Begrotingswijziging

Hoort bij prestatie

Voor SSC ONS zijn geen specifieke prestaties geformuleerd. De werkzaamheden van het centrum vallen onder de paragraaf Bedrijfsvoering.

Provinciaal publiek belang

SSC ONS richt zich op de bedrijfsvoeringstaken inkoop en contractmanagement, ICT en personeels- en salarisadministratie. De samenwerking in SSC ONS beoogt het volgende resultaat:

  • continuïteit door beperking van organisatorische kwetsbaarheid;
  • verhoging van de (erkenning van) professionaliteit en deskundigheid van medewerkers;
  • verhoging van de kwaliteit van de werkprocessen;
  • efficiency ten aanzien van de inzet van beschikbare medewerkers;
  • een gebundeld investeringsvermogen;
  • realisatie van besparingen door schaalvoordelen.

Dit belang is ook verankerd in de gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Shared Service Centrum ONS.

Juridische vorm

Publiekrechtelijke rechtspersoon (Bedrijfsvoeringsorganisatie, Wet gemeenschappelijke regelingen). De gemeenschappelijke regeling is op 28 november 2017 gepubliceerd en op 1 januari 2018 in werking getreden. In december 2019 is de gemeenschappelijke regeling aangepast op de toetreding van de gemeenten Dalfsen en Westerveld (scrt-2020-68937) en opnieuw in werking getreden op 1 januari 2020.

Partijen

Provincie Overijssel en gemeenten Zwolle, Kampen, Dalfsen en Westerveld. Ten gevolge van de toetreding van de gemeenten Dalfsen en Westerveld is het aandeel in het resultaat van de provincie Overijssel afgenomen van 35,38% naar 33%.

Bestuurlijke betrokkenheid

Bestuurslid: Gedeputeerde G.H. ten Bolscher (in rol van eigenaar). Het hoofd eenheid Bedrijfsvoering neemt (in rol van opdrachtgever) zitting in het bedrijfsvoeringsberaad.

Financieel belang

De laatst vastgestelde jaarrekening is die van 2019. SSC ONS behaalde over 2019 een negatief resultaat € 137.000 , dat evenredig verdeeld is over de deelnemers. Over 2020 wordt een nadelig resultaat verwacht van € 194.000, dat ook evenredig verdeeld wordt. Het nadelig resultaat is met name veroorzaakt door incidentele extra kosten van inhuur vanwege COVID-19, kosten voor sourcing onderzoek en éénmalige kosten in verband met de transitie van Westerveld. Het provinciaal aandeel in het verwachte nadelig resultaat wordt verwerkt in de jaarrekening 2020. Omdat het nadelige resultaat wordt gedragen door de partners is er geen effect op het weerstandsvermogen.

De bijdrage per deelnemer voor instandhouding van de bedrijfsvoeringsorganisatie en het uitvoeren van taken, wordt bepaald aan de hand van de door de colleges in 2016 vastgestelde verrekeningssystematiek. Daarbij wordt een onderverdeling gemaakt naar standaarddienstverlening, maatwerkdienstverlening en meerwerk.

Omdat de bedrijfsvoeringsorganisatie te allen tijde aan zijn verplichtingen jegens derden moet kunnen voldoen, is bepaald dat een negatief saldo naar evenredigheid over de deelnemers wordt verdeeld. Afspraken hierover zijn vastgelegd in de verrekensystematiek. SSC ONS mag een weerstandsvermogen van maximaal 5% van de jaaromzet opbouwen. Als de gekwantificeerde risico's hoger zijn dan 5% van de jaaromzet, dient het weerstandsvermogen daarop te worden aangepast.

Bijzonderheden

De toetreding van de gemeenten Dalfsen en Westerveld tot de gemeenschappelijke regeling is met ingang van 1 januari 2020 geëffectueerd. U hebt hier in juli 2019 mee ingestemd.

De komende jaren staan in het teken van continuering en verbetering van de huidige dienstverlening en klanttevredenheid. Daarnaast zet SSC ONS in op groei langs twee assen: nieuwe partners en andere taakvelden van dienstverlening.

Meer informatie

Website SSC ONS



Toelichting

--

Inhoud

--

Financiën