Bert Boerman

Acties 2020

1. Wij bevorderen de doorstroming door het beter benutten van bestaande infrastructuur.
  2. Wij voeren samen met alle wegbeheerders in Overijssel Dynamisch Verkeersmanagement uit.

• PS Begrotingswijziging

Statenvoorstel Kanaal Almelo de Haandrik

Statenvoorstel tot onverplichte schadevergoeding Kanaal Almelo de Haandrik

Het dagelijks onderhoud- en inspectieprogramma en de calamiteitendienst is conform planning uitgevoerd. Hierbij hebben we bijgedragen aan de vlotte en veilige doorstroming op de provinciale infrastructuur. Daarnaast hebben we een positieve bijdrage kunnen leveren aan het economisch functioneren en het bedrijfsleven (voornamelijk in Overijssel). Er is vanwege gunstige weersomstandigheden minder gladheidsbestrijding uitgevoerd dan het vijfjaarlijkse gemiddelde.

Op een plek waar mensen zich juist veilig moeten voelen - het eigen huis – hebben bewoners van huizen langs kanaal Almelo de Haandrik te kampen met schade. De omvang en ernst van de schades is heel verschillend. Voor inzicht in de oorzaak is er een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar de oorzaak van de schades. Hieruit blijkt dat slechts een beperkt deel van de schade veroorzaakt kan zijn door de werkzaamheden aan het kanaal. De meerderheid van de schades is niet te relateren aan de werkzaamheden. Hier is geen eenduidige oorzaak aan te wijzen. Aanvullend onderzoek zal hier meer inzicht in brengen. .

De provincie en gemeenten hebben in 2020 bewoners langs het kanaal zo goed als mogelijk bijgestaan en geholpen. Bijvoorbeeld waar dat nodig was om de veiligheid te garanderen en eventueel tijdelijke woonruimte te verzorgen. Samen hebben wij ons ook ingezet om sociaal emotionele ondersteuning te bieden, waar dat nodig is.

Wanneer we verantwoordelijk zijn dan vergoeden we de schade. In 2020 is door Provinciale Staten besloten een schaderegeling te ontwerpen ook voor schades die níet door de overheid zijn veroorzaakt. Dit besluit is genomen omdat mensen in het gebied lang in onzekerheid hebben gezeten. Zie ook het Statenvoorstel Almelo de Haandrik en het Statenvoorstel tot Onverplichte Schadevergoeding kanaal Almelo de Haandrik.

Van het budget voor deze prestatie, ter grootte van € 31,8 miljoen, is € 2,7 miljoen niet besteed. Hiervan heeft € 2,1 miljoen betrekking op de schaderegeling en de gebiedsaanpak (fase 2) van Kanaal Almelo de Haandrik.  Op de personeelsgebonden kosten is € 0,1 miljoen voor dit onderwerp niet tot besteding gekomen. Voor deze niet bestede bedragen doen wij u onderstaand een voorstel tot begrotingswijziging.

De overige niet bestede middelen op deze prestatie , ter grootte van € 0,6 miljoen, hebben vooral betrekking op het budget voor gladheidsbestrijding. De uitvoering hiervan was in mindere mate nodig dan begroot vanwege de gunstige weersomstandigheden in 2020.

Programma’ schaderegeling (fase 1) en gebiedsaanpak (fase 2) Kanaal Almelo de Haandrik

PS-begrotingswijziging:
De uitgaven in 2020 betroffen € 1,8 miljoen  (incl. € 0,3 miljoen  salarisbudget) en bleven door de verlate rapportage van schadeopnames en gerelateerde vertraagde uitbetaling aan de leverancier voor beide aanbestede opdrachten een € 2,2 miljoen achter op het budget voor jaarschijf 2020.
Wij stellen u  voor om deze € 2,2 miljoen. te onttrekken aan Reserve waterwegen en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.7.4 van de begroting 2021.

Over de periode 2019-2020 bedragen de kosten van het ‘programma’ schaderegeling (fase 1) en gebiedsaanpak (fase 2) Kanaal Almelo de Haandrik in € 2,7 miljoen. Naar verwachting zijn de resterende middelen ad. € 24,4 miljoen. (€ 8,9 miljoen in de Reserve waterwegen en € 15,5 miljoen in de Voorziening Kanaal Almelo de Haandrik schadeloosstelling per 31 december 2020) nodig om het einddoel schadeafhandeling (fase 1) en de nog nader vorm te geven gebiedsaanpak (incl. statenbesluit) te reailiseren. Daarnaast wordt gegeven de onzekerheid over de schadeomvang en bijhorende financiële consequenties, de financiële consequenties van Corona(maatregelen) en de nog nader vorm te geven gebiedsaanpak om het gebied in rustiger vaarwater te brengen een algemene risicoreserve gehandhaafd van € 13,1 miljoen tot eind 2021 (zie paragraaf Weerstandsvermogen).