Inhoud
1. Met de implementatie van de noodconcessie IJssel-Vecht in december 2020, is de laadinfrastructuur ten behoeve van de energievoorziening van de elektrische openbaar vervoerbussen gerealiseerd.
2. In 2020 is een landelijke ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040 opgesteld, die als basis dient voor prioritering en realisatie van OV-verbeterprojecten in de komende jaren. Voor Oost-Nederland zetten we in op een integrale corridoraanpak, waarbij we ook de opgaven op de weg en de verstedelijkingsopgaven zoals verwoord in de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) betrekken. De focus ligt op een snellere treinverbinding naar de landsdelen (Sallandlijn Twente) en internationaal (Berlijnlijn en Zwolle-Münster) en hogere frequenties in de brede stedenring Nederland, waartoe ook de Regio's Zwolle en Stedendriehoek behoren.
3. De effecten van de corona crisis op de openbaar vervoer sector heeft de voortgang op de voorbereidingen van de introductie van nieuwe betaalwijzen vertraagd. De voorbereidende activiteiten zijn daar waar mogelijk doorgegaan en streven wij naar besluitvorming in 2021. Tevens wordt er, gezamenlijk met de sector, onderzocht of en hoe de invoering van nieuwe betaalwijzen versneld kan worden.