Gert Harm ten Bolscher

Acties 2020

1. Wij subsidiëren het beheer van 46.000 – 48.000 hectare natuur.
  2. Wij actualiseren jaarlijks het Natuurbeheerplan.
  3. Wij werken samen met de beheerders aan de verdere verbetering van de kwaliteit van het natuurbeheer.

In 2020 subsidieerden we het beheer van circa 47.800 hectare natuur. Ook actualiseerden we het Natuurbeheerplan. Daarnaast hebben we voor het eerst de vaarvergoeding open gesteld voor beheerders van Veenmosrietland in de Weerribben. Wat dit betekent kunt u lezen in onze brief van 21 april 2020 (PS/2020/1101005). Inmiddels zijn de subsidiebeschikkingen voor de vaarvergoeding en het herziene beheertarief voor Veenmosrietland verstrekt.

In 2019 zijn we gestart met de structurele organisatie van de ‘goede gesprekken’ met beheerders gezamenlijk. Deze gesprekken voerden we aanvullend op de individuele gesprekken met beheerders. In de gezamenlijke (kennis)bijeenkomsten bespreken we de stand van de kwaliteit van de natuur aan de hand van monitoringsresultaten en wat er nodig is voor een verdere verbetering van de natuurkwaliteit in het algemeen. In de individuele gesprekken bespreken we het uitgevoerde beheer en eventueel benodigde aanpassingen in afspraken. Dit jaar hebben we deze gesprekken doorgezet en gaven de beheerders aan de samenwerking op deze manier als prettig te ervaren.