Hoort bij prestatie

2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu

Provinciaal publiek belang

De Omgevingsdienst Twente (ODT) is een bestuurlijke samenwerking gericht op het kwalitatief goed en efficiënt uitvoeren van de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving van milieutaken in Twente. Dit belang is ook verankerd in de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Twente.

Juridische vorm

Publiekrechtelijke rechtspersoon (Openbaar Lichaam, Wet gemeenschappelijke regelingen). De gemeenschappelijke regeling is op 17 oktober 2017 gepubliceerd en op 18 oktober 2017 in werking getreden. De gemeenschappelijke regeling is in 2020 gewijzigd en op 3 juli 2020 gepubliceerd (stcrt-2020-40694), De gewijzigde regeling is met terugwerkende kracht op 1 januari 2020 in werking getreden.

Partijen

Provincie Overijssel en veertien gemeenten uit de regio Twente: Almelo, Borne, Dinkelland, Enschede, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Hof van Twente, Losser, Oldenzaal, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand en Wierden. De provincie Overijssel heeft een aandeel van 10,61% in (het resultaat van) de uitvoeringsdienst. Dit aandeel is in 2020 niet gewijzigd.

Bestuurlijke betrokkenheid

Algemeen Bestuur: Gedeputeerde T.A. de Bree (lid/vicevoorzitter). Dagelijks bestuur: Gedeputeerde T.A. de Bree, (lid/vicevoorzitter). In 2020 is namens de provincie vanuit de rol van opdrachtgever aandacht geweest voor het door ontwikkelen van de kwaliteit van de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving en het verbeteren van de efficiëntie. Vanuit de eigenaarsrol lag de focus op de continuïteit van de organisatie, risicobeheer en een evenredige verdeling van kosten tussen de deelnemende partijen.

Financieel belang

Het financieel jaarverslag 2020 van ODT wordt rechtstreeks aan u verzonden. Dit staat gepland voor medio april 2021, tegelijk met het aanleveren van de begrotingsstukken voor 2022.

De financiering van ODT vindt over de eerste drie jaar plaats op basis van input: elke deelnemer betaalt de kosten van de medewerkers die worden ingebracht, vermeerderd met een percentage voor formatieve- en materiële overhead. De bijdrage van de provincie Overijssel aan ODT voor 2021 bedraagt € 1,26 miljoen, welke gedekt is in de provinciale begroting.

De deelnemers zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor eventuele financiële risico’s/tekorten van ODT, naar rato van hun inbreng.
Uit de resultaten die jaarlijks behaald worden mag ODT een eigen weerstandscapaciteit  opbouwen. Voor 2021 heeft het Algemeen Bestuur deze weerstandscapaciteit vastgesteld op maximaal € 730.927.

Bijzonderheden

ODT is een gemeenschappelijke regeling, opgericht vanuit een wettelijke verplichting. De deelnemers zijn en blijven bevoegd gezag. Bevoegdheden worden niet gedelegeerd, maar in mandaat overgedragen. De verantwoording over de door de ODT uitgevoerde taken is verwerkt in het VTH-Jaarverslag 2020, dat als bijlage bij het provinciaal jaarverslag 2020 wordt gevoegd.

Website Omgevingsdienst Twente