Bert Boerman

Acties 2020

1. We implementeren de concessie IJssel-Vecht.
  2. We bereiden de aanbesteding OV-concessie Berkel-Dinkel voor (2023).
  3. Wij coördineren de wervingsacties van vervoerders voor nieuwe reizigers.
  4. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de impuls uit het Coalitieakkoord van € 1 miljoen voor OV, stations en sociale veiligheid.

• PS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming

1. De implementatie van de concessie IJssel-Vecht is stopgezet. Na gunning op 22 september 2020 is de implementatie van de noodconcessie IJssel-Vecht 2020-2022 gestart. Op 13 december 2020 is de uitvoering van de noodconcessies van start gegaan. U bent hierbij steeds betrokken geweest (PS vergaderingen) en geïnformeerd ( Statenbrieven). Wij verwijzen daarbij naar Statenvoorstellen 2020/1101454, 2020/1101781, 2020/1102024, 2020/1102186, 2020/1103233 en 2020/1103925 en Statenbrieven 2020/0153461, 2020/0187805, 2020/0217646, 2020/0219886, 2020/0256801, 2020/0311601 en 2020/0327233.
Parallel aan de uitvoering van de noodconcessie bereiden wij de aanbesteding opnieuw voor.

2. De voorbereiding van de aanbesteding OV-concessie Berkel-Dinkel is nog niet gestart omdat de gevolgen van Corona op aanbestedingen goed inzichtelijk gemaakt moet worden.

3. De wervingsacties van vervoerders voor nieuwe reizigers is in verband met Corona tijdelijk stopgezet.

4. Het opstellen van het investeringsvoorstel voor OV, stations en sociale veiligheid is vertraagd. Het voorstel wordt in de eerste helft van 2021 aan uw Staten voorgelegd.

Resultaat prestatie 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein
Voor deze prestatie is aan lasten ruim € 106 miljoen en aan baten  € 45,2 miljoen geraamd in de begroting. De realisatie komt uit op € 107 miljoen lasten en 50,4 miljoen baten. Op deze prestatie is hierdoor per saldo een positief resultaat geboekt van € 4,5 miljoen.
De gerealiseerde baten van ruim € 50,4 miljoen zijn circa € 5,2 miljoen hoger dan de raming van € 45,2 miljoen. Dit hangt vooral samen met de incidentele Rijksbijdrage, de beschikbaarheidsvergoeding 2020, van ruim € 10,1 miljoen en lagere reizigersopbrengsten van ongeveer € 4,9 miljoen waarvoor Provincie Overijssel het opbrengstenrisico draagt (en indirect compensatie ontvangt).

Resultaatbestemming:

Haltevoorzieningen IJssel-Vecht
Per december 2020 is in een deel van Overijssel het lijnennet en de dienstregeling aangepast. Om uitvoering van de goedgekeurde dienstregeling mogelijk te maken waren nieuwe haltes nodig en zullen elders haltes niet meer bediend worden. Dat vergt aanpassingen aan de halte-infrastructuur, zowel bij de gemeentelijke als provinciale wegbeheerders. Deze aanpassingen vergen een eenmalige investering van € 0,723 miljoen in halte-infrastructuur die binnen het beschikbare budget van 2020 voor de exploitatie van het openbaar vervoer is gedekt. Inmiddels is van het beschikbaar gestelde bedrag € 0,319 miljoen gerealiseerd. Voor dekking van doorlopende verplichtingen stellen wij voor middels resultaatbestemming € 0,404 miljoen beschikbaar te houden en toe te voegen aan de begroting 2021 op prestatie 4.2.3.

PS-begrotingswijziging:

Exploitatie OV concessies

Zoals in monitor II aangekondigd is er in 2020 voor prestatie 4.2.3 sprake van een incidentele baat als gevolg van de te ontvangen beschikbaarheidsvergoeding OV en de incidentele lasten die ontstaan in verband met de doorbetaling hiervan aan onze vervoerders. De lasten voor de exploitatie van OV concessie sluit op een bedrag van € 106,7 miljoen ten opzichte van de begrote € 104,8 miljoen. Dit betekent per saldo € 1,9 miljoen hoger dan geraamd. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door een hogere last circa € 3,6 miljoen samenhangend met extra subsidies aan vervoerders om de gevolgen van Corona op het openbaar vervoer te dekken. Anderzijds is er een lagere last van circa € 1,2 miljoen in hoofdzaak veroorzaakt doordat de OV-index lager uitvalt dan voorzien.

Verder zijn er in 2020 nog geen aanvullende maatregelen op de Vechtdallijnen getroffen tijdens de werkzaamheden aan de N340 (onderbesteding € 0,497 miljoen). De werkzaamheden aan de bestaande rijbanen zullen hoofdzakelijk in 2021 plaatsvinden en dan zullen naar verwachting aanvullende maatregelen op de Vechtdallijnen getroffen worden.

Wij stellen u voor de niet gerealiseerde middelen beschikbaar te houden voor aanvullende maatregelen op de Vechtdallijnen tijdens de werkzaamheden aan de N340 en middels begrotingswijziging € 0,497 miljoen te onttrekken aan de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer hetzelfde bedrag aan lasten op te nemen in de begroting 2021 op prestatie 4.2.3.

GS-begrotingswijziging:

Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO's)
Voor de aanpak van niet beveiligde overwegen (NABO’s) is in 2020 een subsidieregeling ingesteld op basis waarvan gemeenten aan de slag konden gaan met het verwijderen van NABO’s. Voor 2020 is hiervoor ruim € 1,8 miljoen beschikbaar in de begroting op prestatie 4.2.3. De aanvraag van de gemeente Olst-Wijhe is eind 2020 ontvangen en zal in 2021 worden beschikt. De aanvraag van de gemeente Hof van Twente zal begin 2021 worden ingediend. Wij hebben besloten de middelen van 2020 beschikbaar te houden en door te schuiven naar 2021.

Dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 1,8 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.2.3 van de begroting 2021.