G
Inhoud
Actie 1:
- In 2020 is door de provincie, Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL) en de EUREGIO opdracht verleend aan een adviesbureau om de verdere ontwikkeling van de treindienst Zwolle-Enschede-Münster te onderzoeken, waaronder elektrificatie van het traject Enschede-Gronau (zie ook prestatie 4.2.2) en doorkoppeling van de treindienst vanuit Münster-Enschede naar Zwolle. De onderzoeksresultaten worden in 2021-2022 verwacht.
- In 2020 is door de provincie opdracht verleend aan ProRail voor het uitvoeren van een verkenningsstudie naar elektrificatie van de spoortrajecten Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo. De onderzoeksresultaten worden in 2021 verwacht. Zie ook prestatie 4.2.2.
- In 2020 is door de provincie en het Rijk (vanwege de eerder aangenomen moties Sienot en Dijkstra) opdracht verleend aan ProRail voorhet verkennen van knelpunten en verbeteringen op het traject Zwolle-Wierden. Hierbij wordt onder meer gekeken om de in-/uitrijsnelheid bij station Zwolle te verhogen, evenals verhoging van de snelheid bij station Heino en Wierden. Ook wordt gekeken naar de aanpak van de te smalle perrons in Heino en Raalte. De onderzoeksresultaten worden in 2021 verwacht. Zie ook prestatie 4.2.6.
Actie 2:
Uw Staten hebben in de zomer € 2,5 miljoen cofinancieringsbudget voor gemeenten beschikbaar gesteld om uiterlijk in 2023 alle openbare niet actief beveiligde overwegen (NABO's) in Overijssel op te heffen of te beveiligen. ProRail is met gemeenten en de omgeving in gesprek om overeenstemming te bereiken over de beoogde maatregelen en financiering, waarna ProRail over gaat tot de planvoorbereiding en realisatie. Voor de gemeente Olst-Wijhe heeft dit geleid tot een realisatiebesluit en bij de gemeente Hof van Twente tot een intentieovereenkomst. ProRail houdt op een speciale webpagina de voortgang van het programma bij.