Gert Harm ten Bolscher

Acties 2020

1. Wij ronden de eerste generatie beheerplannen af.
  2. Wij passen beheerplannen aan op basis van jurisprudentie en nieuwe inzichten.
  3. Wij bereiden de tweede generatie beheerplannen voor.

We hebben beheerplannen van vijf Natura 2000-gebieden nog niet afgerond. Twee daarvan verwachten we in het tweede kwartaal 2021 te kunnen vaststellen, gelijktijdig met de Provinciale Inpassingsplannen van deze twee gebieden. Tegen twee andere beheerplannen is beroep ingesteld en wachten we op een zitting van de rechtbank. Het beheerplan Wierdense veld hebben we nog niet opgesteld omdat het gebiedsproces, na afstemming met de gebiedspartners, tijdelijk is gepauzeerd in afwachting van een besluit over de samenhang met drinkwatervoorziening.

Met de terreinbeheerders voerden wij de jaarlijkse veldbezoeken uit waarbij de voortgang van de natuurherstelmaatregelen gemonitord worden.
De tijdens de veldbezoeken opgedane inzichten nemen we mee in de ‘tweede’ generatie beheerplannen.

We zijn gestart met het opstellen van een plan van aanpak voor de actualisatie van de beheerplannen naar de ‘tweede’ generatie beheerplannen.

De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof heeft gevolgen voor de inhoud van de toekomstige beheerplannen. Daarnaast zal ook de landelijke Actualisatie van het Doelensysteem Natura 2000 die het Rijk in samenwerking met de provincies uitvoert een vertaling krijgen naar de beheerplannen.
De inzet van de Actualisatie van Doelensysteem Natura 2000 is om de landelijk gunstige staat van instandhouding van de habitattypen en soorten efficiënter en effectiever te kunnen bereiken.