Inhoud
1. Door met regionale en (inter)nationale netwerken en in POLO-verband samen te werken, hebben we flinke stappen gezet op weg naar een robuust multimodaal netwerk. De realisatie van de verruiming van de Twentekanalen wordt voorbereid en afgestemd met de kade versterkingen in Almelo, XL Businesspark en Hengelo. De lobby voor Kornwerderzandsluis was effectief en heeft veel draagvlak. Samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Gelderland zijn we gestart met een verkenning naar het verbeteren naar de bevaarbaarheid bij spoorbrug Zutphen. Ook zijn we samen met deze partners gestart met het opstarten van een regiotafel binnenvaart Oost Nederland. Voor landsdeel oost wordt een uitvoeringsagenda binnenvaart opgesteld. De problematiek van hoog en laag water wordt hier geagendeerd. Hierover hebben we afspraken gemaakt in het BO MIRT. Om ook de kansen van modal shift van weg naar spoor in beeld te krijgen zijn we samen met de Topsector logistiek gestart met het verkennen hiervan voor de oost-west corridor richting Oost Europa.
2. Met de partners (gemeenten, Rijkswaterstaat en koepelorganisaties zoals TLN en Evofenedex) hebben wij een Meerjarenprogramma Aanpak vrachtwagenparkeren Overijssel opgesteld. Hier wordt de komende jaren uitvoering aan gegeven. Uw Staten zijn daarover in oktober per brief geïnformeerd.
3. Wij hebben onze belangen in het dossier rechtstreeks en via het IPO behartigd, zowel ambtelijk als bestuurlijk. Overleg vindt plaats onder meer over de praktische invoering van het systeem. Gesprekken worden in 2021 voortgezet.