Roy de Witte

Acties 2020

1. Wij bewaken de voortgang van de prestatieafspraken die wij hebben gemaakt met de instellingen uit onze Kaderregeling, waaronder de Basisinfrastructuur.
  2. Wij bewaken de prestatieafspraken die wij op basis van het besluit van Provinciale Staten in 2019 samen met Gelderland hebben gemaakt met de symfonische voorziening Oost-Nederland.
  3. Wij voeren samen met het Rijk en onze culturele en bestuurlijke partners in Landsdeel Oost de afspraken van het Cultuurconvenant 2017-2020 uit.
  4. Wij werken samen met de stedelijke regio's in Oost-Nederland richting een landelijk cultuurbestel vanaf 2021.
  5. Wij coördineren en faciliteren samen met de provincie Gelderland dit proces voor Oost-Nederland, op basis van Route-Oost.

1. Aan de hand van de medio 2020 ontvangen voortgangsrapportages die met de instellingen zijn besproken, hebben wij de voortgang van deze afspraken bewaakt. Een aantal afspraken is als gevolg van de Coronacrisis onder druk komen te staan. Deels zijn activiteiten doorgeschoven naar 2021.  Hierbij hebben we coulance toegepast conform de provinciebrede maatregel.
De Raad van Toezicht van Toneelgroep Oostpool heeft onderzoek laten uitvoeren naar grensoverschrijdend gedrag binnen de organisatie. Over de uitkomsten van dit onderzoek hebben wij u per brief geïnformeerd (2021/0025744 ).

2. In september 2019 fuseerde het Orkest van het Oosten met het Gelders Orkest. Daarna startte de nieuwe symfonische voorziening, inmiddels Phion, orkest van Gelderland en Overijssel geheten, een transitieproces. Aan subsidieverlening voor de transitieperiode die tot eind 2020 liep, verbonden GS van Gelderland en ons college voorwaarden. Phion ligt grotendeels op schema voor wat betreft de realisatie van de transitieafspraken. Wij hebben u hierover bij brief d.d. 27 januari 2021 geïnformeerd (2021/00016295).

3. Wij zijn samen met het Rijk en onze partners in Landsdeel Oost opgetrokken in de uitvoering van het Cultuurconvenant 2017-2020.

4. en 5. Wij hebben onder andere gezamenlijk gereflecteerd op de aanvragen voor de regeling Culturele Basisinfrastructuur 2021-2024 van het Rijk en gezamenlijk gereageerd op het besluit van het Fonds Podiumkunsten over de Overijsselse en Gelderse aanvragen voor de regeling Productiesubsidies 2021-2024. Daarnaast zijn we gestart met de voorbereiding van een nieuw Cultuurconvenant Landsdeel Oost voor 2021-2024, waarin we de Overijsselse stedelijke regio’s nadrukkelijk willen positioneren. Wij zetten gezamenlijk in op lobby richting het Rijk en op het vergroten van de zichtbaarheid van Landsdeel-Oost.

Resultaat 2020.
Van een totaal van € 7,6 miljoen is een bedrag van € 1,7 miljoen overgebleven. Dit restant is ontstaan op de budgetten voor de Overijsselse aanpak coronacrisis en DUS Culturele voorzieningen provincies. Alle overige posten zijn in lijn met de begroting.

Overijsselse aanpak coronacrisis

Met het Statenvoorstel Overijsselse aanpak coronacrisis (PS/2020/1101493) is er € 1,8 miljoen beschikbaar gesteld uit de algemene risico reserve voor culturele instellingen waar de provincie hoofdsubsidiënt van is. Deze instellingen krijgen de schade vergoed die zij hebben geleden in de periode 1 maart-31 december 2020 als gevolg van de coronacrisis. De lijst van culturele instellingen is naderhand herzien. Hierbij zijn wij tot de conclusie gekomen dat opgenomen posten niet valt onder de criteria van de compensatieregeling.
Voor deze regeling is tevens een bedrag van € 0,6 miljoen als specifieke uitkering (SPUK) ontvangen van het Rijk. Door deze ontwikkelingen is het budget van € 1,8 miljoen voor € 0,5 miljoen besteed.

Schade compensatie Culturele sector
Tevens is een bedrag van € 1,6 miljoen beschikbaar gesteld als schade compensatie voor de culturele sector. Voor deze regeling is in 2020 als specifieke uitkering (SPUK) een bedrag binnen gekomen van € 0,3 miljoen. De besteding van het budget vanuit de Algemene risicoreserve komt daardoor uit op € 1,2 miljoen.