Overhead
Terug naar navigatie - OverheadOnder 'overhead' worden baten en lasten verantwoord die niet rechtstreeks aan een taakveld kunnen worden toegerekend. Het zijn veelal kosten die ondersteunend zijn aan alle activiteiten . Dit zou samengevat kunnen worden als 'de kosten van bedrijfsvoering'. Hieronder vallen ondermeer uitgaven aan ict, huisvesting, personeel & organisatie , control & administratie en juridische ondersteuning.
Vanuit de paragraaf Bedrijfsvoering en Kerntaak 7 Kwaliteit openbaar bestuur worden de volgende resultaatbestemmingen voorgesteld:
Thuiswerkmiddelen
Bij de Jaarrekening 2020 is vanuit de ruimte op de reis- en verblijfskosten € 0,5 miljoen bestemd voor de thuiswerkmiddelen in 2021. In 2021 is hiervan € 0,3 miljoen besteed. Wij stellen u voor om het restant beschikbaar te houden voor 2022 en 2023. Thuiswerken is onderdeel geworden van het nieuwe werken. Medewerkers kunnen nog thuiswerkmiddelen aanvragen en ook nieuwe medewerkers moeten hierin worden voorzien.
Wij stellen u voor om vanuit de personeelsgebonden budgetten € 0,2 miljoen door te schuiven en toe te voegen aan de thuiswerkmiddelen van de jaarschijf 2022 en 2023 (beide € 0,1 miljoen).
Vervanging websites
Dit betreft de vervanging van de redactie software, oftewel het content management systeem (CMS) voor de vulling, opmaak en publicatie van drie Overijsselse websites te weten www.werkenbijoverijssel.nl , www.overijsselkiest.nl en www.overijssel.nl . Het huidige systeem is verouderd en niet flexibel genoeg. We zijn beperkt in de mogelijkheid om uit te breiden met benodigde functionaliteit en om beter aan te sluiten op toekomstige ontwikkelingen op het gebied van dienstverlening; kortom om onze dienstverlening up-to-date te houden. De vervanging van het CMS in 2022 kunnen we niet uitstellen, omdat het huidige CMS per 31-12-2022 wordt uitgefaseerd en verlenging van het huidige tijdelijke contract na die datum juridisch niet opportuun is .
Wij stellen u voor om van prestatie 7.2.1 kennisontwikkeling en kennisdeling een bedrag van € 0,17 miljoen door te schuiven van 2021 naar 2022 en over te hevelen naar het onderdeel overhead, financiering en algemene dekkingsmiddelen om het CMS te vernieuwen.
Personeel internationalisering & lobby (zie ook kerntaak 7.3.2)
Bij de P-nota 2022 zijn incidenteel middelen vrijgemaakt voor de Europese lobby van €0,5 miljoen voor de periode 2021-2024. Die middelen zijn verdeeld over 3 jaar (2021-2023 - € 166.000 per jaar). Tegelijkertijd is in de P-nota aangekondigd dat we op de precieze jaarlijkse verdeling nog terugkomen bij een volgend p&c document. Inmiddels is er meer bekend over de exacte verdeling van de middelen. De medewerkers voor de Europese lobby zijn inmiddels geworven en zijn begonnen in december 2021 en januari 2022. Het vrijgemaakte geld voor 2021 is dus nog niet benodigd geweest. Daarom stellen we u voor om het deel van het personeelsgebonden budget wat in 2021 begroot stond door te schuiven naar 2024 (€ 166.000).
Achterstand archivering
We hebben achterstanden in het opschonen van onze archieven, daardoor handelen we in strijd met de Archiefwet. Dit is ook geconstateerd door de huidige Provinciearchivaris. Het was de bedoeling om in 2021 te beginnen met de inhaaloperatie. Door bovengemiddelde ziekte onder de medewerkers en door extra inzet van medewerkers in de gelijktijdig lopende en cruciale DA’S informatievoorzieningsprojecten, is dat niet gelukt. Wij starten in 2022 met het inlopen van de achterstanden. We verwachten de opschoning eind 2023 af te kunnen ronden.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,45 miljoen uit de overheadsbudgetten door te schuiven en toe te voegen aan de budgetten voor 2022 € 0,2 miljoen en 2023 € 0,25 miljoen.
Informatiebeveiliging
We hebben achterstand opgelopen in het op peil brengen van onze informatiebeveiliging. Wij hebben de ambitie om onze informatiebeveiliging conform de internationale standaard ISO 27001 te brengen en te houden, dit als aanvulling op de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Dit sluit aan op een interprovinciaal initiatief, om gezamenlijk te komen tot het niveau van certificeerbaarheid op ISO 27001 uiterlijk in 2023.
Uit de audit op de ISO 27001 die dit najaar is gehouden, is gebleken dat wij achterlopen op onze ambities. Met name de controleerbaarheid van de voorgenomen maatregelen is op dit moment onvoldoende. Hierdoor halen we de doelstellingen niet en kunnen we geen garanties afgeven op beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van informatie en kunnen we derhalve niet voldoen aan de minimale eisen op het gebied van informatiebeveiliging. In 2022 werken we de achterstanden in de implementatie van de BIO en de ISO 27001 normering weg, zodat we eind 2022 certificeerbaarheid voor de ISO 27001 norm bereiken. Dit is in lijn met de interprovinciale doelstelling. In 2023 zullen wij dan naar verwachting het besluit tot certificering kunnen nemen.
Wij stellen u voor om vanuit de overheadsbudgetten € 0,35 miljoen door te schuiven en in 2022 toe te voegen aan de budgetten voor informatiebeveiliging.