Gert Harm ten Bolscher

Acties 2020

1. Wij starten samen met overheden en inwoners de uitwerking van het gebiedsprogramma Veenweidegebied in het kader van het klimaatakkoord en het IBP-Vitaal Platteland.
  2. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de impuls van € 3 mln voor veenweideproblematiek uit het Coalitieakkoord.

Provincie, Waterschap, de Overijsselse veenweidegemeenten en het Rijk werken ambtelijk en bestuurlijk samen. De complexiteit van de opgaven die in het gebied samen komen, vraagt om een zorgvuldig proces dat onzekerheid en onduidelijkheid over de toekomst bij ondernemers en bewoners niet onnodig vergroot. Met een klankbordgroep van maatschappelijke gebiedspartners hebben we de ‘Verkenning bodemdaling Veenweidegebied Overijssel’ afgerond als bouwsteen voor het ontwikkelen van een integrale visie. Ook hebben we met hen de uitgangspunten voor het gebiedsproces Noordwest Overijssel afgestemd. Een combinatie met de gebiedsgerichte aanpak stikstof is één van die uitgangspunten. Begin 2021 hebben  we deze uitgangspunten in de respectievelijke colleges vastgesteld, zodat we op die basis samen het gebiedsproces samen met de gebiedspartners uit kunnen werken. Wij hebben u daarover geïnformeerd (PS/2021/1100608) en zullen zo nodig in 2021 met een voorstel komen voor de ondersteuning van dit proces. Van het Rijk hebben wij € 4,295 miljoen ontvangen uit de middelen voor het IBP Vitaal Platteland waarmee overheden en gebiedspartners een aantal projecten kunnen starten op het gebied van CO2 reductie, natuur, water, en de toekomst van de landbouw. Uit het Klimaatakkoord ontvangen we in totaal € 15 miljoen voor uitvoeringsgerede plannen in de uitwerkingsgebieden N2000 -die we samen met onze partners hebben gemaakt- en voor het uitkopen van één of meer vrijwillige stoppers als ‘grondbank’ in het gebiedsproces.

GS-begrotingswijziging:
De begrote procesmiddelen zijn in 2020 niet uit gegeven. Dat komt o.a. doordat het brede gebiedsproces later start dan bij het Klimaatakkoord voorzien. Er zijn ook nog veel onzekerheden over de werking van maatregelen en over de randvoorwaarden. De ontwikkeling van het landelijke ‘borgingssysteem’ (zie achtergrondinfo) loopt bijvoorbeeld een jaar achter op de planning.
Het anders (digitaal) organiseren van het gebiedsproces en de overleggen met andere overheden en partners als gevolg van COVID 19 heeft ook geleid tot lagere proceskosten. We verwachten de resterende middelen 2020 in 2021 alsnog nodig te hebben voor het uitvoeren van het gebiedsproces.

In november 2020 hebben wij een specifieke (rijks)uitkering ontvangen van € 4,295 miljoen voor het Interbestuurlijke Programma (IBP) Vitaal Platteland (VP) Veenweide Noordwest Overijssel. Van deze rijksmiddelen is in 2020 € 46.000 besteed en onttrokken uit de doeluitkering IBP VP Veenweide NWO. Daarnaast hebben in november 2020 een rijks beschikking van € 15 miljoen ontvangen voor de specifieke (rijks)uitkering klimaatakkoord Veenweide. Hiervan is in december 2020 € 8,625 miljoen ontvangen en in januari 2021 het resterende bedrag van € 6,375 miljoen. In 2020 zijn er nog geen bestedingen gerealiseerd ten laste van de specifieke uitkering.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om de restant middelen 2020, ad. € 30.000, door te schuiven naar 2021 en toe te voegen aan prestatie 3.5.2 (gebiedsprogramma Veenweidegebied)