Portefeuillehouder
Bert Boerman

Acties 2020

  1. Wij ontwikkelen het Rijksprogramma Slimme en Duurzame mobiliteit en voeren dit uit.
  2. Wij geven invulling aan de uitwerking van het Klimaatakkoord om onze systemen te verduurzamen.
  3. Wij werken samen met de wegbeheersers aan de digitaliseringsopgave mobiliteit.
  4. Wij werken binnen de Werkgeversaanpak aan de vermindering van autogebruik door in te zetten op bewustwording en beloning.

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming



Toelichting

G

Inhoud

1. De uitvoering en eigen cofinanciering van het korte termijn programma Slimme en Duurzame mobiliteit vindt plaats via de regionale mobiliteitsaanpak en is in 2020 vrijwel afgerond. In het BO MIRT zijn aanvullende afspraken gemaakt over vervolgmaatregelen (waaronder werkgeversaanpak, fiets, digitalisering en slimme verkeersmaatregelen).

2. Op veel fronten zijn wij continue bezig de mobiliteit te verduurzamen. Voor een belangrijk deel voeren we dit uit via de Werkgeversaanpak (met mobiliteitsmakelaars), logistieke makelaars en inzet op de fiets als alternatief voor de auto. Bovendien hebben wij in 2020 de Gelders-Overijsselse Regionale Aanpak laadinfrastructuur vastgesteld en is een begin gemaakt met de uitvoering. Coördinatie over al deze programma’s gebeurt in de alliantie Nieuwe Energie Overijssel, waarin de opgaven vanuit het Klimaatakkoord zijn geagendeerd, belegd en gemonitord.

3. De digitaliseringsopgave voor mobiliteitsdata die eind 2019 is vastgelegd is in 2020 samen met de wegbeheerders in Overijssel (via bestaande overleggen vanuit de Regionale Mobiliteitsaanpak) en in samenspraak met provincie Gelderland stevig opgepakt. Op nationaal niveau zijn afspraken gemaakt over de definiëring van de data-items. Ook is concreet gestart met de levering van de eerste data-items zoals wegwerkzaamheden en logistieke data. Doel is dat eind 2023 voor 15 data-items 90% actualiteit, betrouwbaarheid en correctheid van publieke data is bereikt.

4. De Werkgeversaanpak richt op vermindering van autogebruik in woon-werk en zakelijk verkeer. Daarvoor maken onze gespecialiseerde mobiliteitsmakelaars gebruik van bestaande netwerken (MKB, VNO-NCW en onderwijsclusters) en versterken we ons eigen netwerk van partnerbedrijven en -organisaties. Belangrijke middelen en adviesproducten zijn een subsidieregeling voor duurzame mobiliteitsmaatregelen en een specifieke voucherregeling voor thuiswerkplannen. De aanpak wordt vastgelegd in werkplannen per regio, die bestuurlijk worden vastgesteld.

O

Financiën

Resultaatbestemmingen:

Resultaatbestemming  correctie voor eerder genomen lasten. Verwerkt in Kerntaak 20 (Algemene dekkingsmiddelen) :
Binnen beleidsdoel 4.1 is er aan lasten € 2,5 miljoen geraamd voor prestatie 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken. Hiervan is ruim € 1,6 miljoen gerealiseerd waarvoor met behulp van inzet van externe deskundigheid veel is ingezet op de werkgeversaanpak en slimme en duurzame mobiliteitsprojecten. Verder zijn er baten gerealiseerd voor ruim € 1,4 miljoen die niet waren geraamd. Deze baten zijn specifieke rijksuitkeringen voor mobiliteitsprojecten waarvan de lasten grotendeels eerder al ten laste van de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer waren gebracht. Het betreft Rijksbijdragen die zijn uitgekeerd op basis van de specifieke uitkeringen 'veilig, duurzaam en doelmatige verkeersinfrastructuur' en 'MIRT 2017-2019' hetgeen geleid heeft tot een hoger resultaat op prestatie 4.1.3. van € 0,667 miljoen.

Wij stellen u voor de eerder genomen lasten ten laste van de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer te corrigeren middels resultaatbestemming en € 0,667 miljoen toe te voegen aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma’s verkeer en vervoer. Dit voorstel verwerken wij bij Kerntaak 20.

Slimme en duurzame mobiliteitsprojecten
In 2020 heeft de voorbereiding en afstemming van slimme en duurzame mobiliteitsprojecten met de regio's Twente, Zwolle-Kampen en Cleantechregio meer tijd gevraagd dan verwacht, waardoor in 2020 niet tot de uitrol van projecten kon worden overgegaan. Hierdoor zijn onder andere 2 subsidieverleningen aan de Cleantechregio niet in 2020 gerealiseerd. Daarnaast is een aanzienlijk deel van de bestedingen binnen prestatie 4.1.3 gedekt met ontvangen rijksmiddelen, waardoor onze structureel beschikbare middelen niet volledig zijn besteed. Per saldo is hierdoor een onderbesteding ontstaan van ca. € 0,9 miljoen op € 2,5 miljoen.

Wij stellen wij u voor om middels resultaatbestemming € 0,174 miljoen vanuit prestatie 4.1.3 door te schuiven naar de jaarschijf 2021 ter dekking van ons cofinancieringsdeel voor de subsidieverlening 'werkgeversaanpak 2019-2021' aan de Cleantechregio die in 2020 niet kon worden gerealiseerd.

 

GS-begrotingswijzigingen:

Subsidieregeling Voucherregeling thuiswerkplannen
Verder is er een onderbesteding op de subsidieregeling Voucherregeling thuiswerkplannen De onderbesteding wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de subsidieregeling pas aan het eind van het jaar is opengesteld. De lopende aanvragen zullen in 2021 worden beschikt en betaalbaar gesteld. Voor de Voucherregeling thuiswerkplannen hebben wij besloten € 0,277 miljoen door te schuiven naar 2021.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor de Voucherregeling thuiswerkplannen € 0,277 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.1.3 van de begroting 2021.

Regionale Aanpak Laadinfrastructuur
De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is onderdeel van het nationale Klimaatakkoord en heeft als doel ervoor te zorgen dat laadinfrastructuur geen drempel vormt voor de groei van het aantal elektrische voertuigen. Voor de uitwerking van de landelijke aanpak is in de NAL afgesproken dat er samenwerkingsregio’s komen die gemeenten gaan ondersteunen bij de uitrol van laadinfrastructuur. Het Rijk heeft 15 miljoen euro procesgeld beschikbaar gesteld voor de NAL-samenwerkingsregio’s, onder de voorwaarde dat de regio minimaal eenzelfde bedrag bijdraagt.

Overijssel en Gelderland zijn ingedeeld als samenwerkingsregio en de provincies staan aan de lat om de ondersteuning verder vorm te geven in een Regionale Aanpak Laadinfrastructuur (RAL). Voor de invulling van een Regionale Aanpak Laadinfrastructuur in 2021 voegen wij als provinciale bijdrage € 0,240 miljoen toe aan de begroting 2021.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor de invulling van een Regionale Aanpak Laadinfrastructuur € 0,240 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.1.3 van de begroting 2021.