Prestatie |
Doorgevoerde begrotingswijziging |
Baten |
Lasten |
Saldo |
GS/PS Begrotingswijziging |
Financiële toelichting |
1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid |
-111 |
0 |
111 |
-111 |
PS 015 Monitor Overijssel 2021-I |
Herverdeling centraal IPO budget
Op 24 maart jl. is de IPO-meerjarenbegroting behandeld in de commissie Bestuur & Financiën. Hierbij bent u meegenomen in het vernieuwde proces van de meerjarenraming van het IPO. De vernieuwde opzet zorgt voor meer transparantie en leesbaarheid van de begroting. Bijkomend voordeel is dat deze vernieuwde begroting nu makkelijker te verdelen is naar de prestaties van de Provincie Overijssel. Omdat tot nu toe die toedeling niet te maken was werd een deel van de IPO begroting centraal begroot onder prestatie 7.3.1.
De nieuwe opzet van de begroting is aanleiding om u voor te stellen om het centrale IPO budget, budgettair neutraal, te herverdelen over de prestaties waar de kosten van het IPO betrekking op hebben.
Voor prestatie 1.1.1 betekent dit dat er € 0,11 miljoen van prestatie 7.3.1 (Samenwerking met partners) overgeheveld wordt naar deze prestatie om de kosten van het IPO binnen dit budget te dekken. Het voorstel hiertoe is opgenomen bij prestatie 7.3.1. |
1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid |
115 |
0 |
-115 |
115 |
PS 001 Herprioritering |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 001 Herprioritering |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
-2005 |
0 |
2005 |
-2005 |
GS 110 Monitor Overijssel 2021-I |
Project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ (Regiodeal Zwolle )
Voor de cofinanciering van de Regiodeal Zwolle is voor het project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ € 1,98 miljoen gereserveerd in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Voor dekking van de subsidiebijdrage aan het project in 2021 onttrekken wij bij deze monitor € 1,98 miljoen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Verder is er in de jaarschijf 2022 € 34.000 geraamd voor het Vechtdal. Hiervan zetten wij in 2021 € 28.000 in als mede dekking voor het project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ en laten de resterende € 6.000 vrijvallen.
Wij stellen u voor € 6.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve. Deze mutatie wordt verwerkt in Kerntaak 20.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,98 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 voor het project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ van prestatie 1.1.2 Uitvoering ruimtelijk en waterbeleid. Verder hebben wij besloten € 28.000 uit de jaarschijf 2022 toe te voegen aan de jaarschijf 2021. |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
-378 |
0 |
378 |
-378 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Voorbereidend onderzoek ondergronds brengen van hoogspanningskabels
Binnen beleidsdoel 1.1 is € 1,6 miljoen beschikbaar gesteld voor prestatie 1.1.2 Ruimtelijke ordening en kwaliteit. Op deze prestatie is € 0,7 miljoen niet tot besteding gekomen. Deels wordt dit, zoals bij de 2e Monitor 2020 aangekondigd, veroorzaakt doordat een geraamde bijdrage voor het voorbereidend onderzoek van Tennet voor het ondergronds brengen van hoogspanningskabels ter hoogte van 's-Heerenbroek niet is gerealiseerd (€ 170.000). Het onderzoek zal naar verwachting in 2021 starten.
Wij stellen u voor om middels resultaatbestemming voor het ondergronds brengen van hoogspanningskabels € 170.000 door te schuiven naar 2021 naar 2021 voor prestatie 1.1.2 Ruimtelijke ordening en kwaliteit.
MIRT-onderzoek bereikbaarheid van Zwolle en omgeving en verstedelijkingsstrategie voor de regio Zwolle.
In het Bestuurlijk Overleg MIRT Oost-Nederland zijn naar aanleiding van de omgevingsagenda Oost met het Rijk in 2020 afspraken gemaakt voor de start van een gezamenlijk MIRT-onderzoek naar de bereikbaarheid van Zwolle en omgeving, in combinatie met het opstellen van een verstedelijkingsstrategie voor de regio Zwolle. De provincie Overijssel en de gemeente Zwolle en het Rijk hebben daarbij eind 2020 afgesproken dat de onderzoekskosten gezamenlijk worden gefinancierd. Voor de provinciale bijdrage aan de kosten voor het gezamenlijk MIRT-onderzoek is in 2020 € 90.000 beschikbaar op reguliere budgetten binnen prestatie 1.1.2 Uitvoering ruimtelijk en waterbeleid. Hiervan is € 46.000 niet gerealiseerd.
Wij stellen u voor het in 2020 resterende bedrag van € 46.000 beschikbaar te houden voor MIRT onderzoeken voor de regio Zwolle en dit bedrag middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2021 op prestatie 1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid.
Poort van het Vechtdal
Voor het onderdeel Poort van het Vechtdal en Zwolle was voor 2020 € 140.000 opgenomen waarvan € 108.000 niet is gerealiseerd. De reden hiervan is dat de opdracht voor het maken van een Definitief Ontwerp voor een kunstwerk onder meer door Corona vertraging heeft opgelopen. In 2021 wordt het Definitief Ontwerp afgerond, waarna een opdracht voor de realisatie gegeven zal worden. De realisatie zal doorlopen tot in 2022. De provinciale middelen zullen voor het grootste deel in 2021 worden besteed. De gemeenten Zwolle, Dalfsen, Ommen en Hardenberg en de waterschappen DO Delta en Vechtstromen dragen financieel bij aan dit project voor in totaal € 283.000. Deze bijdragen worden in 2022 aan de provincie Overijssel (zijnde kassier) overgemaakt. De opdrachtverlening voor de realisatie van het Kunstwerk Poort van het Vechtdal en Zwolle na afronding van het Definitief Ontwerp noodzaakt het doorschuiven van de middelen naar 2021.
Wij willen de niet bestede middelen beschikbaar houden voor de realisatie van een kunstwerk Poort van het Vechtdal en Zwolle en stellen u voor € 108.000 middels begrotingswijziging door te schuiven naar 2021 voor prestatie 1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid.
Project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ (Regiodeal Zwolle)
Binnen prestatie 1.1.2 Uitvoering ruimtelijk en waterbeleid is voor de cofinanciering van de Regiodeal Zwolle, in 2020 € 104.000 bestemd uit middelen die zijn gedekt uit de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel. Daarvan komt € 50.000 uit een lopend programma en € 54.000 betreft gelden uit een programma met een looptijdtermijn die per 2020 eindigt . Omdat de Regiodeal pas eind 2020 is afgesloten zal de uitvoering van het project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ in 2021 en later plaatsvinden. Wij hebben besloten € 50.000 uit het lopende programma beschikbaar te houden voor het project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ en schuiven deze door naar 2021. Voor de cofinanciering vanuit het per 2020 aflopende programmade stellen wij u voor € 54.000 beschikbaar te houden voor de uitvoering van de Regiodeal Zwolle en dit bedrag voor doorlopende verplichtingen door te schuiven naar 2021.
Wij stellen u voor € 54.000 voor het Project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ (Regiodeal Zwolle ) toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 1.1.2 van de Begroting 2021. |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
-228 |
0 |
228 |
-228 |
GS 109 Investeringsvoorstel Samenwerkingsverbanden Water |
Project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ (Regiodeal Zwolle )
Voor de cofinanciering van de Regiodeal Zwolle is voor het project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ € 1,98 miljoen gereserveerd in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Voor dekking van de subsidiebijdrage aan het project in 2021 onttrekken wij bij deze monitor € 1,98 miljoen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Verder is er in de jaarschijf 2022 € 34.000 geraamd voor het Vechtdal. Hiervan zetten wij in 2021 € 28.000 in als mede dekking voor het project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ en laten de resterende € 6.000 vrijvallen.
Wij stellen u voor € 6.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve. Deze wijziging wordt verwerkt in Kerntaak 20.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,98 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 voor het project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ van prestatie 1.1.2 Uitvoering ruimtelijk en waterbeleid. Verder hebben wij besloten € 28.000 uit de jaarschijf 2022 toe te voegen aan de jaarschijf 2021. |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
-50 |
0 |
50 |
-50 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Binnen prestatie 1.1.2 Uitvoering ruimtelijk en waterbeleid is voor de cofinanciering van de Regiodeal Zwolle, in 2020 € 104.000 bestemd uit middelen die zijn gedekt uit de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel. Daarvan komt € 50.000 uit een lopend programma en € 54.000 betreft gelden uit een programma met een looptijdtermijn die per 2020 eindigt . Omdat de Regiodeal pas eind 2020 is afgesloten zal de uitvoering van het project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ in 2021 en later plaatsvinden. Wij hebben besloten € 50.000 uit het lopende programma beschikbaar te houden voor het project ‘Brede welvaart in het Vechtdal’ en schuiven deze door naar 2021. |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
-41 |
0 |
41 |
-41 |
PS 020 Monitor Overijssel 2021-II |
Rijksbijdrage Nationale Omgevingsvisie:
Via de septembercirculaire stelt het ministerie van OCW voor 2021 eenmalig € 41.000 beschikbaar aan de provincie Overijssel voor het maken van een gebiedsbiografie van de NOVI (Nationale Omgevingsvisie) gebied regio Zwolle. Middels dit instrument worden de ontstaansgeschiedenis, de logica en de bestaande kwaliteiten van een gebied in kaart gebracht. De gebiedsbiografie kan diverse ruimtelijke inrichtingsvraagstukken in de fysieke leefomgeving voeden, zoals verstedelijking en woningbouw, klimaatadaptatie en natuur en waterveiligheid.
Wij stellen u voor € 41.000 aan lasten toe te voegen aan de Begroting 2021 voor prestatie 1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid. |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
0 |
80 |
80 |
0 |
GS 114 Monitor Overijssel 2021-II |
Optimalisatie Ruimtelijke Kwaliteit; bijdrage Waterschap Drents Overijsselse Delta:
Voor de realisatie van het project Optimalisatie Ruimtelijke Kwaliteit ontvangen wij een bijdrage in de kosten van het Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDOD) van € 115.000 in de periode 2021-2022.
Wij hebben de baten en lasten voor prestatie 1.1.2 in 2021 en 2022 budgettair neutraal verhoogd met respectievelijk € 80.000 en € 35.000. |
1.1.3 Ontwikkelen en uitvoeren beleid voor de ondergrond |
-85 |
0 |
85 |
-85 |
PS 013 Perspectiefnota 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 013 Perspectiefnota 2022 |
1.1.4 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium |
-1232 |
200 |
1432 |
-1232 |
Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
1.1.5 Programma Omgevingswet |
-281 |
0 |
281 |
-281 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
In verband met het verschuiven van de ingangsdatum van de Omgevingswet zijn er dit jaar minder kosten gemaakt dan vooraf ingeschat. Omdat de Omgevingswet een jaar is doorgeschoven stellen wij u voor om middels een resultaatbestemming het overgebleven geld (€ 0,281 miljoen) beschikbaar te houden voor 2021 en verder.
Wij stellen u voor om € 0,281 miljoen middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2021 onder prestatie 1.1.5 ‘Programma Omgevingswet’. |
1.2.1 Bevorderen waterkwaliteit |
-52 |
0 |
52 |
-52 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Gebundelde resultaatbestemming:
Voor nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen, die gezien het gepubliceerde plafond nog toegewezen dienen te worden, doen wij u een gebundeld resultaatbestemmingsvoorstel. Het bedrag van € 52.000 voor de subsidieregeling Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) Overijssel (2.09) maakt deel uit van dat voorstel. |
1.2.1 Bevorderen waterkwaliteit |
0 |
648 |
648 |
0 |
GS 110 Monitor Overijssel 2021-I |
Bijdrage Rijn Oost Derdengeld algemeen
In het kader van het programma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland worden van projectpartners bijdragen ontvangen voor een bedrag van € 0,28 miljoen voor het gemeenschappelijke budget Rijn-Oost (onderdeel Rijn Oost Derdengeld algemeen). De begroting wordt met deze bijdragen verhoogd.
Conform ons begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten om € 0,28 miljoen aan baten en lasten toe te voegen aan de Begroting 2021 voor prestatie 1.2.1 Bevorderen waterkwaliteit.
Bijdrage Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) Overijssel
Als cofinanciering voor de subsidieregeling Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) Overijssel draagt het Waterschap WDOD € 0,37 miljoen bij in de kosten.
Conform ons begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten om € 0,37 miljoen aan baten en lasten toe te voegen aan de Begroting 2021 voor prestaties 1.2.1 Bevorderen waterkwaliteit. |
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater |
-2000 |
0 |
2000 |
-2000 |
GS 106 Investeringsvoorstel hitte, droogte en wateroverlast |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 106 Investeringsvoorstel hitte, droogte en wateroverlast |
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater |
-368 |
80 |
448 |
-368 |
PS 015 Monitor Overijssel 2021-I |
Afwikkeling rijksbijdrage Deltafondsgelden
In 2019 hebben de provincie Overijssel en Gelderland vanuit het Rijk € 2 miljoen extra Deltafondsmiddelen gekregen voor het programma ZON (periode 2020-2021). De financiële afwikkeling van de verdeling resulteert in een ontvangst voor Overijssel van € 80.000
Wij stellen u voor om de baten voor prestatie 1.1.2 te verhogen met € 80.000 en eenzelfde bedrag toe te voegen aan de Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland.
Subsidieregeling Zoetwatervoorziening Overijssel
In het werkprogramma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland hebben een groot aantal partijen (waterschappen, provincies, Rijk, gemeenten, terrein-beherende organisaties, waterleidingsector, landbouwsector) afgesproken om maatregelen uit te voeren om de huidige zoetwatervoorziening in Oost-Nederland klimaatbestendiger te maken. Voor de beoogde maatregelen is o.a. een subsidieregeling ingesteld waarvoor middelen zijn gereserveerd in de Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland. Voor dekking van de subsidiekosten in 2021 stellen wij u voor € 348.000 te onttrekken aan de Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland.
Wij stellen u voor ter uitvoering van de subsidieregeling Zoetwatervoorziening Overijssel de lasten van prestatie 1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater te verhogen met € 348.000 en hetzelfde bedrag te onttrekken aan de Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland
Blauwe diensten
Bij de Perspectiefnota 2021 heeft u besloten vooruitlopend op het nieuwe Europese GLB € 100.000,- beschikbaar te stellen voor de Overijsselse agrarische collectieven Midden-Overijssel en Noordoost Twente om deze blauwe diensten uit te breiden en deze aan de begroting 2021 toe te voegen. Via 'blauwe diensten' dragen agrariërs bij aan de verbetering van de waterkwaliteit en een klimaatbestendig landelijk gebied.
Wij stellen u voor € 100.000 aan de begroting 2021 toe te voegen en op te nemen bij prestatie 1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater en eenzelfde bedrag te onttrekken aan de Algemene Reserve Kwaliteit van Overijssel. |
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater |
0 |
440 |
440 |
0 |
GS 110 Monitor Overijssel 2021-I |
Bijdrage Rijn Oost Derdengeld ZON
In het kader van het programma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland worden van projectpartners bijdragen ontvangen voor een bedrag van € 0,44 miljoen voor het gemeenschappelijke budget Rijn-Oost (onderdeel Rijn Oost Derdengeld ZON). De begroting wordt met deze bijdragen verhoogd.
Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij een bedrag van € 0,44 miljoen toegevoegd aan de begroting van 2021 voor prestatie 1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater (zowel de baten als de lasten; bijdragen derden). |
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater |
0 |
300 |
300 |
0 |
GS 114 Monitor Overijssel 2021-II |
Wateronttrekking Twentekanalen:
Voor de onttrekking van water aan de Twentekanalen brengt het Rijk ons kosten in rekening die wij vervolgens doorbelasten naar de waterschappen. Voor 2021 zijn de verwachten kosten € 0,3 miljoen. De baten en lasten worden verhoogd naar het niveau van de verwachte kosten.
Wij stellen u voor om de baten en lasten voor prestatie 1.2.2 in 2021 budgettair neutraal te verhogen met € 0,3 miljoen. |
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst |
-700 |
0 |
700 |
-700 |
GS 101 Investeringsprogramma Robuuste drinkwatervoorziening |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 101 Investeringsprogramma Robuuste drinkwatervoorziening |
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst |
-310 |
0 |
310 |
-310 |
PS 015 Monitor Overijssel 2021-I |
6e actieprogramma Nitraat
Het 6e actieprogramma Nitraat is een programma van het Rijk waarvoor de afspraken zijn vastgelegd in een Bestuursovereenkomst tussen Rijk, provincies, LTO en de drinkwaterbedrijven over aanvullende (vrijwillige) maatregelen om te komen tot het verbeteren van de grondwaterkwaliteit in grondwaterbeschermingsgebieden.
De bijdrage van de provincie Overijssel in de kosten voortkomend uit de bestuursovereenkomst Grondwaterbescherming 6e actieprogramma nitraat, totaal € 1,1 miljoen, is gestort in de reserve Drinkwater. De bijdrage van het Rijk, € 1,2 miljoen, is in 2018 eveneens gestort in de reserve. Van de kosten voor uitvoering van deze overeenkomst ontvangen wij 1/3 deel van Vitens. Voor de uitvoering van het programma in 2021 zijn middelen gereserveerd in de reserve Drinkwater.
Wij stellen voor de lasten op prestatie 1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst te verhogen met € 0,31 miljoen voor de realisatie van het 6e actieprogramma Nitraat en dit bedrag te onttrekken aan Reserve Drinkwater. |
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst |
-200 |
0 |
200 |
-200 |
Adm. 202 doorwerking GS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2020 |
1.2.4 Bescherming tegen overstromingen en wateroverlast |
-2000 |
0 |
2000 |
-2000 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
In lijn met de vooraankondiging in de brief over de afronding IJsseldelta fase 1 met kenmerk 2020/0282381 resteert na financiële afsluiting van IJsseldelta fase 1 een overschot van € 5,0 miljoen op de beschikbare provinciale middelen. Dit overschot is € 0,3 miljoen hoger dan de vooraankondiging doordat het eind 2020 gelukt is om de compensatieverplichtingen voor weidevogelgebied van een andere overheid, tegen een passende financiële vergoeding, onder te brengen bij IJsseldelta-Zuid (waar een gebied in beheer is genomen dat groter was dan noodzakelijk).
Via het voorstel met kenmerk 2020/1104074 heeft u in december 2020 reeds ingestemd met het inzetten van € 2,0 miljoen van dit overschot voor de cofinanciering van de pilot dijkverlegging en natuurontwikkeling Paddenpol. Deze cofinanciering was beoogd in 2020, maar doordat het tot stand komen van de 'Samenwerkingsovereenkomst Dijkverlegging Paddenpol' tussen alle bestuurlijke partners meer tijd vergt dan voorzien stellen wij voor dit budget door te schuiven naar 2021. Het resterende overschot van € 3,0 miljoen valt, conform de spelregels van de Reserve Uitvoering Kansen voor Overijssel, vrij naar de algemene middelen.
Begrotingswijziging
Wij stellen u voor om een bedrag van € 2,0 miljoen te onttrekken aan Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 1.2.4 Bescherming tegen overstromingen en wateroverlast van de begroting 2021.
Tevens stellen wij u voor een bedrag van € 3,0 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve. Deze wijziging wordt verwerkt in Kerntaak 20. |
1.2.4 Bescherming tegen overstromingen en wateroverlast |
300 |
0 |
-300 |
300 |
GS 114 Monitor Overijssel 2021-II |
Dijkverlegging en natuurontwikkeling Paddenpol:
Voor de dijkverlegging en natuurontwikkeling Paddenpol (onderdeel van het dijkversterkingsproject Zwolle-Olst) is € 2,0 miljoen geraamd in de begroting. Daarvan zal dit jaar voor schadeloosstelling en afwaardering in totaal € 1,7 miljoen tot besteding komen. Het resterende bedrag van € 0,3 miljoen is in 2022 nodig voor de financiële afwikkeling en schuiven wij door naar de jaarschijf 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,3 miljoen door te schuiven naar de jaarschijf 2022 van prestatie 1.2.4 van de begroting 2021. |
1.2.7 IJsseldelta programma |
0 |
1694 |
1694 |
0 |
Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
1.2.7 IJsseldelta programma |
665 |
1873 |
1208 |
665 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Planuitwerking Recreatieterreinen en CoördinatiePlanuitwerking Recreatieterreinen:
Planuitwerking Recreatieterreinen: Geen financiële afwijkingen te rapporteren.
Coördinatie: In 2017 heeft het Rijk via het provinciefonds een € 2,6 miljoen beschikbaar gesteld voor de Coördinatie van de planuitwerking van de drie regionale deelprojecten van het MIRT-project IJsseldelta Fase 2. Dit is vastgelegd in de Bestuursovereenkomst IJsseldelta Fase 2, welke op 14 december 2016 is ondertekend, en uitgekeerd aan Overijssel. De planuitwerking van de drie regionale percelen is in 2020 afgerond en op het Coördinatiebudget resteert een € 1, 208 miljoen In het Ambtelijk Opdrachtgeversoverleg IJsseldelta fase 2, waarin zowel de ambtelijk opdrachtgevers van de individuele deelprojecten als de ambtelijk opdrachtgever van het ministerie van I&W deelnemen, is besloten het resterende Coördinatiebudget door te schuiven naar de realisatiefase van de deelprojecten (2021-2022).
Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,208 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 1.2.7 van de begroting 2021.
Realisatie Recreatieterreinen
In het 4e kwartaal van 2020 is het 6e recreatieterrein, de voormalig camping & jachthaven en aangrenzende gronden, door de provincie verkocht aan de (nieuwe) eigenaar en ontwikkelaar van dat gebied. Het (boekhoudkundig) verlies op deze transactie, welke volledig door het Rijk gefinancierd wordt, bedroeg in het jaar 2020 een € 1,387 miljoen. en was minder groot dan de € 3,260 miljoen zoals aangekondigd in Monitor 2020-II. Dit verschil wordt veroorzaakt doordat Overijssel reeds in 2016 de aankoopsom van de aangrenzende percelen via de Algemene reserve grondzaken uit eigen middelen heeft gedekt vanwege onzekerheid rondom de ontwikkeling van deze percelen (dit was niet voorzien bij Monitor 2020-II). De totale Rijksbijdrage ten aanzien van het 6e recreatieterrein bedraagt € 3, 260 miljoen. Van deze doeluitkering (MIRT-gelden) wordt in 2020 een € 1,387 miljoen ingezet ter dekking van de gemaakte kosten (daarmee budgetneutraal voor Overijssel).
Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,873 miljoen vanuit de Doeluitkering MIRT 3 toe te voegen aan de Algemene reserve grondzaken. |
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad |
-100 |
0 |
100 |
-100 |
PS 013 Perspectiefnota 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 013 Perspectiefnota 2022 |
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad |
-88 |
0 |
88 |
-88 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Provinciedekkende aanpak vakantieparken
Het incidentele budget (€ 93.000) voor onderzoek met betrekking tot de verpaupering van recreatieparken niet geheel tot besteding gekomen (€ 88.000 ). De onderzoeksfase heeft meer tijd in beslag genomen dan verwacht en de middelen zijn nodig in 2021 voor de provincie dekkende aanpak vakantieparken.
Wij stellen u voor de resterende middelen op de post onderzoek verpaupering van recreatieparken (€ 88.000) beschikbaar te houden en middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2021 voor de provinciedekkende aanpak vakantieparken (prestatie 1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied). |
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 |
-5000 |
0 |
5000 |
-5000 |
GS 106 Investeringsvoorstel hitte, droogte en wateroverlast |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 106 Investeringsvoorstel hitte, droogte en wateroverlast |
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 |
-140 |
0 |
140 |
-140 |
Adm. 202 doorwerking GS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2020 |
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 |
-100 |
0 |
100 |
-100 |
Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 |
-10 |
0 |
10 |
-10 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Het werkbudget voor de investeringsimpuls Klimaatadaptatie is in 2020 niet tot besteding gekomen. We schuiven dit bedrag door naar 2021 voor de uitvoering van het investeringsvoorstel actieplannen hitte-, droogte- en wateroverlast. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 10.000 door te schuiven naar de jaarschijf 2021 van prestatie 1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 . |
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 |
0 |
160 |
160 |
0 |
GS 110 Monitor Overijssel 2021-I |
Klimaatadaptatie RIVUS
In het Regionaal Adaptatie Plan hebben we samen met partners een regionale vertaling gemaakt van de Nationale Adaptatie Strategie en het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie.
Voor de uitvoering hiervan werken wij samen met onze partners en voeren in dit kader o.a. pilots en onderzoeken uit. Verder voeren we samen met gemeenten en waterschappen stresstesten uit om de effecten van klimaatverandering beter in beeld te krijgen. Hiervoor ontvangen wij van onze partners in 2021 een bijdrage in de kosten van € 0,16 miljoen.
Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij een bedrag van € 0,16 miljoen toegevoegd aan de begroting van 2021 voor prestatie 1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 (zowel de baten als de lasten; bijdragen derden). |
1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied |
-9000 |
0 |
9000 |
-9000 |
GS 102 Ruimte,Wonen,Steden en Retail |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 102 Ruimte,Wonen,Steden en Retail |
1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied |
-3967 |
0 |
3967 |
-3967 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Project Woonkeuken
Op prestatie 1.3.2 is € 250.000 geraamd voor het project Woonkeuken met middelen die zijn gedekt uit de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel. In 2020 zijn de middelen niet volledig gerealiseerd (€ 147.000). Dit wordt veroorzaakt doordat er als gevolg van de coronacrisis minder activiteiten zijn uitgevoerd en de uitgevoerde activiteiten ook volledig digitaal waardoor de kosten lager zijn uitgevallen. Vanwege het meerjarig karakter van het Woonkeuken project willen wij de niet gerealiseerde middelen beschikbaar houden voor 2021 en later.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 147.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 1.4.2 van de begroting 2021.
+
Binnen beleidsdoel 1.4 is € 8,9 miljoen beschikbaar gesteld voor prestatie 1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied. Op de prestatie is ruim € 5,0 miljoen besteed voor o.a. ruimtelijke kwaliteit in bebouwd gebied en de stadsbeweging met incidentele middelen die zijn gedekt uit de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel. De onderbesteding in 2020 van € 3,8 miljoen wordt grotendeels veroorzaakt door minder lasten op de subsidieregeling Vitale binnensteden (€ 1,2 miljoen) en achterblijvende lasten op de post toekomstbestendige binnensteden en retail (€ 1,9 miljoen). Dit betreft voor € 2,2 miljoen subsidieaanvragen die al wel in 2020 zijn binnengekomen maar begin 2021 zijn beschikt. Voor € 0,5 miljoen betreft het gelden uit het besluit crisisarrangementen voor de Retail waarover de gesprekken met gemeenten en ondernemers in 2021 tot investeringen zullen leiden. Voor het overige betreft het lagere kosten doordat er als gevolg van de coronacrisis minder activiteiten zijn uitgevoerd en de uitgevoerde activiteiten ook volledig digitaal waardoor de kosten lager zijn uitgevallen en partners meer tijd nodig hebben om tot goede subsidieaanvragen te komen. |
1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail |
-729 |
0 |
729 |
-729 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Flexibele huisvesting
De onderbesteding komt mede door de Coronacrisis waardoor een aantal projecten rondom de realisatie van flexibele huisvesting vertraging heeft opgelopen en er minder een beroep op de regeling flexibele huisvesting is gedaan. We willen de niet gerealiseerde gelden in gaan zetten voor de uitvoering van de regionale woonagenda’s waarbij we een link leggen met de provincie brede aanpak recreatieparken die op dit moment ontwikkeld wordt. We willen de middelen benutten voor onder andere via het realiseren van tijdelijke wooneenheden. De middelen zijn gedekt uit de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel maar de beschikbaarheidstermijn van de middelen eindigt per 2020.
Wij stellen u voor om voor de (tijdelijke) transformatie van recreatieparken naar wonen de in 2020 niet gerealiseerde middelen beschikbaar te houden voor 2021 en later en € 0,728 miljoen door te schuiven naar 2021 en op te voeren bij prestatie 1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied. |
1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail |
-200 |
0 |
200 |
-200 |
Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail |
28 |
906 |
878 |
28 |
GS 110 Monitor Overijssel 2021-I |
Onttrekking doeluitkering ‘flexpools’ (stimuleringsmaatregelen woningbouwproductie)
Via de specifieke uitkering ‘Flexpools’ ontvingen wij in 2020 van het Rijk een bijdrage van € 0,9 miljoen om ervoor te zorgen dat gemeenten sneller plannen maken en daardoor sneller bouwen. Via de flexpools kunnen gemeenten expertise en capaciteit inhuren ten behoeve van versnelling van de woningbouw. De provincies hebben de rol om deze gelden te verdelen.
Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten op prestatie 1.4.2 te verhogen met € 0,9 miljoen voor de inzet van de flexpool gelden in 2021 en dit bedrag te onttrekken aan de doeluitkering ‘flexpools’.
Doorschuiven middelen aanjagen van de kwalitatieve balans op de woningmarkt
In het Investeringsvoorstel Ruimte Wonen Retail fase 2 (PS/2020/1103074) is voor het aanjagen van de kwalitatieve balans op de woningmarkt, wooninitiatieven en circulair bouwen een bedrag van € 0,7 miljoen opgenomen in de begroting 2021. Wij hebben besloten € 0,3 miljoen hiervan in te zetten in 2022 en dit bedrag door te schuiven naar de jaarschijf 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het budget voor prestatie 1.4.2 samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, in de jaarschijf 2022 te verhogen met € 0,3 miljoen, en tegelijkertijd het budget en de onttrekking aan de reserve in 2021 met hetzelfde bedrag te verlagen.
Verhoging subsidieplafond subsidieregeling Vitaliteit van steden
Voor de uitvoering van het investeringsvoorstel Ruimte Wonen Retail fase 2 (PS/2020/1103074) zijn middelen gereserveerd voor de subsidieregeling Vitaliteit van steden (stadsarrangementen). Wij hebben het subsidieplafond verhoogd en onttrekken ter dekking € 0,27 miljoen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,27 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail. |
1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland |
-886 |
0 |
886 |
-886 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Binnen beleidsdoel 1.4 is ruim € 1,1 miljoen beschikbaar gesteld voor prestatie 1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland. Op deze prestatie is bijna € 0,9 miljoen niet tot besteding gekomen. De onderbesteding wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de subsidieregeling Leefbaar Platteland in de loop van het jaar is opengesteld en de subsidieaanvragen pas aan het eind van het jaar zijn ontvangen. De lopende aanvragen zullen in 2021 worden beschikt en betaalbaar gesteld. Verder is de post voor onderzoek niet volledig gerealiseerd. De wetenschappelijke onderzoeken zullen in 2021 worden uitgevoerd op basis van de initiatieven die vanuit de subsidieregeling 2020 zijn verkregen. De verwachting is dat er in het voorjaar makkelijker met initiatiefnemers kan worden gesproken als de lockdown hopelijk voorbij is. |
1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland |
-110 |
0 |
110 |
-110 |
Adm. 202 doorwerking GS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2020 |
1.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
209 |
|
-209 |
209 |
Adm. 220 herverdeling personeelsgebonden kosten |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 220 herverdeling personeelsgebonden kosten |
Totaal |
-29055 |
6381 |
35436 |
-29055 |
|
|