Acties 2020

1. Wij ronden met de spoorbeheerder de werkzaamheden af van het project vernieuwing Kamperlijn.
  2. Wij implementeren met de vervoerder de opening van station Zwolle Stadshagen en monitoren de uitvoering van de gewijzigde treindienst.

1. In 2020 heeft ProRail het project Zwolle-Kampen financieel afgerond. De provincie is nog met het Rijk in gesprek over de verantwoordelijkheid voor de vernieuwing-/vervangingskosten van de elektrificatie van de spoorlijn (evenals voor de elektrificatie van de spoorlijn Zwolle-Wierden). Vooralsnog gaan wij er vanuit dat deze kosten voor rekening van het Rijk komen.

2. Het nieuwe station Zwolle Stadshagen is in december 2019 voor de reiziger geopend.  Het station trok boven verwachting meer reizigers dan verwacht. In de eerste maanden van 2020 maakten op doordeweekse dagen gemiddeld 700 individuele reizigers gebruik van het station. Sinds de covid-19 pandemie zijn de reizigersaantallen ook op Zwolle-Kampen flink gedaald. Keolis heeft in 2020 een betrouwbare dienstregeling op Zwolle-Kampen kunnen rijden. Monitoring van de uitvoering van deze treindienst is en blijft onderdeel van het concessiemanagement van de provincie.

Begrotingswijziging verwerkt in Kerntaak 20 (Algemene dekkingsmiddelen):
Binnen beleidsdoel 4.2 is voor prestatie 4.2.5 Spoor Zwolle – Kampen € 57.000 beschikbaar gesteld. Als gevolg van een lagere subsidievaststelling is per saldo het resultaat € 70.000. In 2020 is het project elektrificatie Zwolle-Kampen met ProRail afgerekend. Daarnaast is de verleende subsidie aan Keolis voor de beoordeling van veiligheidsrisico’s van vernieuwingen in het spoorvervoerssysteem (CSM-REA) in verband met het openen station Stadshagen lager vastgesteld.

Het restant op de middelen die gedekt worden vanuit  van Overijssel valt voor € 57.000 vrij naar de algemene middelen en wij stellen voor dit bedrag te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit en toe te voegen aan Algemene reserve. Deze mutatie wordt verwerkt in Kerntaak 20.