Hoort bij prestatie

Algemene dekkingsmiddelen en financiering.

Provinciaal publiek belang

Deze verbonden partij draagt inhoudelijk niet bij aan een specifiek beleidsdoel in de Begroting. De verbonden partij fungeert slechts als een administratief doorgeefluik tussen Enexis en haar aandeelhouders. Voor een eenvoudigere coördinatie en beheersbaarheid van de belangen van de aandeelhouders is er voor gekozen deze vennootschap tijdelijk op te zetten. De vennootschap heeft tot doel de verkopende aandeelhouders te vertegenwoordigen bij het beheer en de uitoefening van rechten en verplichtingen op grond van de vordering op Enexis Holding NV en de daaraan verbonden back-to-backleningen van de verkopende aandeelhouders.

Juridische vorm

Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2).

Partijen

Provincie Groningen (6,57%), provincie Drenthe (2,37%), provincie Overijssel (19,68%), provincie Noord-Brabant (30,83%), provincie Limburg (16,13%) en gemeenten in deze provincies en in de provincie Flevoland. Het belang van de provincie Overijssel is in 2020 niet gewijzigd.

Bestuurlijke betrokkenheid

Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: Y.J. van Hijum). Daarnaast heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Aandeelhouderscommissie. Het betreft een tijdelijke verbonden partij ter afwikkeling van de verkoop van Essent. De bestuurlijke betrokkenheid bij deze verbonden partij is derhalve minimaal.

Financieel belang

De boekwaarde van de verbonden partij is nihil.

Bijzonderheden

Om de overname van het netwerk van Essent door Enexis in 2009 te financieren was een bruglening in het leven geroepen van de aandeelhouders aan Enexis. Deze bedroeg in totaal € 1,8 miljard en bestond uit vier tranches: A € 450 miljoen, B € 500 miljoen, C € 500 miljoen en D € 350 miljoen. Tranche D is in september 2019 afgelost, waarmee alle tranches zijn afgelost. In de algemene vergadering van 9 april 2020 is door de aandeelhouders ingestemd met opheffing van de vennootschap.

De vennootschap had een negatief eigen vermogen, geen liquide middelen en een schuld aan CSV Amsterdam B.V.. Gezien het negatieve eigen vermogen en  het ontbreken van liquide middelen heeft CSV Amsterdam B.V. haar vordering op Vordering op Enexis B.V. kwijtgescholden. Omdat er geen resterende middelen  waren heeft bij opheffing van de vennootschap geen einduitkering aan de aandeelhouders plaats gevonden.