Monique van Haaf

Acties 2020

1. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de resterende impuls van € 28,3 mln uit het Coalitieakkoord voor ruimtelijke kwaliteit in bebouwd gebied en de stadsbeweging.
  2. Wij werken samen met onze netwerken aan vitaliteit van de binnensteden.

In februari heeft uw staten het Investeringsvoorstel Ruimte Wonen (binnen)steden en retail fase 1 vastgesteld.  In oktober heeft u het statenvoorstel Crisisarrangementen in de retail aangenomen. In december hebben wij u het Investeringsvoorstel Ruimte Wonen Retail fase 2 toegezonden.

Samen met onze netwerken hebben wij via crisisarrangementen gewerkt aan het omgaan met de economische crisis als gevolg van Covid-19. Met het Retailplatform Overijssel hebben we de Overijsselse Retailaanpak opgesteld. Samen met gemeenten en marktpartijen investeren we in complexe gebiedsontwikkelingen. In juli hebben wij u via een brief op de hoogte gesteld van de voortgang van het programma Ruimte Wonen Retail.

GS begrotingswijziging:
Binnen beleidsdoel 1.4 is € 8,9 miljoen beschikbaar gesteld voor prestatie 1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied. Op de prestatie is ruim € 5,0 miljoen besteed voor o.a. ruimtelijke kwaliteit in bebouwd gebied en de stadsbeweging met incidentele middelen die zijn gedekt uit de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel. De onderbesteding in 2020 van € 3,8 miljoen wordt grotendeels veroorzaakt door minder lasten op de subsidieregeling Vitale binnensteden (€ 1,2 miljoen) en achterblijvende lasten op de post toekomstbestendige binnensteden en retail (€ 1,9 miljoen). Dit betreft voor € 2,2 miljoen subsidieaanvragen die al wel in 2020 zijn binnengekomen maar begin 2021 zijn beschikt. Voor € 0,5 miljoen betreft het gelden uit het besluit crisisarrangementen voor de Retail waarover de gesprekken met gemeenten en ondernemers in 2021 tot investeringen zullen leiden. Voor het overige betreft het lagere kosten doordat er als gevolg van de coronacrisis minder activiteiten zijn uitgevoerd en de uitgevoerde activiteiten ook volledig digitaal waardoor de kosten lager zijn uitgevallen en partners meer tijd nodig hebben om tot goede subsidieaanvragen te komen.

Wij hebben besloten de niet bestede middelen van 2020 beschikbaar te houden voor het realiseren van de doelstellingen binnen ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied en door te schuiven naar 2021.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 3,8 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied.