Bert Boerman

Acties 2020

1. Wij creëren een robuust vaarwegennet, onder meer door onze betrokkenheid bij het verruimen van de Twentekanalen, project sluis Kornwerderzand en het onderzoek ‘Handelingsperspectieven Droogte’.
  2. Wij onderzoeken samen met de partners de mogelijkheden voor meer parkeergelegenheid voor vrachtauto’s.
  3. Wij behartigen de belangen van Overijssel op het dossier Vrachtwagenheffing.

1. Door met regionale en (inter)nationale netwerken en in POLO-verband samen te werken, hebben we flinke stappen gezet op weg naar een robuust multimodaal netwerk.  De  realisatie van de verruiming van de Twentekanalen wordt voorbereid en afgestemd met de kade versterkingen in Almelo, XL Businesspark en Hengelo.  De lobby voor Kornwerderzandsluis was effectief en heeft veel draagvlak.  Samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Gelderland zijn we gestart met een verkenning  naar het verbeteren naar de bevaarbaarheid bij spoorbrug Zutphen. Ook zijn we samen met deze partners gestart met het opstarten van een regiotafel binnenvaart Oost Nederland.  Voor landsdeel oost wordt een uitvoeringsagenda binnenvaart opgesteld. De problematiek van hoog en laag water wordt hier geagendeerd. Hierover hebben we afspraken gemaakt in het BO MIRT.  Om ook de kansen van modal shift van weg naar spoor in beeld te krijgen zijn we samen met de Topsector logistiek gestart met het verkennen hiervan voor de oost-west corridor richting Oost Europa.

2. Met de partners (gemeenten, Rijkswaterstaat en koepelorganisaties zoals TLN en Evofenedex) hebben wij een Meerjarenprogramma Aanpak vrachtwagenparkeren Overijssel opgesteld. Hier wordt de komende jaren uitvoering aan gegeven. Uw Staten zijn daarover in oktober per brief geïnformeerd.

3. Wij hebben onze belangen in het dossier rechtstreeks en via het IPO behartigd, zowel ambtelijk als bestuurlijk. Overleg vindt plaats onder meer over de praktische invoering van het systeem. Gesprekken worden in 2021 voortgezet.

Begrotingswijziging verwerkt in Kerntaak 20 (Algemene dekkingsmiddelen)
De onderbesteding op deze prestatie bedraagt in totaal € 77.000. Daarvan valt € 33.000 vrij naar de algemene middelen en wij stellen voor € 44.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve. Deze mutatie wordt verwerkt in Kerntaak 20.