Gert Harm ten Bolscher

Acties 2020

1. Wij doen verkenningen, ontwikkelen beleid en bepalen de inzet van de provincie voor het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouw Beleid (EU) en de transitie naar een duurzame sector.
  2. Wij ondersteunen het (landelijke) kennisplatform veehouderij en humane gezondheid.

• Resultaatbestemming

We zijn gestart met het ontwikkelen van een Perspectief op de landbouw in Overijssel, mede als bouwsteen voor de Koers voor het landelijk gebied en de herziening van de Omgevingsvisie. Uitgangspunt is de transitie naar kringlooplandbouw. Wij willen dit doen in samenspraak met vertegenwoordigers uit de sector. Er is veel gaande in de landbouw. Daarom zijn veel partijen, inclusief wijzelf, zich aan het (her)oriënteren op hun rol en positie aangaande de landbouw. Dit, en de samenhang met thema’s als stikstof, natuur en klimaat, maakt dat het ontwikkelen van een gedragen perspectief op de landbouw in Overijssel tijd kost. De gesprekken die we in 2020 met boeren, ketenpartijen, terrein beherende organisaties, andere overheden hebben gevoerd om input te verzamelen voor het Perspectief, zetten we in 2021 voort. Op basis daarvan zal duidelijk worden welke verkenningen of onderzoeken nog nodig zijn. Die kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op de inzet van grondinstrumentarium (zoals een grondbank, ruilverkaveling, financiële instrumenten) of bijdragen voor ecosysteemdiensten. Ondertussen werkten we in IPO-verband samen met het Rijk aan de bouwstenen voor het Nationaal strategisch programma (NSP) als uitwerking van het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouw beleid (EU). Wij hebben u daarover in november per brief geïnformeerd (PS2020/1105025).

Wij hebben het kennisplatform veehouderij en humane gezondheid in 2020 ondersteund. Hieruit worden onder andere de lopende onderzoeken op het gebied van het geitendossier deels gefinancierd. Het is onzeker of wij het kennisplatform ook in 2021 blijven ondersteunen. Dit laten wij afhangen van de uitkomsten van de heroriëntatie die het platform aan het uitvoeren is. Onzeker is of de betrokken marktpartijen zich willen blijven verbinden aan het platform en het financieel willen blijven ondersteunen. Wij volgen deze discussie en bepalen aan de hand van de uitkomst of we blijven ondersteunen.

Resultaatbestemming beleidsdoel 3.4 (prestatie 3.4.1 en 3.4.4):
Zoals bij de inhoudelijke toelichting gemeld, ondervinden wij vertraging bij de uitwerking van de acties. Een groot deel van het beschikbare budget onder beleidsdoel 3.4 (prestatie 3.4.1 en 3.4.4) is daarom ook niet tot besteding komen. Eind van het jaar hebben wij nog wel een aanbesteding gedaan voor de koersontwikkeling landelijk gebied.  Aangezien we verwachting het budget 2021 volledig nodig hebben om de acties 2021 te kunnen realiseren, willen wij voor deze opdracht, bij het jaarverslag een voorstel opnemen voor een resultaatbestemming van € 0,215 miljoen.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,215 miljoen onder prestatie 3.4.1 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 3.4.1 (beleidsontwikkeling verduurzaming landbouw) van de begroting 2021.