Acties 2020

1. Wij monitoren de uitvoering van de Regiodeal. De Regiodeal omvat drie ambities: beschikbaarheid van gekwalificeerde mensen, inclusieve arbeidsmarkt met plek voor iedereen en wendbaarheid van mensen en systemen om voorbereid te zijn op veranderingen.

Zes projecten op het vlak van Circulaire Economie, energietransitie en de Human Capital binnen deze Regiodeal zijn succesvol gestart na verstrekking van onze provinciale subsidie (in totaal € 1,1 miljoen). Een zevende subsidie - voor het project Slim Warmtenet Zandweert - is verstrekt onder opschortende voorwaarden.  Het resterende 'Project Tankvoorziening A1 Bedrijvenpark in combinatie met regionale overslag vanaf Container Terminal Deventer' kan niet doorgaan zoals gepland, omdat het project geen subsidie van het RVO heeft gekregen (plan voldeed aan de voorwaarden, maar budget was uitgeput). Wij zijn met de initiatiefnemers in gesprek over een aangepast plan dat binnen de kaders van uw Staten past. Bij het sluiten van het jaar heeft dit nog niet geleid tot een beschikking.

GS-begrotingswijzigingen:

Voor het project Slim Warmtenet Zandweerd is in juni 2020 een subsidie verleend van € 2,7 miljoen, waarin € 1,0 miljoen in de vorm van een lening. Voor dit project hebben Provinciale Staten op 16 oktober 2019 (met Statenvoorstel nr. 2019/1101201 Cleantech Regio 2019-2023) het besluit genomen om € 0,7 miljoen beschikbaar te stellen vanuit het Cleantech budget (prestatie 5.2.3), onder voorbehoud van besluitvorming over aanvullende middelen (zie toelichting onder prestatie 2.3.1 Nieuwe Energie). In de verleende subsidie is een opschortende voorwaarde opgenomen waaraan op eind 2020 nog niet is voldaan, daarom is de subsidie nog niet opgenomen in de gerealiseerde cijfers. Om te voldoen aan alle afspraken hebben we besloten het volledig resterende bedrag mee te nemen naar 2021.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,99 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.2.3 van de begroting 2021.