Hoort bij prestatie

Algemene dekkingsmiddelen en financiering.

Provinciaal publiek belang

Deze verbonden partij draagt niet bij aan één specifiek beleidsdoel in de Begroting. De baten en lasten worden verantwoord onder de algemene dekkingsmiddelen en financiering. De vennootschap heeft tot doel:

• Het overnemen van vrijwel alle garanties van de verkopende aandeelhouders van Essent aan RWE AG in de verkoopovereenkomst;
  • Het voeren van eventuele garantieclaimprocedures tegen RWE AG;
  • Het vertegenwoordigen van de verkopende aandeelhouders met betrekking tot het geven van instructies aan de escrow-agent die het beheer van het fonds verzorgt.

Juridische vorm

Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2).

Partijen

Provincie Groningen (6,0%), provincie Drenthe (2,3%), provincie Overijssel (18,7%), provincie Flevoland (0,02 %), provincie Noord-Brabant (30,8%), provincie Limburg (16,1%) en gemeenten in deze provincies en de provincie Friesland. Het belang van de provincie Overijssel is in 2020 niet gewijzigd.

Bestuurlijke betrokkenheid

Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: Y.J. van Hijum). Verder heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Aandeelhouderscommissie. Het betreft een tijdelijke verbonden partij ter afwikkeling van de verkoop van Essent. De bestuurlijke betrokkenheid bij deze verbonden partij is derhalve minimaal.

Financieel belang

De boekwaarde van de verbonden partij is nihil.

Bijzonderheden

Deze verbonden partij heeft tot doel de financiële afwikkeling van de transactie Essent-RWE adequaat af te handelen. Hiervoor was een escrow fonds in het leven geroepen, dat in juli 2016 is uitbetaald en geliquideerd. De vennootschap is in stand gehouden, omdat de vennootschap nog partij was in een aantal juridische overeenkomsten die bij de verkoop van Essent aan RWE zijn afgesloten.

Juridische experts beoordeelden het risico dat de andere partijen ons aan de overeenkomst zouden houden als zeer gering. Op basis hiervan is de Algemene Vergadering geadviseerd de vennootschap te ontbinden, waarmee de Algemene Vergadering op 9 april 2020 heeft ingestemd. De in de vennootschap resterende middelen (€ 83.722,77), zijn naar rato van het belang uitgekeerd aan de aandeelhouders. De provincie Overijssel heeft hieruit een bedrag van € 15.660,85 (18,7%) ontvangen.