Gert Harm ten Bolscher
Tijs de Bree

Acties 2020

1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af binnen de wettelijke termijn.
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma VTH.
  3. Wij voeren onze wettelijke coördinatietaak met betrekking tot handhaving van de groene wetten uit.
  4. Wij voeren pilots uit voor het gebruik van data en nieuwe technieken in toezicht en handhaving.

Voor de onderdelen soortenbescherming en houtopstanden, binnen de Wet Natuurbescherming, rondden wij de vergunningen, ontheffingen en meldingen af binnen de daarvoor geldende termijnen.

Voor gebiedsbescherming is 2020 een uitdagend jaar geweest. Op verschillende momenten werden de beleidsregels en rekenmodellen (Aerius) aangepast waardoor initiatiefnemers lopende aanvragen moesten actualiseren. Hierdoor verlengden we de doorlooptijden en wettelijke termijnen. Dit in goed overleg met initiatiefnemers en hun adviseurs. Voor geen enkele procedure is GS in gebreke gesteld. We verruimden de termijnen ruimhartig om zoveel mogelijk ondernemers in staat te stellen om aanvragen in te dienen.

Op basis van een ingesteld bezwaar van één initiatiefnemer moesten we een aantal opgelegde leges geheel of gedeeltelijk terug betalen.

Door het beschikbaar stellen van ‘stikstofgelden’ door Uw Staten konden er meer vergunningverleners aangetrokken worden. We merken dat we in een competitieve markt schaarse kwaliteiten aan het werven zijn. Daarom startten we succesvol een eigen opleidingsprogramma voor mensen die minder ervaring hebben.

De meeste bezwaren die we in 2020 ontvingen, zijn van de FBE en gaan over ganzen. Tot nu toe zijn deze bezwaren ongegrond of niet ontvankelijk verklaard. Van de 8 beroepszaken zijn er 4 ongegrond verklaard. Dit waren “ganzenvergunningen”.

In de maanden april, mei en december 2020 zijn er geen controlebezoeken uitgevoerd bij agrarische en industriële bedrijven. Vanwege het Covid-19 virus waren fysieke controles bij de bedrijven niet mogelijk. Na de versoepeling van de landelijke regelgeving omtrent Covid-19 zijn de controles in de zomerperiode weer voorzichtig opgepakt. Dit ging in overleg met het bedrijf en binnen de richtlijnen van het RIVM. Voorgaande betekent dat niet alle geplande controles fysiek zijn uitgevoerd.

In plaats van het uitvoeren van fysieke controles zetten wij in op onderzoek en het uitvoeren van administratieve controles bij agrarische en industriële bedrijven die nog geen Wet natuurbeschermingsvergunning hebben en het uitvoeren van analyses van de monitoringsgegevens van luchtwassers.

Wet Natuurbescherming
In de afhandeling van vergunningen voor gebiedsbescherming zitten veel pieken en dalen. Het afgelopen jaar hebben we enkele periodes stilgelegen, maar waren er ook periodes waarin heel veel productie is geleverd. Hiernaast zijn er tijdelijke stikstofgelden beschikbaar gekomen voor meer inzet van personeel. Dit maakt dat op gebiedsbescherming meer leges binnengehaald zijn dan dat er uitbesteed is. We verwachten dat als het dossier in rustiger vaarwater komt dit weer in balans komt.

Stikstofgelden
Bij het investeringsvoorstel stikstof is €893.000 beschikbaar gesteld voor VTH in 2020. Hiervan is ongeveer €800.000 besteed. 2020 was de opstartfase en sommige inhuurcontracten zijn later ingegaan dan vooraf gepland. Het restant €94.000 blijft beschikbaar in de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel.