Portefeuillehouder
Bert Boerman

Acties 2020

  1. Wij laten door ProRail een verkenning uitvoeren naar de elektrificatie van de treinverbinding Almelo-Mariënberg-Hardenberg ter voorbereiding op besluitvorming over een verdere planuitwerking.
  2. Wij onderzoeken in overleg met Gelderland de mogelijkheden van verduurzaming van de treinverbinding Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, in relatie tot de concessiewissel in 2023.
  3. Wij onderzoeken samen met de Duitse partners en Euregio (Interregstudie) de mogelijkheden van verduurzaming van de treinverbindingen Enschede-Gronau- Münster/Dortmund in relatie tot de concessiewissel in 2026.

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

Statenvoorstellen en -besluiten



Toelichting

G

Inhoud

1. Wij hebben ProRail opdracht gegeven om een verkenning uit te voeren naar de elektrificatie van de treinverbinding Almelo-Mariënberg-Hardenberg ter voorbereiding op besluitvorming over een verdere planuitwerking. Deze verkenning is naar verwachting in Q4 2021 afgerond. Uw Staten worden hierover geïnformeerd.

2. Wij hebben ProRail opdracht gegeven om een verkenning uit te voeren naar de elektrificatie van de treinverbinding Zutphen-Hengelo-Oldenzaal ter voorbereiding op besluitvorming over een verdere planuitwerking. Gelderland is als stakeholder betrokken bij deze verkenning. Deze verkenning is naar verwachting in Q4 2021 afgerond. Om verduurzaming voor een nieuwe concessie mogelijk te maken, bereiden wij een kortdurende concessie voor. Uw Staten worden hierover geïnformeerd.

3. Wij hebben in het kader van het project EuregioRail opdracht gegeven om een pre-verkenning uit te voeren naar de elektrificatie van de treinverbinding Münster-Enschede(-Münster) en een plan van aanpak voor de introductie van batterijtreinen op het traject Dortmund-Enschede(-Hengelo). De resultaten worden verwacht Q1 2021. Uw Staten worden hierover geïnformeerd. 

O

Financiën

PS-begrotingswijziging:
Binnen beleidsdoel 4.2 is er aan lasten ruim € 1,3 miljoen geraamd voor prestatie 4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen. Hiervan is ruim € 0,4 miljoen gerealiseerd. Met het Statenvoorstel Verkenningsfase elektrificatie  spoorlijnen (PS 2020/1100322) is € 2,1 miljoen beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van onderzoek voor de verkenningsfase. De opdracht hiervoor aan Prorail kent een bestedingsritme dat enigszins afwijkt van het geraamde budget in de begroting.  Voor doorlopende  verplichtingen in 2021 willen wij € 0,955 miljoen dorschuiven naar 2021.

Wij stellen u voor om voor prestatie 4.2.2 een budget van € 0,955 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan de reserve Sporen en wegen, door te schuiven van 2020 naar 2021.