Acties 2020

1. Wij maken een investeringsvoorstel voor de impuls van € 1 miljoen uit het coalitieakkoord voor sociale kwaliteit.
  2. Wij werken mee aan een actieplan leefbaar platteland.
  3. Wij ondersteunen maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan een passend voorzieningenniveau in dorpen en wijken, bijvoorbeeld door de ontwikkeling van nieuwe diensten en voorzieningen.
  4. Wij stimuleren nieuw noaberschap door het mede mogelijk maken van projecten en experimenten.

• PS Begrotingswijziging

Door de coronacrisis staan de gemeenten  onder druk dat heeft aanvankelijk tot enige vertraging geleid bij het realiseren van deze prestaties. Desalniettemin  is de prestatie grotendeels gerealiseerd.

1. Er is een investeringsvoorstel in voorbereiding voor € 1 miljoen extra impuls voor sociale kwaliteit.   Vanwege  de Coronacrisis en de impact daarvan op de gezondheidszorg hebben we nog geen volledig beeld kunnen krijgen van waar de investeringen het beste tot hun recht komen. We verwachten in het tweede kwartaal van 2021 met een investeringsvoorstel te komen.

2. Er is vanuit het programma Sociale kwaliteit intensief bijgedragen aan de totstandkoming van het actieplan Leefbaar platteland. Er zijn gezamenlijke werkbezoeken gebracht aan initiatieven op het platteland waarbij de mogelijkheden voor een cross -over financiering zijn onderzocht.  Er is een basis gelegd voor een subsidieregeling voor kleine kernen  en een meerjarige subsidie voor de Overijsselse Vereniging van Kleine Kernen, die in 2021 wordt geëffectueerd.

3. Met onze subsidieregelingen 'Zelfstandig leven en gezond bewegen' en 'Sociale hypotheek' hebben wij diverse initiatieven mogelijk gemaakt die bijdragen aan een passend voorzieningenniveau in steden en dorpen. Daarnaast hebben we diverse initiatiefnemers van projecten verder geholpen door de inzet van onze kennis en/of ons netwerk en door inzet  van onze bestuurskracht .

4. Met onze subsidieregeling 'Vitale en gezonde samenleving' hebben wij honderden projecten mogelijk gemaakt ter ondersteuning van het Noaberschap tijdens de Coronacrisis. Projecten die verbroederend en louterend waren in deze crisistijd.

Resultaat.
Op deze prestatie is een restant van € 0,25 miljoen overgebleven op een totaal van € 2,2 miljoen. Van dit bedrag zullen bestaande verplichtingen op UBS 10.5 van 2020 worden afgehandeld.

PS-begrotingswijzigingen:

In behandeling zijnde subsidieaanvragen.
Voor de in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2020 leggen wij u een voorstel voor wijziging voor bij dit jaarverslag. De budgetten van de subsidieregeling  "10.5 Vitale en Gezonde Samenleving 2020" die wordt verantwoord onder deze prestatie, maakt deel uit van aflopend Kwaliteit van Overijssel-budget. Er zijn echter aanvragen binnengekomen in 2020 die wij in 2021 willen honoreren. Om deze aanvragen correct te kunnen afhandelen, stellen wij voor € 0,18 miljoen mee te nemen naar 2021.

Wij stellen u voor om € 0,18 miljoen uit de reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel, (prestatie 6.6.1 2020) toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van nieuwe prestatie 6.5.4. onder gelijktijdige verhoging van de onttrekking Ukvo 2021.

Flexibel Budget voor overbruggingsmaatregelen.
Zoals besproken in statenvoorstel 2021/1100064 is flexibel budget ingezet om dorpshuizen en kulturhusen te ondersteunen die hebben geleden door Corona. Om uitvoering te geven aan de genoemde afspraak (Statenvoorstel 2021/1100064) om de Subsidie regeling sociale hypotheek voort te zetten in 2021 stellen wij voor om een bedrag van € 0,25 miljoen vanuit het Flexibel Budget toe te voegen aan de jaarschijf 2021

Wij stellen u voor om van uit het flexibel bedrag voor overbruggingsmaatregelen een bedrag van € 0,25 miljoen te onttrekken en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 6.6.1 van de begroting 2021.