Gert Harm ten Bolscher

Acties 2020

1. Wij stellen een uitvoeringsprogramma Agro&Food op en voeren deze samen met betrokken partijen uit.

Op 22 april 2020 hebben uw Staten het Statenvoorstel ‘Agro&Food kringlopen sluiten 2020 2023’ vastgesteld. Dit statenvoorstel hebben wij uitgewerkt tot een uitvoeringsprogramma dat wij u op 23 juni 2020 hebben gestuurd (PS/2020/1101788). De hoofdlijnen  in dit uitvoeringsprogramma zijn de transitie naar duurzame toekomstbestendige landbouw en verduurzaming en innovatie van de voedselketen.
Hiervoor hebben we onder andere 2 subsidieregelingen ingezet. Een voucherregeling voor kennisvragen, deze is per 10 februari 2021 opgegaan in de brede MKB-voucher. En een regeling ‘Stimulering toekomstbestendige verduurzaming AgroFood sector’ voor demonstraties, praktijkleren en kennisdeling en voor ontwikkeling van beloningssystemen voor ecosysteemdiensten. De regelingen hebben we in het najaar opengezet en we verwachten de meeste aanvragen vooral vanaf 2021.

GS-begrotingswijziging:

Subsidieregelingen Agro & Food
De regelingen 6.1 Kennisondersteuning Agro&Food en 6.39 Stimulering Toekomstbestendige Verduurzaming Agro&Food Sector zijn in het najaar open gegaan. Er zijn in 2020 al wel aanvragen gedaan, maar deze zullen in 2021 beschikt worden. De hoogte van de aanvragen voor beide regelingen samen is €0,305 miljoen. Dit bedrag schuiven we door naar 2021.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 3.4.2 een budget van € 0,305 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2020 naar 2021.

Begrotingswijziging verwerkt in Kerntaak 20 (Algemene dekkingsmiddelen):

Vrijval niet bestede middelen naar de algemene middelen
Bij de jaarrekening 2019 is €1,090 miljoen toegevoegd aan de jaarschijf 2020 als gebundelde resultaatbestemming voor lopende subsidieaanvragen. Dit geld was nog onderdeel van het oude Agro & Food programma (2015-2019). Hiervan is € 57.000 niet tot besteding gekomen. Dit bedrag valt vrij bij deze jaarrekening.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 57.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan  de Algemene reserve. Dit besluit wordt verwerkt bij kerntaak 20.