Acties 2020

1. Wij maken en houden samen met overheden, ondernemers en kennisinstellingen de topwerklocaties aantrekkelijk.

• PS Begrotingswijziging

PS/2016/486 Kaderstelling/Investeringsvoorstel Technology Base Twente

Onze inzet is maatwerkgericht per locatie. Binnen de topwerklocaties werken private partijen, de gemeenten en/of betrokken onderwijs- en kennisinstellingen aan het ontwikkelingsperspectief. De locaties hebben allen een eigen samenstelling van samenwerkingsverbanden en een eigen dynamiek wat het tempo van doorontwikkeling bepaalt. Binnen de gevormde samenwerkingsorganisaties wordt gewerkt aan gezamenlijke benoemde  thema’s benoemd welke versterkt kunnen worden en waarop een verdere samenwerking effectief kan zijn. Voor 1 van de topwerklocaties hebben we een voorstel in voorbereiding om deze locatie toekomstbestendiger te maken. Dit voorstel zal in 2021 tot uitvoering  komen.

R

De gerealiseerde lasten voor deze prestatie zijn € 0,27 miljoen hoger dan begroot. Wij dienen een bijdrage van € 0,50 miljoen te leveren in het tekort van de luchthavenexploitatie uit 2020 en eerdere jaren. Daar staat tegenover dat de budgetten voor de programmalijnen 2 en 3 (€ 0,13 miljoen) en voor het vervolgproces van de topwerklocaties (€ 0,10 miljoen) niet tot besteding zijn gekomen.

Grondexploitatie Technologybase
Op basis van de geactualiseerde grondexploitatie hebben wij € 0,25 miljoen toegevoegd aan de Voorziening resultaten gebiedsexploitaties. In deze voorziening houden wij het bedrag aan dat correspondeert met het aandeel van Overijssel in het tekort van deze grondexploitatie.

Luchthavenexploitatie Technology Base
In de Paragraaf Verbonden partijen van de begroting 2020 en 2021 is aangegeven dat het risico op de luchthavenexploitatie circa € 1,5 miljoen bedraagt. Het aandeel van Overijssel in deze exploitatie is 50%. Dit risico wordt opgevangen met het beschikbare weerstandsvermogen.
Voor 2020 was een licht positief saldo voorzien. Als gevolg van ontwikkelingen die wij toelichten in de Paragraaf verbonden partijen is echter een verlies van € 1,0 miljoen geleden. Om die reden nemen wij in 2020 een last van 0,5 miljoen als bijdrage in het exploitatietekort.

Programmalijnen 2 en 3 Technology Base
Voor de programmalijnen 2 ‘Faciliteren kansrijke initiatieven ’en 3 ‘Creëren juiste randvoorwaarden’ is € 4,4 miljoen beschikbaar. Hiervan was € 0,13 miljoen geraamd in 2020. Dit bedrag is niet tot besteding gekomen door ontwikkelingen in de tweede helft van 2020. Voor de toelichting op die ontwikkelingen verwijzen wij u naar de Paragraaf verbonden partijen, De middelen blijven in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel beschikbaar voor uitvoering van de programmalijnen in 2021 en verder.

PS-begrotingswijziging:

Uitvoering topwerklocaties
In 2020 is een bedrag van € 0,1 miljoen gereserveerd voor de “uitvoering vervolgproces van topwerklocaties” . Dit bedrag is in 2020 niet besteed. Dit is een KVO-budget met een einddatum in 2020. In 2021 is de verwachting dat deze middelen alsnog kunnen worden ingezet. Om de afspraken met betrekking tot "Topwerk locaties" na te komen in 2021 stellen wij u, in afwijking van het coalitie-akkoord 2019-2023,  voor om het restant van de KVO middelen mee te nemen naar 2021.

Wij stellen u voor om van de jaarschijf 2020 een bedrag van € 0,1 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.3.1 van de begroting 2021.