Inhoud
1. De uitvoering en eigen cofinanciering van het korte termijn programma Slimme en Duurzame mobiliteit vindt plaats via de regionale mobiliteitsaanpak en is in 2020 vrijwel afgerond. In het BO MIRT zijn aanvullende afspraken gemaakt over vervolgmaatregelen (waaronder werkgeversaanpak, fiets, digitalisering en slimme verkeersmaatregelen).
2. Op veel fronten zijn wij continue bezig de mobiliteit te verduurzamen. Voor een belangrijk deel voeren we dit uit via de Werkgeversaanpak (met mobiliteitsmakelaars), logistieke makelaars en inzet op de fiets als alternatief voor de auto. Bovendien hebben wij in 2020 de Gelders-Overijsselse Regionale Aanpak laadinfrastructuur vastgesteld en is een begin gemaakt met de uitvoering. Coördinatie over al deze programma’s gebeurt in de alliantie Nieuwe Energie Overijssel, waarin de opgaven vanuit het Klimaatakkoord zijn geagendeerd, belegd en gemonitord.
3. De digitaliseringsopgave voor mobiliteitsdata die eind 2019 is vastgelegd is in 2020 samen met de wegbeheerders in Overijssel (via bestaande overleggen vanuit de Regionale Mobiliteitsaanpak) en in samenspraak met provincie Gelderland stevig opgepakt. Op nationaal niveau zijn afspraken gemaakt over de definiëring van de data-items. Ook is concreet gestart met de levering van de eerste data-items zoals wegwerkzaamheden en logistieke data. Doel is dat eind 2023 voor 15 data-items 90% actualiteit, betrouwbaarheid en correctheid van publieke data is bereikt.
4. De Werkgeversaanpak richt op vermindering van autogebruik in woon-werk en zakelijk verkeer. Daarvoor maken onze gespecialiseerde mobiliteitsmakelaars gebruik van bestaande netwerken (MKB, VNO-NCW en onderwijsclusters) en versterken we ons eigen netwerk van partnerbedrijven en -organisaties. Belangrijke middelen en adviesproducten zijn een subsidieregeling voor duurzame mobiliteitsmaatregelen en een specifieke voucherregeling voor thuiswerkplannen. De aanpak wordt vastgelegd in werkplannen per regio, die bestuurlijk worden vastgesteld.