Acties 2020

  1. Wij realiseren nieuwe infrastructuur voor de energievoorziening van de bussen.
  2. Wij werken mee aan het Rijksprogramma ‘Toekomstbeed OV 2040’, waarin wij nadenken over knooppunten en de aansluiting van nationale treindiensten op de regionale treindiensten. Leidraad daarbij is ons eigen koersdocument OV
  3. Wij stellen kaders en begeleiden de vervoerders bij de introductie van nieuwe betaalwijzes in het openbaar vervoer.

Begrotingswijziging

  • Geen



Toelichting

G

Inhoud

1. Met de implementatie van de noodconcessie IJssel-Vecht in december 2020, is de laadinfrastructuur ten behoeve van de energievoorziening van de elektrische openbaar vervoerbussen gerealiseerd.

2. In 2020 is een landelijke ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040 opgesteld, die als basis dient voor prioritering en realisatie van OV-verbeterprojecten in de komende jaren. Voor Oost-Nederland zetten we in op een integrale corridoraanpak, waarbij we ook de opgaven op de weg en de verstedelijkingsopgaven zoals verwoord in de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) betrekken. De focus ligt op een snellere treinverbinding naar de landsdelen (Sallandlijn Twente) en internationaal (Berlijnlijn en Zwolle-Münster) en hogere frequenties in de brede stedenring Nederland, waartoe ook de Regio's Zwolle en Stedendriehoek behoren.  

3. De effecten van de corona crisis op de openbaar vervoer sector heeft de voortgang op de voorbereidingen van de introductie van nieuwe betaalwijzen vertraagd. De voorbereidende activiteiten zijn daar waar mogelijk doorgegaan en streven wij naar besluitvorming in 2021. Tevens wordt er, gezamenlijk met de sector, onderzocht of en hoe de invoering van nieuwe betaalwijzen versneld kan worden.

O

Financiën

Binnen beleidsdoel 4.2 is op prestatie 4.2.1 Transities Openbaar Vervoer het geraamde budget voor de lasten van ruim € 4,6 miljoen voor € 1,3 miljoen niet tot besteding gekomen. De onderbesteding kan als volgt worden verklaard.

Transitie naar ‘zero emissie’ busvervoer
Voor 'zero emissie' busvervoer voor de nieuwe concessie IJssel-Vecht was € 3,6 miljoen geraamd in 2020. De daadwerkelijke bestedingen in 2020 zijn in geringe mate achtergebleven op circa € 3,2 miljoen. Verder is er een baat geboekt voor € 0,3 miljoen die niet was begroot. De baat bestaat uit de doorbelasting van een deel van de kosten voor inhuur ten behoeve van de 'zero emissie' busvervoer richting provincie Gelderland en Flevoland.

Subsidieregeling nieuwe mobiliteit
Het gebruik van de subsidieregeling ‘nieuwe mobiliteit’ is in 2020 nihil geweest. Dit resulteert in een onderbesteding van € 655.000. In 2020 is er geen beroep gedaan op deze subsidieregeling waarbij de corona crisis een rol zal hebben gespeeld.

De niet bestede middelen (€ 1,3 miljoen) blijven beschikbaar in de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel voor transities in het Openbaar Vervoer.