Portefeuillehouder
Bert Boerman

Acties 2020

  1. Wij (mede)financieren gemeentelijke/provinciale infrastructurele projecten ter verbetering van verkeersveiligheid en dragen op die wijze bij aan de uitvoering van het landelijk Strategisch Plan Verkeerveiligheid 2030.

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming



Toelichting

G

Inhoud

In 2020 hebben we, in afstemming met de wegbeheerders in Overijssel, infrastructurele projecten gesubsidieerd gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid. Hierbij gaat het onder meer om de aanleg van drempels, inrit constructies en veilig inrichten van schoolomgevingen. Wel hebben Covid-19 maatregelen invloed gehad op de uitvoering van verkeersveiligheidsmaatregelen en gedrag beïnvloedende projecten. Dit heeft tot een vertraging in de uitgaven geleid.

De provinciale opgaven uit het Startakkoord van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030 zijn wel uitgevoerd en behaald.

Daarnaast hebben wij van het Rijk vanuit de 1e tranche Investeringsimpuls SPV een bijdrage ontvangen voor de uitvoering van infrastructurele maatregelen op het provinciale wegennet. De toegekende subsidie bedraagt in totaal € 2.2 miljoen.  Voor de uitvoering van de maatregelen in 2021 bedraagt de subsidie € 0,8 miljoen en in de jaren 2022 tot en met 2025 € 1.4 miljoen.

O

Financiën

Financieel resultaat prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid
Op deze prestatie zijn de geraamde lasten van € 4,5 miljoen voor € 2,1 miljoen niet tot besteding gekomen. De onderbesteding kan als volgt worden verklaard:

Uitvoeringsprogramma mobiliteit  2020 (UVP 2020)
Op prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid is € 1,9 miljoen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het UVP 2020, welke volledig is gerealiseerd. Er is echter een onderbesteding ontstaan van € 0,160 miljoen als gevolg van lagere vaststelling van subsidies die in voorgaande jaren zijn verleend. Verder is een eerder verleende interne bijdrage voor maatregelen op de N732 niet tot besteding gekomen. Na onderzoek is besloten de voorgenomen investering niet uit te voeren. Deze bijdrage was al toegevoegd aan de Reserve dekking kapitaallasten activa. De niet bestede middelen vallen terug naar de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Deze mutatie wordt verwerkt via Kerntaak 20. 

Resultaatbestemming terugvloeiende subsidies:
Zoals bij het Statenvoorstel voor de Herprioritering nr. 2020/1102400 is opgenomen stellen u voor middels resultaatbestemming het positieve resultaat als gevolg van terugvloeiende subsidies meerjarig beschikbaar te houden voor toekomstige uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit en € 0,160 miljoen door te schuiven naar 2022 op prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid.

Resultaatbestemming meeropbrengsten motorrijtuigenbelasting  inzetten voor verkeersveiligheid :
Via het coalitieakkoord en de Perspectiefbrief 2020 hebben wij aangegeven de meeropbrengsten vanuit de motorrijtuigenbelasting in te willen zetten voor verkeersveiligheid. In 2020 zijn de opbrengsten van de motorrijtuigenbelasting € 1,042 miljoen hoger dan begroot. Wij stellen u voor dit bedrag te bestemmen voor verkeersveiligheidsmaatregelen.

 

PS-begrotingswijzigingen:

Beleidsimpuls verkeersveiligheid
Op prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid is € 2,55 miljoen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het programma verkeersveiligheid. Hierop is een bedrag van € 1,9 miljoen niet besteed.

Zoals bij monitor II 2020 aangekondigd willen wij de niet gerealiseerde middelen inzetten als cofinanciering op de toegekende Specifieke Rijksuitkering 'Stimulering Verkeersveiligheidsmaatregelen'. De niet bestede middelen van € 1,9 miljoen worden voor € 1,4 miljoen gedekt uit de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel waarvan de beschikbaarheidsdatum  per einde 2020 is verstreken.  Daarom doen wij u het voorstel € 1,4 miljoen aan niet bestede middelen beschikbaar te houden voor de beleidsimpuls verkeersveiligheid.

Wij stellen u voor € 1,4 miljoen  beschikbaar te houden voor cofinanciering   van de beleidsimpuls verkeersveiligheid en € 1,4 miljoen toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.5.1 van de begroting 2021.

Voor  € 0,5 miljoen worden de niet bestede middelen van € 1,9 miljoen gedekt  uit de opbrengsten van de Motorrijtuigenbelasting. Wij stellen u voor deze middelen beschikbaar te houden voor cofinanciering van de beleidsimpuls verkeersveiligheid en middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2021 en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.5.1 van de begroting 2021.