Eddy van Hijum

Acties 2020

1. Wij monitoren de uitvoering van de Regiodeal. Het actieprogramma heeft vier actielijnen: Techniek als motor, Arbeidsmarkt & Talent, Bereikbaarheid & Vestigingsklimaat (Topwerklocaties) en Circulaire Economie & Duurzaamheid.
  2. Wij investeren met het rijk, de provincies Noord-Brabant en Gelderland en regio's, bedrijven en kennisinstellingen onder de vlag van PhotonDelta samen € 236 miljoen in het versnellen van de ontwikkeling van geïntegreerde fotonica.

Na publicatie van de Regio Deal Twente in juli 2019 is gestart met de uitvoering. Langs de vier actielijnen van de Regio Deal Twente zijn de projecten via een subsidieaanvraag bij de provincie ingediend. Een jaar later zijn nagenoeg alle projecten daadwerkelijk in uitvoering genomen. Het Rijk heeft op basis van die voortgang ook de laatste tranche van de toegezegde € 30 miljoen aan de provincie overgemaakt. De accenten in de Regio Deal rond digitalisering, smart industry, circulaire economie en gezondheid (TopFit) zijn door de coronacrisis extra onderstreept.

GS-begrotingswijzigingen:

De Regio Deal Twente is na een voorzichtige start in 2019 in 2020 echt opgang gekomen. Met de 2e monitor is een bedrag van € 15 miljoen extra toegekend aan de jaarschijf. Van het totaal bedrag van € 31,7 miljoen is uiteindelijk maar € 1,09 miljoen overgebleven. Om de afspraken met betrekking tot "Regio Deal Twente" na te komen in 2021 hebben  wij besloten om het restant van de KVO middelen mee te nemen naar 2021.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,09 mln.  te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.2.1 van de begroting 2021.