Tijs de Bree

Acties 2020

1. Wij adviseren over en toetsen op het gebied van milieu- en duurzaamheidseffecten van voorgenomen plannen en projecten van derden.
  2. Wij brengen milieu- en duurzaamheidseffecten van (eigen) plannen en projecten in beeld.

We hebben in 2020 tijdig getoetst en geadviseerd over m.e.r.-plichtige plannen en projecten van derden en intern binnen de provincie. De projecten en programma’s betreffen infrastructuur projecten, plannen voor hoogwaterbescherming, natuurbeheerplannen, plannen en projecten die grensoverschrijdende invloed kunnen hebben, plannen rondom nieuwe energie en omgevingsvisies.
We hebben met de Commissie m.e.r. 2 bestuurlijke gesprekken gevoerd over de toepassing van m.e.r., kansen en knelpunten bij de inzet van het instrument m.e.r., en verbreding naar Omgevingseffectrapportages (o.e.r.) door gezondheid en sociale aspecten ook mee te nemen.
We houden onze kennis en kunde op peil door inzet te plegen in het landelijk m.e.r. netwerk.

In het kader van de herziening van de Overijsselse Omgevingsvisie werken we met een verbrede m.e.r.-aanpak, namelijk een o.e.r. (Omgevings-Effect-Rapportage) die de effecten van de Omgevingsvisie op de Leefomgevingskwaliteit van Overijssel in beeld brengt. Het o.e.r. draagt bij aan een soepele, onderbouwde besluitvorming en grotere betrokkenheid bij de herziening van de omgevingsvisie.

Eind 2020 hebben we gesprekken gevoerd met de RES-procesbegeleiders om te komen tot inzet van m.e.r. bij de 2 Regionale Energie Strategieën in Overijssel vanaf 2021. Het uiteindelijke milieueffectrapport (MER) dient als input voor de besluiten, die in RES 2.0 vastgelegd worden en voor de bijbehorende onderbouwing van ruimtelijke plannen en vergunningen.