Tijs de Bree

Acties 2020

1. Wij implementeren de aanbevelingen van de tussenevaluatie programma Nieuwe Energie Overijssel.
  2. Wij ontwikkelen met de regio’s de Regionale Energiestrategie 2030 voor Twente en West-Overijssel.
  3. Wij ondersteunen de ontwikkeling van aardgasvrije wijken.
  4. Wij stimuleren duurzame warmtevoorziening door ontwikkeling van warmtenetten voor gebruik van restwarmte en geothermie.
  5. Wij versterken de ontwikkelcapaciteit voor lokale initiatieven en projecten zon- en windenergie bij bedrijven en gemeenten en monitoren de ontwikkeling van zonnevelden.
  6. Wij realiseren 23,5 MW windenergie in de Veenwieken, 8,4 MW windenergie in windpark Nieuwleusen Synergie in de gemeente Dalfsen en 12 MW windenergie in windpark Staphorst WDS.
  7. Wij stimuleren aardwarmte en bodemenergie en ondersteunen verdere projectontwikkeling en realisatie van aardwarmteprojecten Zwolle en Kampen.
  8. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de impuls van € 20 mln voor energietransitie uit het Coalitieakkoord.

• PS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming

We hebben de tussenevaluatie in maart 2020 aangeboden aan Provinciale Staten. In mei 2020 hebben uw Staten de Investeringsimpuls Energietransitie 1e tranche vastgesteld (Statenvoorstel nr. 2020/1100484). Met deze investeringsimpuls geven we invulling aan het Coalitieakkoord en nemen we belangrijke aanbevelingen uit de tussenevaluatie over. Van de gereserveerde € 20 miljoen (Perspectiefbrief 2020) hebben uw Staten € 12,5 miljoen beschikbaar gesteld voor energiebesparing, energiegebieden en warmtenetprojecten. Medio 2021 leggen wij het Investeringsvoorstel Energietransitie 2e tranche aan uw Staten voor.
De Concept-RES-sen voor Twente en West-Overijssel zijn in de eerste helft van 2020 gereed gekomen. Op basis van beide concepten hebben uw Staten wensen en bedenkingen meegeven voor het vervolgproces richting RES 1.0. Wij sturen in dit proces op het borgen van ruimtelijke kwaliteit op regionaal schaalniveau en maatschappelijke kostenefficiency. Participatie en lokaal eigendom zijn daarnaast belangrijke aandachtspunten. Eind 2020 hebben wij u geïnformeerd over de laatste stand van zaken in de twee RES-processen en de toepassing van het afwegingsvierkant om te komen tot de RES 1.0.

Wij hebben een ontwikkelfaciliteit voor lokale energie-initiatieven ingesteld binnen Energiefonds Overijssel, als pilot voor de periode van één jaar. Lokale energie-initiatieven kunnen uit deze faciliteit een bedrag lenen voor de ontwikkeling van lokale hernieuwbare energieprojecten. PS is hierover per brief geïnformeerd. Voor de monitoring van de totstandkoming van zonnevelden en zonne-energie op daken hebben we een online portfolio ontwikkeld, dat inmiddels publiek toegankelijk is (www.zonnedakje.nl).
De windturbines in het windpark De Veenwieken zijn inmiddels gerealiseerd. Het gaat hierbij om 10 windmolens van in totaal 23,5 MW, waarvan er vijf in de gemeente Hardenberg en vijf in de gemeente Ommen zijn gebouwd. In de gemeente Dalfsen is door Nieuwleusen Synergie een start gemaakt met de bouw van twee windmolens van in totaal 8,4 MW. De verwachting is dat deze molens medio 2021 operationeel zijn. De stand van zaken wat betreft de bouw van drie windmolens in Staphorst door Wij Duurzaam Staphorst is dat de Raad van State in december heeft geoordeeld dat de omgevingsvergunning, die de gemeente Staphorst verleende, terecht is afgegeven. Daardoor kan in 2021 worden gestart met de bouwwerkzaamheden en daarmee is de doelstelling gehaald.

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat huishoudens gefaseerd van het aardgas af gaan, door middel van een wijkgerichte aanpak. Gemeenten hebben daarbij een regierol. De provincie Overijssel ondersteunt gemeenten, door inzet van het Expertiseteam Aardgasvrije Wijken en subsidies voor de totstandkoming van wijkuitvoeringsplannen. In 2020 zijn er zeven wijkaanpakken bijgekomen, waarmee het totale aantal wijkaanpakken in Overijssel op 22 ligt. Naast ondersteuning van gemeenten bij de planvorming, ondersteunen wij de totstandkoming van warmtenetten (uitvoering). Met een breed scala aan partners hebben we gewerkt aan een stimuleringsprogramma Warmtenetten. Wij hebben een subsidieregeling voor de inzet van de middelen uit de Investeringsimpuls Energietransitie 1e tranche in het vierde kwartaal van 2020 vastgesteld. De afgelopen periode hebben we een bijdrage en lening toegekend aan het aquathermieproject Slim Warmtenet Zandweerd in de gemeente Deventer (start uitvoering begin 2021). Daarnaast hebben we een subsidie verleend aan de stichting Koekoekspolder energieneutraal 2030, voor de voorbereiding van de realisatie van een warmtenet.

Alle in de begroting 2020 geformuleerde acties zijn gerealiseerd. Zoals uit de financiële rapportage naar voren komt, blijven de uitgaven achter op de planning. Belangrijke reden daarvoor is dat de lasten die volgen uit een deel van de in 2020 aangevraagde (en grotendeels inmiddels verleende) subsidies, niet in de jaarverantwoording over 2020, maar in 2021 worden verantwoord.

De financiële toelichting bestaat uit een GS wijziging, twee PS wijzigingen en PS resultaatbestemming:

Resultaatbestemming restant RES budget naar 2021 - € 412.000
PS wijziging afdekking lening in de AFR - € 1 miljoen
PS wijziging overheveling KvO budget van NEO naar Laadinfra - € 240.000.
GS wijziging doorschuiven NEO budget naar 2021 - € 5 miljoen

Resultaatbestemming:

1. Administratieve afwikkeling Regionale energiestrategie West-Overijssel en Twente
Vanuit de decembercirculaire 2019 heeft de Provincie Overijssel in totaal € 2,6 mln ontvangen t.b.v. de Regionale Energiestrategie West-Overijssel en Twente. Het bedrag is bedoeld voor het totaal van de RES-looptijd (2019, 2020 en 2021). De Provincie voert de administratie voor de beide RESsen en fungeert als tussenpersoon. Na aftrek van de gemaakte kosten in 2019 en 2020 resteert nog € 873.000 voor 2021. Hiervan heeft € 212.000 betrekking op niet bestede middelen uit de jaarschijf 2020. Het restant van € 661.000 is opgenomen in de begroting 2021.

We stellen u voor om een bedrag van € 212.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2021 (waarvan € 114.000 voor RES West-Overijssel en € 98.000 voor RES Twente) van prestatie 2.3.1 (Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie) van de begroting 2021.

Daarnaast is vanuit de decembercirculaire 2019 een RES-bedrag van € 200.000 vooruit ontvangen voor het programma Maatschappelijke aspecten van de regionale energietransitie. De uitgaven hierop worden gemaakt in 2021.

We stellen u voor om een bedrag van € 200.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 2.3.1 (Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie) van de begroting 2021.

PS-begrotingswijzigingen:

2. Afdekken Lening Slim Warmtenet Zandweerd in de Algemene Financieringsreserve (AFR)
Voor het project Slim Warmtenet Zandweerd is in juni 2020 een subsidie verleend van € 2,7 miljoen, waarin € 1 miljoen in de vorm van een lening. Voor dit project hebben Provinciale Staten op 16 oktober 2019 (met Statenvoorstel nr. 2019/1101201 Cleantech Regio 2019-2023) het besluit genomen om € 0,7 mln beschikbaar te stellen vanuit het Cleantech budget (prestatie 5.2.3), onder voorbehoud van besluitvorming over aanvullende middelen. Deze aanvullende middelen, ad. € 2,0 miljoen, zijn beschikbaar gesteld vanuit het aanvullende programmabudget Nieuwe Energie Overijssel, waarvoor PS op 13 mei 2020 met het Statenvoorstel 2020/1100484 Investeringsimpuls Energietransitie 1e tranche € 12,5 miljoen heeft vastgesteld, waarvan € 7 mln beschikbaar is gesteld voor warmtenet-projecten (jaarschijven 2020 en 2021 elk € 3,5 mln).
Het deel van de subsidie dat in de vorm van een lening is verstrekt moet, conform het statenbesluit PS/2014/1051 Optimalisatie inrichting provinciale financiën, afgedekt worden in de algemene financieringsreserve (AFR).

Onder kerntaak 20 hebben wij het voorstel opgenomen om vanuit prestatie 2.3.1 (Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie) € 1 miljoen uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel over te hevelen ter afdekking van de lening en dit bedrag te storten in de Algemene financieringsreserve (AFR).

3.. Financiële bijdrage voor de Regionale Laadinfrastructuur in Gelderland en Overijssel
In 2020 hebben wij een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Rijk, de provincie Gelderland en Netbeheer Nederland voor het realisering van de aanpak en de ondersteuning van de Gelders-Overijsselse Regionale Aanpak van de Laadinfrastructuur (GO-Ral-2020). Deze regionale aanpak is een uitwerking van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). NAL en GO-Ral zijn uitwerkingen van de mobiliteitsmaatregelen uit het Klimaat Akkoord, en sluiten aan op de ambities in de Omgevingsvisie Overijssel en de doelen van het programma Nieuwe Energie Overijssel (NEO). De uitvoering van GO-Ral-2020 is opgenomen onder prestatie 4.1.3 (Slim inzetten systemen en netwerk). Als aanvulling op de financiële dekking binnen prestatie 4.1.3 willen wij u voorstellen om € 240.000 beschikbaar te stellen vanuit prestatie 2.3.1 (Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie).

Onder kerntaak 20 hebben wij het voorstel opgenomen om vanuit prestatie 2.3.1 (Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie) € 240.000 binnen de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel over te hevelen naar prestatie 4.1.3 (Slim inzetten systemen en netwerk).

GS-begrotingswijziging:

4. Doorschuiven restant budget programma Nieuwe Energie Overijssel (NEO)
Van het voor 2020 beschikbare budget voor het programma NEO is circa € 6,4 miljoen niet besteed. Een deel van deze lagere realisatie wordt veroorzaakt doordat de subsidieverlening achterbleef. In december is voor circa € 1,6 miljoen aan subsidieaanvragen binnengekomen, die in 2021 zijn of zullen worden verleend. Daarnaast is in 2020 een subsidie verleend en lening verstrekt voor het warmtenet project Slim Warmtenet Zandweerd. In de begroting was voorzien dat deze subsidielast van € 2 miljoen volledig ten laste van het budget voor 2020 zou komen. Echter op basis van voorwaarde in de beschikking en verslaggevingsvoorschriften is dit slechts € 0,2 miljoen en zal hiervan € 1,8 miljoen in 2021 en 2022 worden gerealiseerd. Per saldo resteert daardoor nog een onderbesteding van € 3 miljoen. Daarvan heeft de helft betrekking op warmtenetprojecten (binnen het in het vierde kwartaal van 2020 vastgestelde stimuleringsprogramma) en de helft als gevolg van diverse opdrachten die wel zijn verstrekt in 2020, echter waarvan de realisatie is doorgeschoven naar 2021.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en rekening houden met onderstaande begrotingswijziging hebben wij besloten om € 5 miljoen door te schuiven naar 2021 en toe te voegen aan prestatie 2.3.1 (Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie) van de begroting 2021.