamd voor het project Woonkeuken met middelen die zijn gedekt uit de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel. In 2020 zijn de middelen niet volledig gerealiseerd (€ 147.000). Dit wordt veroorzaakt doordat er als gevolg van de coronacrisis minder activiteiten zijn uitgevoerd en de uitgevoerde activiteiten ook volledig digitaal waardoor de kosten lager zijn uitgevallen. Vanwege het meerjarig karakter van het Woonkeuken project willen wij de niet gerealiseerde middelen beschikbaar houden voor 2021 en later.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 147.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 1.4.2 van de begroting 2021.

Overige toelichtingen:

Financieel resultaat 1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad
Op deze prestatie is het saldo van baten en lasten per ultimo 2020 ruim € 0,8 miljoen. Dit wordt, zoals bij de 2e Monitor 2020 aangekondigd, grotendeels veroorzaakt doordat op het onderdeel flexibele huisvesting de lasten een onderbesteding laten zien van ruim € 0,7 miljoen.

Startersleningen (voor 2016)
Van de geraamde rentebaten van € 0,556 miljoen die wij ontvangen van de SVN voor de startersleningen is per saldo € 0,150 miljoen niet gerealiseerd. Dit wordt veroorzaakt doordat verstrekte leningen vervroegd worden afgelost en de gerealiseerde rentebaten als gevolg hiervan lager zijn. Het vervroegd aflossen en als gevolg daarvan lagere rentebaten vloeit voort uit contractuele afspraken  en is door ons niet te beïnvloeden .