Gert Harm ten Bolscher
Tijs de Bree

Acties 2020

1. Wij betrekken de resultaten van de beleidsverkenning milieu en gezondheid uit 2019 bij de ontwikkeling van gezondheid als rode draad in de omgevingsvisie.
  2. Wij werken met gemeenten, GGD en andere partners uit hoe de gezondheid van inwoners meer centraal kan worden gesteld in milieu- en omgevingsbeleid.
  3. Wij leveren inbreng in nationale en interprovinciale beleidstrajecten, zoals de nationale omgevingsvisie, de ontwikkeling van een nieuw landelijk luchtakkoord en de omgevingswet.
  4. Wij stellen het beleidsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving vast voor 1 december en het jaarprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving voor 31 december.
  5. Wij voeren de wettelijke coördinatietaak uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
  6. Wij bereiden ons voor op besluitvorming over vliegveld Lelystad en de herziening van het luchtruim door inhuur van kennis en het organiseren van een nulmeting.
  7. Wij voeren de pilotprojecten aanpak schone rivieroevers Overijssel, ecologische bestrijding van de Eikenprocessierupsen en het Senshagen uit

• Resultaatbestemming

In 2020 hebben we, op basis van de uitkomsten van de Verkenning Milieu en Gezondheid in 2019, het milieubeleid doorontwikkeld. We gebruikten de uitkomsten als input voor gesprekken met gemeenten, GGD en Omgevingsdiensten over hoe we de gezondheid van inwoners meer centraal kunnen stellen in het provinciale milieubeleid. Dit resulteerde in een milieunota, die wij in december 2020 vaststelden. Hierover informeerden wij uw Staten per brief (PS/2020/1105575). De milieunota geeft richting aan onze activiteiten op het gebied van milieu in 2021 en 2022.

Voor de ontwikkeling van de rode draad gezondheid in de herziening Omgevingsvisie stelden we een concept plan van aanpak op, inclusief een “praatplaat”.

We leverden in 2020 in interprovinciaal verband en andere overlegstructuren inbreng op onder andere het Schone Lucht Akkoord.

We voerden op basis van het beleidsplan VTH onze VTH taken uit. In 2020 actualiseerden we het beleidsplan. Hierover informeerden wij uw Staten per brief (PS/2020/1104077). Vanwege de invoering van de Omgevingswet voorzien wij in 2021 een herziening van het Beleidsplan VTH.

Het Rijk stelde de besluitvorming over vliegveld Lelystad uit tot 2021.

In 2020 voerden we pilot-projecten uit die doorlopen tot in 2021.
Voor het project Schone Rivieren meldden zich in de zomer van 2020 bijna 400 vrijwilligers aan om mee te doen aan de opruimacties langs de IJssel en de Vecht. Deze konden uiteindelijk niet doorgaan vanwege Corona. In plaats daarvan vonden individuele opruimacties plaats. In het project deden we ook onderzoek naar het type afval dat gevonden werd. We vonden plastic nurdles (kleine stukjes plastic) en vonden ook de bron hiervan. Daarnaast besteedden we aandacht aan educatie voor basisschool jongeren via Mobiele Escaperoom Plasticsoep met een bijbehorend lespakket. Dit lespakket gaven we aan diverse basisscholen in Overijssel. Met het programma Woordvoerders van de Rivier betrokken we jongeren in het middelbaar onderwijs bij het afval- en plasticsoep-probleem. Inmiddels haakten bij dit project diverse gemeenten en afvalbedrijven aan.

Om kennisuitwisseling over de ecologische bestrijding van de Eikenprocessierups te stimuleren, organiseerden we in 2020 drie bijeenkomsten voor gemeenten, waarvan 2 digitaal. Aan deze bijeenkomsten namen steeds tussen de 30 en 70 mensen deel. Dit leidde tot een netwerk rondom de ecologische bestrijding van de eikenprocessierups. Dit netwerk ondersteunen we ook in 2021. Ook financierden we in 2020 een onderzoek en voerden we een pilotproject uit naar de invloed van kruidenrijke bermen op de beheersing van de eikenprocessierups. In het project Sensehagen faciliteerden we het plaatsen van 25 sensoren om fijnstof in de lucht beter te meten.

Voorstel resultaatbestemming budget (beleidsontwikkeling en kaderstelling) milieu en gezondheid:

In samenwerking met andere partijen hebben wij in 2019 een aantal projecten opgezet en ondersteund om de bewustwording van duurzaamheid te vergroten. Twee van deze pilot projecten, Ecologische bestrijding van de Eikenprocessierupsen en Aanpak schone rivieroevers Overijssel, hebben een langere doorlooptijd. Daarnaast zijn de beoogde bijdrage voor het Schone Luchtakkoord, de bijdrage aan ontwikkeling "rode draagdraad gezondheid" vertraagd. Omdat als gevolg van ombuiging (conform opdracht uit ons coalitieakkoord 2019-2023) vanaf 2021 beperkt financiële ruimte is binnen deze prestatie en wij beoogde bijdrage vanuit 2020 in 2021 alsnog willen realiseren stellen wij u resultaatbestemmingsvoorstel voor van € 180.000.

Wij stellen u voor het restant budget voor beleidsontwikkeling en kaderstelling van € 180.000 onder prestatie 2.1.1 volledig door te schuiven naar 2021 en toe te voegen aan prestatie 2.1.1 (beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid.

Voorstel resultaatbestemming budget voor monitoring Lelystad Airport:

Het beschikbare budget van €50.000 is in 2020 niet besteed. Het inrichten van een meetpost vliegtuiglawaai bij Zwolle/Kampen kan starten als er een definitief luchthavenbesluit voor Lelystad Airport ligt. Dat hangt mede af van afronding van de voorhangprocedure in de Tweede Kamer (TK) over de luchtvaartnota én wijziging van het luchthavenbesluit Lelystad Airport. Deze procedures zijn nog niet afgerond. Het debat in de TK hierover was gepland op 16 december 2020, en staat nu gepland op 4 februari 2021. Het budget van €50.000 willen we doorschuiven naar 2021 ten behoeve van het inrichten van een meetpost.

Wij stellen u voor om het beschikbare bedrag voor de monitoring van Lelystad Airport van € 50.000 onder prestatie 2.1.1 volledig door te schuiven naar 2021 en toe te voegen aan prestatie 2.1.1 (beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid).