Gert Harm ten Bolscher

Acties 2020

1. We ondersteunen de recreatiesector en ondernemers op bedrijventerreinen bij het uitvoeren van de plannen voor meer groen.
  2. We voeren de prijsvraag Ereprijs uit.
  3. Wij ontwikkelen een programmatische aanpak voor een natuurinclusieve provinciale infrastructuur. We voeren tenminste 3 pilots uit.
  4. Wij begeleiden pilotprojecten met een soortenmanagementplan.
  5. Wij brengen de “toolbox natuurinclusief werken” onder de aandacht en wisselen ervaringen uit met partijen in de bouw en infrastructuur.
  6. We organiseren een symposium ‘natuurinclusief bouwen’ in het najaar van 2020.

Om ondernemen met groen verder te stimuleren, hebben we in 2020 de Ereprijs uitgereikt aan drie Overijsselse ondernemers. Alle overige 60 indieners hebben -desgewenst- een adviesgesprek gehad. De geplande projecten binnen de recreatiesector, bedrijventerreinen en agrarische sector hebben vertraging opgelopen door COVID-19. Wel zijn een natuuratelier bij een agrariër en een inspiratiesessie voor bedrijventerreinen doorgegaan.

We werkten aan het ontwikkelen van een programmatische aanpak “natuurinclusieve infrastructuur”. Daartoe hebben we in vijf pilotprojecten de kansen voor natuurinclusieve infrastructuur verkend, bij de N337, N765, N334/N375, N737 en N734. Bij al deze pilotprojecten hebben we al of worden binnenkort maatregelen voor natuur gerealiseerd. Daarnaast is de pilot natuurinclusief maaien succesvol afgerond. In 2021 passen we in één van de rayons gefaseerd maaien op grotere schaal toe.

Het project natuurinclusief werken is in 2020 opgegaan in het overkoepelende project “Natuur in de Stad”, waar het onderdeel is van de thema’s Wonen en Welzijn. Voor de eerste van de 3 pilotprojecten met soortenmanagementplannen hebben we in 2020 een ontheffing verleend. Het tweede pilotproject heeft een aanvraag tot ontheffing ingediend. Het derde pilotproject dient de aanvraag voor een ontheffing begin 2021 in.

Binnen het netwerk natuurinclusief bouwen, via het natuurcongres en contacten met gemeenten hebben we de toolbox natuurinclusief werken (www.bouwnatuurinclusief.nl) onder de aandacht gebracht.

In november hebben we de wederom succesvolle 2e editie van het congres Natuurlijk2020! digitaal georganiseerd, met ruim 400 deelnemers. Ook hebben we twee digitale netwerkbijeenkomsten georganiseerd.