Inhoud
Het dagelijks onderhoud- en inspectieprogramma en de calamiteitendienst is conform planning uitgevoerd. Hierbij hebben we bijgedragen aan de vlotte en veilige doorstroming op de provinciale infrastructuur. Daarnaast hebben we een positieve bijdrage kunnen leveren aan het economisch functioneren en het bedrijfsleven (voornamelijk in Overijssel). Er is vanwege gunstige weersomstandigheden minder gladheidsbestrijding uitgevoerd dan het vijfjaarlijkse gemiddelde.
Op een plek waar mensen zich juist veilig moeten voelen - het eigen huis – hebben bewoners van huizen langs kanaal Almelo de Haandrik te kampen met schade. De omvang en ernst van de schades is heel verschillend. Voor inzicht in de oorzaak is er een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar de oorzaak van de schades. Hieruit blijkt dat slechts een beperkt deel van de schade veroorzaakt kan zijn door de werkzaamheden aan het kanaal. De meerderheid van de schades is niet te relateren aan de werkzaamheden. Hier is geen eenduidige oorzaak aan te wijzen. Aanvullend onderzoek zal hier meer inzicht in brengen. .
De provincie en gemeenten hebben in 2020 bewoners langs het kanaal zo goed als mogelijk bijgestaan en geholpen. Bijvoorbeeld waar dat nodig was om de veiligheid te garanderen en eventueel tijdelijke woonruimte te verzorgen. Samen hebben wij ons ook ingezet om sociaal emotionele ondersteuning te bieden, waar dat nodig is.
Wanneer we verantwoordelijk zijn dan vergoeden we de schade. In 2020 is door Provinciale Staten besloten een schaderegeling te ontwerpen ook voor schades die níet door de overheid zijn veroorzaakt. Dit besluit is genomen omdat mensen in het gebied lang in onzekerheid hebben gezeten. Zie ook het Statenvoorstel Almelo de Haandrik en het Statenvoorstel tot Onverplichte Schadevergoeding kanaal Almelo de Haandrik.