Prestatie |
Doorgevoerde begrotingswijziging |
Baten |
Lasten |
Saldo |
GS/PS Begrotingswijziging |
Financiële toelichting |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
-678 |
0 |
678 |
-678 |
PS 015 Monitor Overijssel 2021-I |
Deze wijziging heeft betrekking op afwikkeling rijksprogramma Beter Benutten (€ 0,5 miljoen) en op verschuiving budget over prestaties Digi (€ 0,2 miljoen) |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
-517 |
0 |
517 |
-517 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Subsidieregeling Voucherregeling thuiswerkplannen
Verder is er een onderbesteding op de subsidieregeling Voucherregeling thuiswerkplannen De onderbesteding wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de subsidieregeling pas aan het eind van het jaar is opengesteld. De lopende aanvragen zullen in 2021 worden beschikt en betaalbaar gesteld. Voor de Voucherregeling thuiswerkplannen hebben wij besloten € 0,277 miljoen door te schuiven naar 2021.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor de Voucherregeling thuiswerkplannen € 0,277 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.1.3 van de begroting 2021.
Regionale Aanpak Laadinfrastructuur
De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is onderdeel van het nationale Klimaatakkoord en heeft als doel ervoor te zorgen dat laadinfrastructuur geen drempel vormt voor de groei van het aantal elektrische voertuigen. Voor de uitwerking van de landelijke aanpak is in de NAL afgesproken dat er samenwerkingsregio’s komen die gemeenten gaan ondersteunen bij de uitrol van laadinfrastructuur. Het Rijk heeft 15 miljoen euro procesgeld beschikbaar gesteld voor de NAL-samenwerkingsregio’s, onder de voorwaarde dat de regio minimaal eenzelfde bedrag bijdraagt.
Overijssel en Gelderland zijn ingedeeld als samenwerkingsregio en de provincies staan aan de lat om de ondersteuning verder vorm te geven in een Regionale Aanpak Laadinfrastructuur (RAL). Voor de invulling van een Regionale Aanpak Laadinfrastructuur in 2021 voegen wij als provinciale bijdrage € 0,240 miljoen toe aan de begroting 2021.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor de invulling van een Regionale Aanpak Laadinfrastructuur € 0,240 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.1.3 van de begroting 2021. |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
-174 |
0 |
174 |
-174 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Slimme en duurzame mobiliteitsprojecten:
In 2020 heeft de voorbereiding en afstemming van slimme en duurzame mobiliteitsprojecten met de regio's Twente, Zwolle-Kampen en Cleantechregio meer tijd gevraagd dan verwacht, waardoor in 2020 niet tot de uitrol van projecten kon worden overgegaan. Hierdoor zijn onder andere 2 subsidieverleningen aan de Cleantechregio niet in 2020 gerealiseerd. Daarnaast is een aanzienlijk deel van de bestedingen binnen prestatie 4.1.3 gedekt met ontvangen rijksmiddelen, waardoor onze structureel beschikbare middelen niet volledig zijn besteed. Per saldo is hierdoor een onderbesteding ontstaan van ca. € 0,9 miljoen op € 2,5 miljoen.
Wij stellen wij u voor om middels resultaatbestemming € 0,174 miljoen vanuit prestatie 4.1.3 door te schuiven naar de jaarschijf 2021 ter dekking van ons cofinancieringsdeel voor de subsidieverlening 'werkgeversaanpak 2019-2021' aan de Cleantechregio die in 2020 niet kon worden gerealiseerd. |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
0 |
410 |
410 |
0 |
GS 110 Monitor Overijssel 2021-I |
Deze wijziging heeft betrekking op SPUK Veilig Doelmatig Duurzaam gebruik Verkeersinfrastructuur - Werkgeversaanpak Twente - Zwolle |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
336 |
0 |
-336 |
336 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
4.2.1 Transities Openbaar Vervoer |
-675 |
0 |
675 |
-675 |
GS 110 Monitor Overijssel 2021-I |
Deze wijziging heeft betrekking op herijkking openbaar vervoer |
4.2.1 Transities Openbaar Vervoer |
0 |
2900 |
2900 |
0 |
GS 114 Monitor Overijssel 2021-II |
Afwikkeling van de ingetrokken OV concessie IJssel-Vecht:
In de afwikkeling van de ingetrokken OV concessie IJssel-Vecht hebben wij als penvoerder voor de aanbesteding van de concessie IJssel-Vecht van Keolis een schadevergoeding ontvangen van € 2,9 miljoen. Hiervan dient ruim € 1 miljoen te worden overgemaakt naar de provincies Gelderland en Flevoland. Het resterende deel wordt ingezet voor extra kosten voortkomend uit dit dossier. Dit betreft ambtelijke inzet, inhuur externe expertise en extra kosten heraanbesteding van de concessie IJssel-Vecht
Wij hebben besloten de baten en lasten voor prestatie 4.2.1 in 2021 budgettair neutraal te verhogen met € 2,9 miljoen. |
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen |
-955 |
0 |
955 |
-955 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Binnen beleidsdoel 4.2 is er aan lasten ruim € 1,3 miljoen geraamd voor prestatie 4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen. Hiervan is ruim € 0,4 miljoen gerealiseerd. Met het Statenvoorstel Verkenningsfase elektrificatie spoorlijnen (PS 2020/1100322) is € 2,1 miljoen beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van onderzoek voor de verkenningsfase. De opdracht hiervoor aan Prorail kent een bestedingsritme dat enigszins afwijkt van het geraamde budget in de begroting. Voor doorlopende verplichtingen in 2021 willen wij € 0,955 miljoen dorschuiven naar 2021.
Wij stellen u voor om voor prestatie 4.2.2 een budget van € 0,955 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan de reserve Sporen en wegen, door te schuiven van 2020 naar 2021. |
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen |
-735 |
0 |
735 |
-735 |
Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-1805 |
0 |
1805 |
-1805 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO's)
Voor de aanpak van niet beveiligde overwegen (NABO’s) is in 2020 een subsidieregeling ingesteld op basis waarvan gemeenten aan de slag konden gaan met het verwijderen van NABO’s. Voor 2020 is hiervoor ruim € 1,8 miljoen beschikbaar in de begroting op prestatie 4.2.3. De aanvraag van de gemeente Olst-Wijhe is eind 2020 ontvangen en zal in 2021 worden beschikt. De aanvraag van de gemeente Hof van Twente zal begin 2021 worden ingediend. Wij hebben besloten de middelen van 2020 beschikbaar te houden en door te schuiven naar 2021.
Dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 1,8 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.2.3 van de begroting 2021. |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-902 |
0 |
902 |
-902 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Haltevoorzieningen IJssel-Vecht
Per december 2020 is in een deel van Overijssel het lijnennet en de dienstregeling aangepast. Om uitvoering van de goedgekeurde dienstregeling mogelijk te maken waren nieuwe haltes nodig en zullen elders haltes niet meer bediend worden. Dat vergt aanpassingen aan de halte-infrastructuur, zowel bij de gemeentelijke als provinciale wegbeheerders. Deze aanpassingen vergen een eenmalige investering van € 0,723 miljoen in halte-infrastructuur die binnen het beschikbare budget van 2020 voor de exploitatie van het openbaar vervoer is gedekt. Inmiddels is van het beschikbaar gestelde bedrag € 0,319 miljoen gerealiseerd. Voor dekking van doorlopende verplichtingen stellen wij voor middels resultaatbestemming € 0,404 miljoen beschikbaar te houden en toe te voegen aan de begroting 2021 op prestatie 4.2.3.
Exploitatie OV concessies
Zoals in monitor II aangekondigd is er in 2020 voor prestatie 4.2.3 sprake van een incidentele baat als gevolg van de te ontvangen beschikbaarheidsvergoeding OV en de incidentele lasten die ontstaan in verband met de doorbetaling hiervan aan onze vervoerders. De lasten voor de exploitatie van OV concessie sluit op een bedrag van € 106,7 miljoen ten opzichte van de begrote € 104,8 miljoen. Dit betekent per saldo € 1,9 miljoen hoger dan geraamd. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door een hogere last circa € 3,6 miljoen samenhangend met extra subsidies aan vervoerders om de gevolgen van Corona op het openbaar vervoer te dekken. Anderzijds is er een lagere last van circa € 1,2 miljoen in hoofdzaak veroorzaakt doordat de OV-index lager uitvalt dan voorzien.
Verder zijn er in 2020 nog geen aanvullende maatregelen op de Vechtdallijnen getroffen tijdens de werkzaamheden aan de N340 (onderbesteding € 0,497 miljoen). De werkzaamheden aan de bestaande rijbanen zullen hoofdzakelijk in 2021 plaatsvinden en dan zullen naar verwachting aanvullende maatregelen op de Vechtdallijnen getroffen worden.
Wij stellen u voor de niet gerealiseerde middelen beschikbaar te houden voor aanvullende maatregelen op de Vechtdallijnen tijdens de werkzaamheden aan de N340 en middels begrotingswijziging € 0,497 miljoen te onttrekken aan de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer hetzelfde bedrag aan lasten op te nemen in de begroting 2021 op prestatie 4.2.3. |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-710 |
0 |
710 |
-710 |
GS 112 Sociale veiligheid Openbaar Vervoer |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 112 Sociale veiligheid Openbaar Vervoer |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-357 |
-166 |
191 |
-357 |
PS 015 Monitor Overijssel 2021-I |
Herverdeling centraal IPO budget
Op 24 maart jl. is de IPO-meerjarenbegroting behandeld in de commissie Bestuur & Financiën. Hierbij bent u meegenomen in het vernieuwde proces van de meerjarenraming van het IPO. De vernieuwde opzet zorgt voor meer transparantie en leesbaarheid van de begroting. Bijkomend voordeel is dat deze vernieuwde begroting nu makkelijker te verdelen is naar de prestaties van de Provincie Overijssel. Omdat tot nu toe die toedeling niet te maken was werd een deel van de IPO begroting centraal begroot onder prestatie 7.3.1.
De nieuwe opzet van de begroting is aanleiding om u voor te stellen om het centrale IPO budget, budgettair neutraal, te herverdelen over de prestaties waar de kosten van het IPO betrekking op hebben.
Voor prestatie 4.2.3 betekent dit dat er € 0,1 miljoen van prestatie 7.3.1 (Samenwerking met partners) overgeheveld wordt naar deze prestatie om de kosten van het IPO binnen dit budget te dekken. Het voorstel hiertoe is opgenomen bij prestatie 7.3.1.
Hengelo-Bielefeld
Daarnaast betreft dit een mutatie van het rijksdeel op Hengelo-Bielefeld. |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
0 |
16900 |
16900 |
0 |
GS 114 Monitor Overijssel 2021-II |
Regeling specifieke uitkering beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-bedrijven 2021:
Het Rijk heeft de beschikbaarheidsvergoeding voor het OV zoals deze vorig jaar beschikbaar is gesteld voor 2021 gecontinueerd. Hiermee kunnen wij de begrote subsidie voor de vervoerders blijven doorbetalen gedurende de periode dat de compensatie wordt ontvangen ondanks de afgeschaalde dienstregeling. Wij ramen op basis van de specifieke doeluitkering de lasten en baten van prestatie 4.2.3 voor de begroting van 2021 bij voor € 16,9 miljoen. |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
200 |
0 |
-200 |
200 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
0 |
840 |
840 |
0 |
Adm. 213 Actualisatie begroting openbaar vevoer |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 213 actualisatie begroting openbaar vevoer |
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede |
-389 |
0 |
389 |
-389 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Op deze prestatie is van het geraamde budget van € 1,3 miljoen een bedrag van ruim € 0,388 miljoen niet tot besteding gekomen. De onderbesteding kan als volgt worden verklaard.
Voor lopende opdrachten aan ProRail in verband met elektrificatie, 2e perronspoor en een verkenningenstudie verbetermaatregelen spoorlijnen Zwolle-Enschede zijn de verwachte (af)rekeningen niet in 2020 ontvangen.
De overgebleven gelden zullen in 2021 voor doorlopende verplichtingen op deze prestatie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 0,388 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.2.6 van de begroting 2021. |
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede |
0 |
375 |
375 |
0 |
GS 110 Monitor Overijssel 2021-I |
Dit betreft de bijdrage verkenningsstudie verbetermodel Zwolle-Enschede |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-2923 |
0 |
2923 |
-2923 |
PS 015 Monitor Overijssel 2021-I |
Deze wijziging heeft betrekking op het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Overijssel |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-968 |
0 |
968 |
-968 |
GS 110 Monitor Overijssel 2021-I |
Deze wijziging heeft betrekking op uitvoering koers fiets |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-914 |
0 |
914 |
-914 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Uitvoering koersdocument Fiets (middelen uit het coalitieakkoord 2016-2019)
Wij stellen u voor € 0,9 miljoen voor de realisatie van Koers Fiets toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2021. |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-500 |
0 |
500 |
-500 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Uitvoering koersdocument Fiets (middelen uit het coalitieakkoord 2020-2023)
Voor de niet gerealiseerde middelen uit het coalitieakkoord 2020-2023 gelden de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 0,5 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2021. |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
0 |
520 |
520 |
0 |
GS 114 Monitor Overijssel 2021-II |
Regeling specifieke uitkering snelfietsroutes 2020-2022:
Op grond van de Regeling specifieke uitkering snelfietsroutes stelt het Rijk voor de periode 2020-2022 een bedrag beschikbaar van € 1,5 miljoen voor de snelfietsroutes F35 en Zwolle-Hattem.
Wij hebben op basis van de specifieke uitkering snelfietsroutes 2020-2022 de lasten en baten van prestatie 4.3.1 voor de begroting 2021 bijgeraamd voor € 0,52 miljoen voor snelfietsroute Zwolle-Hattem. |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
32 |
0 |
-32 |
32 |
Adm. 202 doorwerking GS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2020 |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
3093 |
0 |
-3093 |
3093 |
PS 020 Monitor Overijssel 2021-II |
UVP 2021 (uitvoering provinciaal fietsproject N340 Oudleusen / Ommen):
In het kader van het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UVP 2021) is met Monitor 2021 - I voor het fietsproject N340 (Oudleusen / Ommen) een bedrag van € 1 miljoen toegevoegd aan de Reserve dekking kapitaallasten. Inmiddels blijkt dat fietsproject kan worden gerealiseerd met een bedrag van € 0,575 miljoen. Het niet benodigde bedrag van € 0,425 miljoen kan daarmee worden teruggestort vanuit de Reserve dekking kapitaallasten en komt daarmee beschikbaar voor de dekking van het UVP sluitstukproject Fietstunnel Haardijk in Hardenberg.
Wij stellen u voor om de vrijval vanuit de Reserve dekking kapitaallasten activa ter grootte van € 0,425 miljoen voor het begrotingsjaar 2021 toe te voegen aan prestatie 4.3.1 voor de realisatie van het UVP sluitstukproject Fietstunnel Haardijk in Hardenberg. Hieruit voortvloeiend stellen wij voor het investeringskrediet op prestatie 4.6.7 Vechtdalverbinding (N340/N377 en N48) te verlagen met € 0,425 miljoen.
UVP 2021 (uitvoering fietsproject Spoordijkstraat, gemeente Enschede):
Bij de subsidieverlening van het Enschede fietsproject Spoordijkstraat is de lastneming verdeeld over de jaren 2021, 2022 en 2023.
Wij stellen als gevolg daarvan voor de last van prestatie 4.3.1 te verlagen met € 3,52 miljoen en door te schuiven naar begroting 2022 (€ 2,02 miljoen) en begroting 2023 (€ 1,5 miljoen, bestaande uit € 0,2 miljoen algemene middelen verkeer en vervoer en € 1,3 miljoen incidentele middelen KvO-Fiets). |
4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) |
-33 |
0 |
33 |
-33 |
GS 110 Monitor Overijssel 2021-I |
Deze wijziging heeft betrekking op het verlagen van het budget van prestatie 4.4.1 |
4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) |
33 |
0 |
-33 |
33 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Binnen beleidsdoel 4.4 is op prestatie 4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) aan lasten € 0,4 miljoen beschikbaar gesteld. Hierop heeft een overschrijding plaatsgevonden van € 33.000 die kan worden gedekt door een aanvullende onttrekking aan de Reserve uitvoeling Kwaliteit van Overijssel. Deze aanvullende onttrekking wordt gecompenseerd met een verlaging van de lasten van prestatie 4.4.1 in 2021.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 33.000 extra te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel ter dekking van de hogere lasten van prestatie 4.4.1 van de begroting 2020 onder gelijktijdige verlaging van de lasten van prestatie 4.4.1 in de jaarschijf 2021. |
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk |
100 |
0 |
-100 |
100 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk |
100 |
0 |
-100 |
100 |
PS 015 Monitor Overijssel 2021-I |
Deze wijziging heeft betrekking verschuiving budget binnen het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Overijssel |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
-2963 |
0 |
2963 |
-2963 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Meeropbrengsten motorrijtuigenbelasting inzetten voor verkeersveiligheid:
Via het coalitieakkoord en de Perspectiefbrief 2020 hebben wij aangegeven de meeropbrengsten vanuit de motorrijtuigenbelasting in te willen zetten voor verkeersveiligheid. In 2020 zijn de opbrengsten van de motorrijtuigenbelasting € 1,042 miljoen hoger dan begroot. Wij stellen u voor dit bedrag te bestemmen voor verkeersveiligheidsmaatregelen.
Beleidsimpuls verkeersveiligheid
Op prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid is € 2,55 miljoen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het programma verkeersveiligheid. Hierop is een bedrag van € 1,9 miljoen niet besteed.
Zoals bij monitor II 2020 aangekondigd willen wij de niet gerealiseerde middelen inzetten als cofinanciering op de toegekende Specifieke Rijksuitkering 'Stimulering Verkeersveiligheidsmaatregelen'. De niet bestede middelen van € 1,9 miljoen worden voor € 1,4 miljoen gedekt uit de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel waarvan de beschikbaarheidsdatum per einde 2020 is verstreken. Daarom doen wij u het voorstel € 1,4 miljoen aan niet bestede middelen beschikbaar te houden voor de beleidsimpuls verkeersveiligheid.
Wij stellen u voor € 1,4 miljoen beschikbaar te houden voor cofinanciering van de beleidsimpuls verkeersveiligheid en € 1,4 miljoen toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.5.1 van de begroting 2021.
Voor € 0,5 miljoen worden de niet bestede middelen van € 1,9 miljoen gedekt uit de opbrengsten van de Motorrijtuigenbelasting. Wij stellen u voor deze middelen beschikbaar te houden voor cofinanciering van de beleidsimpuls verkeersveiligheid en middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2021 en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.5.1 van de begroting 2021. |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
-1500 |
0 |
1500 |
-1500 |
Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
-150 |
0 |
150 |
-150 |
PS 015 Monitor Overijssel 2021-I |
Deze wijziging heeft betrekking verschuiving budget binnen het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Overijssel |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
2194 |
275 |
-1918 |
2194 |
PS 020 Monitor Overijssel 2021-II |
Actualisatie hogere opbrengsten Motorrijtuigenbelasting (MRB):
In 2021 zijn de gerealiseerde opbrengsten van de MRB hoger dan begroot (€ 2,2 miljoen). Ook voor de jaren 2022 en 2023 worden hogere opbrengsten verwacht van de MRB (jaarlijks € 1,2 miljoen). Bij het coalitieakkoord is afgesproken meeropbrengsten vanuit de opcenten MRB in te zetten voor verkeersveiligheid. Bij de Perspectiefnota 2022 is voorgesteld ook fietsprojecten te financieren uit de extra meeropbrengsten van de omdat deze investeringen in hoge mate bijdragen aan de verkeersveiligheid. Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.5.1 in 2022 te verhogen met € 2,2 miljoen en in 2023 te verhogen met € 2,4 miljoen.
Strategische visie op verkeersveiligheid:
Samen met het Rijk investeren wij tot en met 2025 gezamenlijk € 5,44 miljoen extra in verkeersveiligheidsmaatregelen op provinciale wegen. De uitvoering van de maatregelen is onderdeel van de afspraken in de gezamenlijke strategische visie op verkeersveiligheid (SPV 2030) tussen Rijk, provincies (IPO), vervoerregio’s en gemeenten (VNG).
Uit de 1e tranche van de regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen ontvangen wij € 2,7 miljoen onder de voorwaarde van een provinciale cofinanciering van 50%.
De provinciale cofinanciering van € 2,7 miljoen kan voor € 1,67 miljoen worden gedekt vanuit de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel verkeersveiligheid en voor € 1,05 miljoen uit de in de begroting 2021 incidenteel beschikbare middelen op prestatie 4.5.1. Om de benodigde cofinanciering als één dekkingsbron beschikbaar te krijgen stellen wij voor het bedrag van € 1,05 miljoen toe te voegen aan de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel.
Wij ramen op basis van de regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen (doeluitkering) de lasten en baten van prestatie 4.5.1 voor de begroting 2021 en de jaarschijven 2022 en 2023 bij met respectievelijk € 275.000, € 1,36 miljoen en € 1.08 miljoen. |
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid |
0 |
577 |
577 |
0 |
GS 114 Monitor Overijssel 2021-II |
Bijdrage gemeenten verkeer educatieprojecten:
Voor de uitvoering van verkeer educatieprojecten ontvangen wij van gemeenten een bijdrage in de kosten. Voor 2021 betreft dit een bedrag van € 0,577 miljoen.
Wij hebben de baten en lasten voor prestatie 4.5.2 in 2021 budgettair neutraal verhoogd met € 0,577 miljoen. |
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid |
100 |
0 |
-100 |
100 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid |
219 |
0 |
-219 |
219 |
PS 020 Monitor Overijssel 2021-II |
Fietsproject Spoordijkstraat Enschede:
Bij de subsidieverlening van het Enschede fietsproject Spoordijkstraat is de lastneming verdeeld over de jaren 2021, 2022 en 2023. De benodigde dekking vanuit de reserve Mobiliteitprogramma's is daarbij voorzien in 2022 (€ 0,22 miljoen) en 2023 (€ 36.500). Verder is in 2021 een bedrag van € 38.000 benodigd voor de bewegwijzering van de F35.
Wij stellen voor de geraamde lasten en bijbehorende onttrekking aan de reserve Mobiliteitsprogramma's op prestatie 4.6.10 te verlagen met € 0,22 miljoen en de lasten en onttrekking aan de reserve Mobiliteitsprogramma's voor de Spoordijkstraat in de begroting 2022 en 2023 te verhogen voor respectievelijk € 0,22 miljoen en € 36.500. |
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid |
2919 |
0 |
-2919 |
2919 |
PS 015 Monitor Overijssel 2021-I |
Deze wijziging heeft betrekking verschuiving budget binnen het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Overijssel |
4.6.3 N35 – Lopende projecten |
-500 |
0 |
500 |
-500 |
Adm. 202 doorwerking GS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2020 |
4.6.3 N35 – Lopende projecten |
-236 |
0 |
236 |
-236 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
De planstudie is nog niet afgerond mede daarom zijn de beschikbaar gestelde uitvoeringskosten dit jaar deels gebruikt. Daarom hebben wij de resterende middelen doorgeschoven naar 2021
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 4.6.3 een budget van € 0,236 miljoen samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2020 naar 2021. |
4.6.5 N50 |
-3200 |
1180 |
4380 |
-3200 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Voor de verbreding van de Rijksweg N50 Kampen Zuid-Kampen is met Statenvoorstel 2020/1101286 een regionale cofinancieringsbijdrage van € 5.0 miljoen beschikbaar gesteld. Hiervan wordt € 3,82 miljoen door de Provincie bijgedragen en € 1.18 miljoen door regionale partijen (Flevoland, Kampen, Dronten en Zwolle). In 2020 is de regionale cofinancieringsbijdrage nog niet aan Rijkswaterstaat ter beschikking gesteld hetgeen als volgt wordt toegelicht:
In 2020 zijn de eerste voorbereidingen getroffen voor een Bestuursovereenkomst tussen Rijk en regio voor de N50 Kampen Zuid-Kampen. De daarbij benodigde afronding van de Planstudie en raming van de kosten door Rijkswaterstaat zijn echter vertraagd en pas eerste kwartaal 2021 gereed. Na afronding hiervan kan de definitieve Bestuursovereenkomst worden opgesteld en getekend en de middelen aan het Rijk worden overgemaakt.
Wij stellen u voor de middelen door te schuiven naar 2021. De regionale bijdrage wordt per saldo voor € 3,2 miljoen gedekt uit de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en voor € 0,62 miljoen uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Voor de dekking uit de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer stellen wij u voor in de jaarschijf 2021 € 3,2 miljoen te onttrekken aan vorengenoemde reserve en de lasten van prestatie 4.6.5 in 2021 te verhogen met € 3,2 miljoen. Verder dienen de baten en voor een gelijk bedrag de lasten te worden doorgeschoven en in 2021 te worden opgevoerd voor € 1.18 miljoen op prestatie 4.6.5. |
4.6.5 N50 |
-620 |
0 |
620 |
-620 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Voor de dekking uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel gelden de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 0,62 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.6.5 van de begroting 2021. |
4.6.5 N50 |
620 |
0 |
-620 |
620 |
GS 114 Monitor Overijssel 2021-II |
Voor de dekking uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel gelden de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 0,62 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.6.5. |
4.6.5 N50 |
3200 |
-1180 |
-4380 |
3200 |
PS 020 Monitor Overijssel 2021-II |
Voor de verbreding van de Rijksweg N50 Kampen Zuid-Kampen is met Statenvoorstel 2020/1101286 een regionale cofinancieringsbijdrage van € 5,0 miljoen beschikbaar gesteld. Hiervan wordt € 3,82 miljoen door de Provincie bijgedragen en € 1,18 miljoen door regionale partijen (Flevoland, Kampen, Dronten en Zwolle). In verband met de uitspraak van Raad van State over stikstof is het project Kampen Zuid-Kampen en de planstudiefase met onbepaalde tijd vertraagd. Daarnaast is uit de concept Planstudie gebleken dat het taakstellend budget waarschijnlijk ontoereikend is. Zolang er geen nieuw kabinet is aangetreden kan hierover geen financieel akkoord worden gesloten met het Rijk en kan er geen Bestuursovereenkomst worden gesloten.
Wij stellen u voor de middelen door te schuiven naar 2022. De regionale bijdrage wordt per saldo voor € 3,2 miljoen gedekt uit de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en voor € 0,62 miljoen uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Voor de dekking uit de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer stellen wij u voor in de jaarschijf 2022 € 3,2 miljoen te onttrekken aan vorengenoemde reserve en de lasten van prestatie 4.6.5 in 2022 te verhogen met € 3,2 miljoen. Verder dienen de baten en voor een gelijk bedrag de lasten te worden doorgeschoven en in 2022 te worden opgevoerd voor € 1.18 miljoen op prestatie 4.6.5. |
4.6.6 N307 |
81 |
0 |
-81 |
81 |
PS 015 Monitor Overijssel 2021-I |
Kapitaallasten
Het gerealiseerde bestedingsritme tot en met 2020 van een aantal investeringsprojecten in wegen en kunstwerken wijkt af van de aannames daarover die in de begroting 2021 zijn gehanteerd. Dit heeft geen gevolgen voor het investeringsbudget als geheel maar wel voor de verdeling van de kapitaallasten over de jaren. Om die reden dienen de begrote kapitaallasten op de prestaties 4.6.6 4.6.8 4.6.9 4.7.1 en 4.7.3 in 2021 per saldo met € 445.000 te worden verlaagd.
Voor prestatie 4.6.8 gaat het om een verlaging van € 81.000
Wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.6.6 te verlagen met € 81.000 en de onttrekking aan de Reserve dekking kapitaallasten activa met hetzelfde bedrag te verlagen. |
4.6.8 N348 Raalte-Ommen (1e en 2e fase) |
327 |
0 |
-327 |
327 |
PS 015 Monitor Overijssel 2021-I |
Kapitaallasten
Het gerealiseerde bestedingsritme tot en met 2020 van een aantal investeringsprojecten in wegen en kunstwerken wijkt af van de aannames daarover die in de begroting 2021 zijn gehanteerd. Dit heeft geen gevolgen voor het investeringsbudget als geheel maar wel voor de verdeling van de kapitaallasten over de jaren. Om die reden dienen de begrote kapitaallasten op de prestaties 4.6.6 4.6.8 4.6.9 4.7.1 en 4.7.3 in 2021 per saldo met € 445.000 te worden verlaagd.
Voor prestatie 4.6.8 gaat het om een verlaging van € 327.000.
Wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.6.8 te verlagen met € 327.000 en de onttrekking aan de Reserve dekking kapitaallasten activa met hetzelfde bedrag te verlagen. |
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten |
220 |
0 |
-220 |
220 |
PS 015 Monitor Overijssel 2021-I |
Kapitaallasten
Het gerealiseerde bestedingsritme tot en met 2020 van een aantal investeringsprojecten in wegen en kunstwerken wijkt af van de aannames daarover die in de begroting 2021 zijn gehanteerd. Dit heeft geen gevolgen voor het investeringsbudget als geheel maar wel voor de verdeling van de kapitaallasten over de jaren. Om die reden dienen de begrote kapitaallasten op de prestaties 4.6.6 4.6.8 4.6.9 4.7.1 en 4.7.3 in 2021 per saldo met € 445.000 te worden verlaagd.
Voor prestatie 4.6.9 gaat het om een verhoging van € 10.000
Wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.6.9 te verhogen met € 10.000 en de onttrekking aan de Reserve dekking kapitaallasten activa met hetzelfde bedrag te verhogen.
Doorschuiven investeringsbudgetten naar 2022
Van het investeringsproject faunapassage N737, is geconstateerd dat de realisatie niet geheel in 2021 zal plaatsvinden. Hierdoor verschuift € 0,69 miljoen van het beschikbare investeringsbudget door naar 2022.
Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten om € 0,69 miljoen van het investeringsbudget over te hevelen van 2021 naar 2022.
Aanvullend Investeringsbudget Herstel Deldener Esch
Zoals vermeld bij prestatie 3.5.3 wordt vanuit de reserve Kwaliteit van Overijssel een bedrag van €160.000 gestort in de reserve Dekking Kapitaallasten ter dekking van de afschrijvingen van de VRI.
Wij stellen u aanvullend voor bij deze prestatie het investeringskrediet te verhogen met €160.000 om deze VRI te kunnen aanleggen.
Rotonde De Meente Olst (N337)
Naar verwachting zullen door de extra inspanningen rond de grondverwerving, de langere inzet van het projectteam en de indexering leiden tot een tekort van € 500.000 op dit project. Er wordt momenteel gezocht naar middelen om dit tekort te dekken. Op een later moment wordt hiervoor een voorstel gedaan.
Aansluiting N315/N768 Danspaleis
Het ontwerp Plan in Hoofdlijnen is klaar voor terinzagelegging. Op basis van de geactualiseerde kostenraming bedragen de kosten in totaal € 1,75 miljoen. Beschikbare dekking bedraagt € 1,25 miljoen. waardoor sprake is van een dekkingstekort van € 0,50 miljoen. Er wordt momenteel gezocht naar middelen om dit tekort te dekken. Op een later moment wordt hiervoor een voorstel gedaan.
Vaststelling Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UVP) 2021
Als gevolg van de vaststelling van het UVP 2021 stellen wij voor de inzet van de middelen over de verschillende beleidsthema’s (fiets, verkeersveiligheid, bereikbaarheid, goederenvervoer) en bijbehorende prestaties aan te passen (zie toelichting prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik)
Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten met € 0,23 miljoen te verlagen ten gunste van prestaties 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken (€ 0,2 miljoen voor digitaliseringsopgave mobiliteit) en 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik (€ 0,03 miljoen). |
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten |
291 |
0 |
-291 |
291 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
-1800 |
0 |
1800 |
-1800 |
PS 002 Overijssel herstelaanpak coronacrisis |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 002 Overijssel herstelaanpak coronacrisis |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
-1319 |
131 |
1450 |
-1319 |
PS 020 Monitor Overijssel 2021-II |
Gladheidsbestrijding:
Zoals al gemeld is in de eerste monitor, zijn er in de afgelopen winter en in het voorjaar veel acties nodig geweest in verband met de opgetreden gladheid op onze wegen. Dit in tegenstelling tot vorig jaar toen er relatief weinig gladheid was.
Als gevolg hiervan is het beschikbare budget voor de gladheidsbestrijding (dat berekend is op een gemiddelde winter) overschreden.
Alle kosten tot en met het voorjaar zijn in rekening gebracht. Voor het komende seizoen zijn er verplichtingen vastgelegd op basis van een gemiddeld seizoen. Dit resulteert in een verwacht tekort van € 1,45 miljoen. Aan gemeenten is in totaal € 0,141 miljoen meer in rekening gebracht dan begroot.
Wij stellen u voor om de lasten bij prestatie 4.7.1 met € 1,45 miljoen te verhogen en eveneens de baten bij prestatie 4.7.1 te verhogen met € 0,131 miljoen. |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
-12 |
0 |
12 |
-12 |
Adm. 204 personeelsgebonden kosten januari 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 204 personeelsgebonden kosten januari 2021 |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
11 |
0 |
-11 |
11 |
Adm. 210 diversen personeelsgebonden kosten 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 210 diversen personeelsgebonden kosten 2021 |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
40 |
0 |
-40 |
40 |
PS 015 Monitor Overijssel 2021-I |
Deze wijziging heeft betrekking op vrijval kapitaallasten Beheer provinciale infrastructuur |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
60 |
0 |
-60 |
60 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
250 |
0 |
-250 |
250 |
PS 001 Herprioritering |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 001 Herprioritering |
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur |
-45 |
0 |
45 |
-45 |
PS 020 Monitor Overijssel 2021-II |
Voorziening beheer en onderhoud:
Aan de voorziening Beheer en Onderhoud wordt op basis van het saldo bij de jaarrekening jaarlijks een inflatiecorrectie toegekend. Het bedrag dat wij hiervoor in de begroting 2021 berekend hebben, blijkt € 45.000 te laag te zijn .
Wij stellen u voor om de storting in de voorziening Beheer en Onderhoud bij prestatie 4.7.2 in 2021 met € 45.000 te verhogen. |
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur |
12 |
0 |
-12 |
12 |
Adm. 204 personeelsgebonden kosten januari 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 204 personeelsgebonden kosten januari 2021 |
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur |
85 |
0 |
-85 |
85 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur |
7 |
0 |
-7 |
7 |
PS 015 Monitor Overijssel 2021-I |
Deze wijziging heeft betrekking op vrijval kapitaallasten vervangingsinvesteringen provinciale infrastructuur |
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik |
-2067 |
0 |
2067 |
-2067 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Programma’ schaderegeling (fase 1) en gebiedsaanpak (fase 2) Kanaal Almelo de Haandrik
De uitgaven in 2020 betroffen € 1,8 miljoen (incl. € 0,3 miljoen salarisbudget) en bleven door de verlate rapportage van schadeopnames en gerelateerde vertraagde uitbetaling aan de leverancier voor beide aanbestede opdrachten een € 2,2 miljoen achter op het budget voor jaarschijf 2020.
Wij stellen u voor om deze € 2,2 miljoen. te onttrekken aan Reserve waterwegen en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.7.4 van de begroting 2021.
Over de periode 2019-2020 bedragen de kosten van het ‘programma’ schaderegeling (fase 1) en gebiedsaanpak (fase 2) Kanaal Almelo de Haandrik in € 2,7 miljoen. Naar verwachting zijn de resterende middelen ad. € 24,4 miljoen. (€ 8,9 miljoen in de Reserve waterwegen en € 15,5 miljoen in de Voorziening Kanaal Almelo de Haandrik schadeloosstelling per 31 december 2020) nodig om het einddoel schadeafhandeling (fase 1) en de nog nader vorm te geven gebiedsaanpak (incl. statenbesluit). Daarnaast wordt gegeven de onzekerheid over de schadeomvang en bijhorende financiële consequenties, de financiële consequenties van Corona(maatregelen) en de nog nader vorm te geven gebiedsaanpak om het gebied in rustiger vaarwater te brengen een algemene risicoreserve gehandhaafd van € 13,1 miljoen tot eind 2021 (zie paragraaf Weerstandsvermogen). |
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik |
1500 |
0 |
-1500 |
1500 |
PS 020 Monitor Overijssel 2021-II |
Op 1 juli 2020 heeft PS € 25 miljoen beschikbaar gesteld, hiervan is € 9,5 miljoen toegevoegd aan de Reserve waterwegen, deze middelen zijn bestemd voor opdrachten. Daarnaast is € 15,5 miljoen gestort in de Voorziening Kanaal Almelo de Haandrik en bestemd voor schadeloosstellingen. Hiervan is over de periode 2019 tot en met september 2021 € 5,7 miljoen gerealiseerd, waarvan € 5,4 miljoen voor opdrachten (waaronder ook monitoren, veiligstellen woningen en tijdelijke huisvesting) en € 270.000 voor de subsidieregeling, schadevergoedingen en coulancevergoeding. Daarnaast is in 2021 en 2022 € 2 miljoen verplicht voor opdrachten en € 1,6 miljoen voor de subsidieregeling, schadevergoedingen en coulancevergoeding.
Ten opzichte van het begrote bedrag is in 2021 € 2 miljoen nog niet besteed of verplicht voor opdrachten en voor de subsidieregeling, schadevergoedingen en coulancevergoeding nog ruim € 13 miljoen beschikbaar in de voorziening. Verwachting is dat een groot deel van de bestedingen zal doorschuiven naar 2022. Een deel van het budget ad. € 1,5 miljoen, voor opdrachten schuift door naar 2022. De bestedingen ten laste van de voorziening ter omvang van € 10 miljoen schuift door naar 2022.
Wij stellen u voor om het budget onder prestatie 4.7.4 te verlagen met € 1,5 miljoen onder gelijktijdige verlaging van de onttrekking uit de Reserve Waterwegen en dit bedrag door te schuiven naar 2022.
Daarnaast hebben wij besloten om de onttrekking vanuit de Voorziening Kanaal Almelo de Haandrik te verlagen met € 10 miljoen in 2021 en door te schuiven naar 2022. |
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik |
15500 |
0 |
-15500 |
15500 |
Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
4.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn |
-1027 |
0 |
1027 |
-1027 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
4.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn |
-155 |
0 |
155 |
-155 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op resultaatbestemming personeelskosten waterwegen |
4.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn |
-11 |
0 |
11 |
-11 |
Adm. 210 diversen personeelsgebonden kosten 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 210 diversen personeelsgebonden kosten 2021 |
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-2210 |
|
2210 |
-2210 |
Adm. 220 herverdeling personeelsgebonden kosten |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 220 herverdeling personeelsgebonden kosten |
Totaal |
478 |
22762 |
22284 |
478 |
|
|