Gert Harm ten Bolscher

Acties 2020

1. Wij verlenen subsidie aan de Faunabeheereenheid (FBE).
  2. Wij vergoeden faunaschade onder voorwaarden.
  3. Wij onderzoeken welke acties nodig zijn om robuuste populaties zoveel mogelijk in balans te brengen met menselijk gebruik.
  4. Wij stellen in overleg met gemeenten, waterschappen en maatschappelijke organisaties een plan van aanpak op voor bestrijding van invasieve exoten (waaronder de eikenprocessierups). Indien voor de uitvoering hiervan extra middelen nodig zijn komen wij hier bij de Perspectiefnota 2021 op terug.

Wij hebben de subsidie voor de organisatie van het faunabeheer door de FBE verleend. Wij werken aan het actualiseren van het faunabeleid om beter en tijdiger te kunnen reageren op veranderende omstandigheden en nieuwe soorten. Bij de komst van de wolf hebben we ad hoc gereageerd. Op de mogelijke entree van edelherten vanuit Duitsland willen we met deze actualisatie beter voorbereid zijn.
BIJ12 verstrekt namens ons tegemoetkomingen in faunaschade. Op 1 november 2019 heeft BIJ12 het digitale systeem MijnFaunazaken in gebruik genomen. Bij invoering van dat systeem bleken niet alle onderdelen goed te werken. Daardoor heeft BIJ12 achterstand opgelopen bij de beoordeling en uitbetaling van vergoedingen voor faunaschade. Eind 2020 heeft BIJ12 deze achterstand ingelopen en zijn de schades afgewikkeld.
In 2020 hebben we in samenwerking met de Universiteit Twente een onderzoek gestart naar een methode (met drones) om de omvang van de populatie wilde zwijnen in de Engbertsdijksvenen beter te kunnen bepalen. Als dat onderzoek duidelijkheid oplevert over de omvang van de populatie in relatie tot de optredende schade aan gewassen, kan gerichter populatiebeheer uitgevoerd worden. Als die methode succesvol blijkt, kan die ook toegepast worden op andere natuurgebieden in Overijssel waar wilde zwijnen voorkomen.

Wij hebben het Plan van aanpak voor de bestrijding invasieve exoten in november vastgesteld en aan uw Staten gestuurd (PS/2020/1105126). In de perspectiefnota 2021 hebben uw Staten hiervoor geld beschikbaar gesteld.

GS-begrotingswijziging actualisatie faunabeleid:
Bij de 2e monitor 2020 hebben wij voor het actualiseren van het faunabeleid incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de inzet van extra capaciteit. Hiervan is in 2020 € 20.000 besteed, het restantbudget 2020 en het restant beschikbare bedrag in de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel is nodig om de werkzaamheden in 2021 te kunnen voorzetten en af te ronden.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 54.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 3.3.4 Faunabeheer van de begroting 2021.