Gert Harm ten Bolscher

Acties 2020

1. Wij subsidiëren 3.200 – 4.800 hectare agrarisch natuurbeheer.
  2. Wij actualiseren jaarlijks het Natuurbeheerplan.
  3. Wij stimuleren dat de agrarische collectieven aanvullende maatregelen uitvoeren voor behoud en inrichting van de leefgebieden voor weidevogels.

• Resultaatbestemming

In totaal is in 2020 6.550 ha agrarisch natuurbeheer gesubsidieerd. Dit betreft 5.200 ha open grasland voor weidevogels en 1.350 ha in de droge dooradering (landschapselementen en botanisch beheer). Dit aantal hectares is groter dan wij eerder verwachtten. Met extra middelen, door de minister binnen POP3 beschikbaar gesteld (en waarvoor geen cofinanciering nodig is), en voor dit doel gereserveerde middelen uit de uitvoeringsreserve NNN/N2000, konden we meer hectares subsidiëren. Wij hebben, in overleg met de agrarische collectieven, kleine wijzigingen in de begrenzing van te subsidiëren gebieden in het Natuurbeheerplan aangebracht.

Aanvullend op het reguliere beheer, hebben in 2020 de Overijsselse agrarische collectieven via twee POP3 aanvragen in totaal € 1,7 miljoen ontvangen voor het uitvoeren van inrichtingsmaatregelen in weidevogelgebieden (zoals het realiseren plas-drassen, predatiebeperkende maatregelen en biotoopversterking). Dit budget is voor een deel al in 2020 ingezet voor de uitvoering van het Actieplan weidevogels. Met de extra € 150.000 die uw Staten in 2019 incidenteel beschikbaar hebben gesteld in de begroting 2020 zijn in 2020 maatregelen uitgevoerd ter verbetering van de weidevogelreservaten en om de predatie te beperken in de weidevogelkerngebieden.

Resultaatbestemming  Actieplan Weide en Akkervogels:
De lagere realisatie op de uitbetaalde subsidie agrarisch natuurbeheer wordt veroorzaakt doordat wij hogere EU co-financiering hebben ontvangen, de niet bestede middelen blijven beschikbaar in de uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland. Van de niet bestede middelen is voor € 85.000 een voorstel voor resultaatbestemming opgenomen voor het Actieplan weide- en akkervogels 2019-2021.

In de begroting 2019 (PS/2019/458) is besloten om voor de jaren 2019-2021 incidenteel, aanvullend € 0,15 miljoen beschikbaar te stellen voor de realisatie van het Actieplan weide en akkervogels 2019-2021 (PS/2018/498). Deze middelen zijn voor een deel in 2019 en 2020 besteed, maar voor een andere deel eind 2020 (grotendeels) verplicht voor 2021. Het restant van de bestedingen (€ 85.000) zal plaatsvinden in 2021.

Wij stellen u voor om voor prestatie 3.1.5 een budget van € 85.000 door te schuiven naar 2021 en toe te voegen aan prestatie 3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied.

Afdekken verstrekte lening aan collectieven in  de Algemene Financiering Reserve. Begrotingswijziging in Kerntaak 20 (Algemene dekkingsmiddelen):

In 2016 is een tijdelijke lening van € 600.000 verstrekt om het kasritmeprobleem van de collectieven op te lossen. Bij de 2e monitor 2019 is deze lening conform onze beleidsregel, zoals vastgesteld in het statenvoorstel PS/2014/1051 Optimale inrichting provinciale administratie, afgedekt via de algemene financieringsreserve (AFR).  Eind 2016 is er een aanvullende lening verstrekt van € 200.000 die nog niet afgedekt in de AFR.

Wij stellen u voor om, conform de vastgestelde beleidsregel, een bedrag van € 200.000 van prestatie 3.1.5 uit de uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland middels een begrotingswijziging toe te voegen aan de Algemene financieringsreserve. Deze wijziging wordt verwerkt in Kerntaak 20