Acties 2020

1. We voeren op verzoek van gemeenten, waterschappen en andere organisaties in Overijssel pilotprojecten uit waarin participatie en/of initiatieven vanuit de samenleving centraal staan.
  2. We onderzoeken hoe een vorm van het ‘uitdaagrecht’ (Right to Challenge) kan bijdragen aan de kwaliteit van onze beleidsvorming en –uitvoering, aan de maatschappelijke relevantie van ons werk en aan het betrekken van inwoners en ondernemers bij ons beleid.
  3. Evaluatie Studio vers Bestuur is begin 2020 gereed en de resultaten worden gebruikt voor vervolg via een statenvoorstel.
  4. Wij stellen een investeringsvoorstel op voor de resterende impuls van € 2,75 miljoen uit het Coalitieakkoord voor Kwaliteit openbaar bestuur (dit hangt samen met prestatie 7.1.1, 7.1.3, 7.2.1 en 7.3.3).

Aan het begin van het jaar is een evaluatie van Studio Vers Bestuur aan PS voorgelegd. (PS2020/1100105).  De werkzaamheden van SVB zijn afgelopen jaar voortvarend doorgezet; met ruim twintig partijen in Overijssel, waaronder gemeenten als Ommen en Haaksbergen, initiatiefgroepen in Kampen, Zwolle, Rijssen-Holten, zeven studiopartners in Overijssel en diverse anderen zijn we vanuit Studio Vers Bestuur nieuwe partnerschappen aangegaan. Veel bijeenkomsten zijn niet fysiek maar digitaal  gehouden. Ook hebben we samen met Provinciale Staten gekeken naar digitale vormen van participatie en helpen we medewerkers binnen het provinciehuis om op een eigentijdse wijze initiatieven uit de samenleving een plek te geven. Het statenvoorstel  Uitdaagrecht, is in december aan de staten voorgelegd (PS 2020/1105378).

Wijziging verwerkt in Kerntaak 20 (Algemene dekkingsmiddelen):

Studio Vers Bestuur
In verband met Covid-19 is er geen gebruik gemaakt van de subsidieregeling Studio Vers Bestuur en zijn meerdere evenementen uitgesteld of in afgeslankte vorm doorgegaan wat minder kosten met zich mee heeft gebracht. Het overgebleven geld in 2020 houden we beschikbaar in de uitvoeringsreserve.

Een klein deel (€ 27.000) wat nog betrekking had op het oude programma van 'Kwaliteit Openbaar Bestuur' valt vrij naar de algemene middelen.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 27.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de Algemene reserve. Dit besluit wordt verwerkt bij kerntaak 20.

GS-begrotingswijzigingen:

Right to challenge en Burgerschap
Voor Right to challenge en Burgerschap schuiven we het geld door naar 2021 omdat daarvoor nog geen budget gereserveerd was in 2021 en deze programma’s van start zijn gegaan.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 7.2.4 ‘Eigentijdse invulling participatie’ een budget van €50.000, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2020 naar 2021.