Gert Harm ten Bolscher

Acties 2020

1. Wij voeren de lopende landinrichtingsprojecten Staphorst en Blokzijl-Vollenhove uit en ronden de overige landinrichtingsprojecten af.
  2. Wij gaan, afhankelijk van het resultaat van het debat in PS over de evaluatie van het programma landbouwstructuurversterking, na op welke wijze inzet van het instrument andere doelen kan dienen.

In 2020 hebben we gewerkt aan de landinrichtingen Staphorst en Blokzijl-Vollenhove. We verwachten landinrichting Staphorst in het voorjaar 2021 af te ronden en Blokzijl-Vollenhove in voorjaar 2022. De overige landinrichtingsprojecten zijn afgerond.
We hebben binnen het programma landbouwstructuurversterking in 2020 nog enkele vrijwillige kavelruilprojecten ondersteund - zoals Haaksbergen en Losser - die langer doorliepen. Daarmee is het programma definitief afgerond en is de beoogde resultaatdoelstelling van 12.500 ha landbouwstructuurversterking ruimschoots gehaald. We cofinancierden ook de vrijwillige kavelruilprojecten Kampereiland, Deventer, Markvelde, Gammelke uit het POP3 programma. Voor de uitvoering van deze projecten hebben wij het Revolving Fund beschikbaar gesteld.

Naar aanleiding van de evaluatie van het programma landbouwstructuurversterking, waarover wij u middels een brief geïnformeerd hebben (PS/2019/1101514) en de motie landbouw en grondbeleid (PS 2 juli 2020), stelden we in het najaar 2020 een subsidieregeling kavelruil op. Deze regeling dient naast landbouwstructuurversterking, ook andere doelen. We hebben met deze regeling in 2020 drie vrijwillige kavelruilprojecten kunnen ondersteunen.

Toelichting resultaat Revolving Fund (prestatie 3.4.3)
Voor het realiseren van landbouwdoelen hebben wij in 2002 het Revolving Fund ingesteld. Als gevolg van het opheffen van Dienst Landelijk Gebied (DLG) zijn de gronden in het Revolving Fund in 2014 juridisch overgedragen aan de provincie waardoor het Revolving Fund in 2014 is gewijzigd van een financieringsfonds naar een grond voorraadpositie.

Financieel uitgangspunt van het Revolving Fund is dat dit een meerjarig budgettair neutraal resultaat oplevert voor de provincie. Het resultaat over de jaren kan echter wel fluctueren. Zo is in de afgelopen jaren (2014-2019) een voorziening getroffen van € 0,648 miljoen  ten laste van de algemene middelen en een positief transactieresultaat gerealiseerd van € 1.225.000 ten gunste van de algemene middelen.

Op basis van aan- en verkopen is in 2020 een positief resultaat gerealiseerd van € 0,236 miljoen.  Dit positieve  resultaat zal bij het jaarverslag 2020 toegevoegd worden aan de algemene middelen. Er is in 2020 geen mutatie met betrekking tot de getroffen voorziening.