Portefeuillehouder
Bert Boerman

Acties 2020

  1. Wij geven samen met partners uitvoering aan het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 en het meerjarenprogramma Verkeersveiligheid.
  2. Wij participeren in het ROV Oost-Nederland, dat haar werkplan 2020 uitvoert.
  3. Wij verlenen subsidiebijdragen aan gemeentelijke projecten en programma's op het gebied van gedragsbeïnvloeding.

Begrotingswijziging

  • Resultaatbestemming



Toelichting

O

Inhoud

1. De opgaven voor de provincie in het kader van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030 zijn samen met de gemeenten, binnen de gestelde termijn van het rijk uitgevoerd. De provincie heeft hierbij de gemeenten gefaciliteerd.

2 en 3. De gesubsidieerde projecten die via de gemeenten uitgevoerd worden, betreffen gedrags- en communicatieprojecten vanuit het werkplan 2020 van het ROV Oost-Nederland en de extra opgave voor gedragsprojecten vanuit de provincie.

In de huidige Covid-19 situatie zijn scholen gesloten dan wel beperkt geopend. Een groot deel van de verkeerseducatieprojecten is daarom afgelopen jaar niet uitgevoerd. Enkele landelijke verkeersveiligheidscampagnes zijn door het Rijk geannuleerd. Voor de campagnes die wel doorgang vonden, konden de regionale interventies en activiteiten maar voor een deel plaats vinden. Door de maatregelen waren sommige doelgroepen het afgelopen jaar moeilijk of geheel niet bereikbaar.

O

Financiën

Resultaatbestemming:
Onder deze prestatie is het werkbudget voor het ROV Oost-Nederland verantwoord (€ 1,8 miljoen). Verder is onder deze prestatie de realisatie van het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Overijssel onderdeel verkeersveiligheid opgenomen. Hiervoor bestaat de subsidieregeling voor de gemeenten. Op de subsidieregeling is bijna € 3,3 miljoen besteed met een onderbesteding van ruim € 1,4 miljoen.

Zoals bij de 2e monitor 2020 aangekondigd wordt deze onderbesteding deels veroorzaakt doordat subsidies die verleend zijn in voorgaande jaren lager zijn vastgesteld (€ 0,72 miljoen). De overige onderbesteding is het gevolg van minder subsidieaanvragen in het kader van het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Overijssel (€ 0,7 miljoen).

Zoals bij het Statenvoorstel voor de Herprioritering nr. 2020/1102400 is opgenomen stellen u voor middels resultaatbestemming het positieve resultaat als gevolg van terugvloeiende subsidies meerjarig beschikbaar te houden voor toekomstige uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit en € 0,72 miljoen door te schuiven naar 2022 op prestatie 4.5.2 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid.