Portefeuillehouder
Bert Boerman

Acties 2020

  1. Wij werken mee aan de planstudie Rijksweg N50 Kampen Zuid-Kampen.
  2. Wij agenderen problematiek op de N50 bij ministerie IenW via het MIRT en via lobby richting Tweede Kamer.

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging



Toelichting

G

Inhoud

1. De planstudie Kampen Zuid-Kampen verloopt volgens planning. In het BO MIRT najaar 2020 heeft de minister bevestigd dat de realisatie gepland is voor 2023.

2. De problematiek op de N50 is bij de minister IenW onder de aandacht gebracht. In het BO MIRT 2020 is afgesproken dat het Rijk in het kader van verkeersveiligheid de belijning aanpast op het wegvak Kampen-Ramspol. In de eerste helft van 2021 laten Overijssel en Flevoland samen een raming door een bureau opstellen wat opwaardering van het wegvak Hattemerbroek-Kampen tot 2x2 autoweg 100 km/uur kost. Dit om een beter beeld te krijgen van de kosten en deze informatie te kunnen gebruiken bij de lobby.

O

Financiën

PS-begrotingswijziging:
Voor de verbreding van de Rijksweg N50 Kampen Zuid-Kampen is met Statenvoorstel 2020/1101286 een regionale cofinancieringsbijdrage van € 5.0 miljoen beschikbaar gesteld. Hiervan wordt € 3,82 miljoen door de Provincie bijgedragen en € 1.18 miljoen door regionale partijen (Flevoland, Kampen, Dronten en Zwolle). In 2020 is de regionale cofinancieringsbijdrage nog niet aan Rijkswaterstaat ter beschikking gesteld hetgeen als volgt wordt toegelicht:
In 2020 zijn de eerste voorbereidingen getroffen voor een Bestuursovereenkomst tussen Rijk en regio voor de N50 Kampen Zuid-Kampen. De daarbij benodigde afronding van de Planstudie en raming van de kosten door Rijkswaterstaat zijn echter vertraagd en pas eerste kwartaal 2021 gereed. Na afronding hiervan kan de definitieve Bestuursovereenkomst worden opgesteld en getekend en de middelen aan het Rijk worden overgemaakt.

Wij stellen u voor de middelen door te schuiven naar 2021. De regionale bijdrage wordt per saldo voor € 3,2 miljoen gedekt uit de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en voor € 0,62 miljoen uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.

Voor de dekking uit de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer stellen wij u voor in de jaarschijf 2021 € 3,2 miljoen te onttrekken aan vorengenoemde reserve en de lasten van prestatie 4.6.5 in 2021 te verhogen met € 3,2 miljoen. Verder dienen de baten en voor een gelijk bedrag de lasten te worden doorgeschoven en in 2021 te worden opgevoerd voor € 1.18 miljoen op prestatie 4.6.5.


GS-begrotingswijziging:
Voor de dekking uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel gelden de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 0,62 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.6.5 van de begroting 2021.