Bert Boerman

Acties 2021

1. Wij co-financieren samen met de waterschappen projecten in het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer.
  2. Wij implementeren instrumentarium en afspraken uit de Delta-aanpak Waterkwaliteit en Zoetwater om de Kaderrichtlijn Water te realiseren.
  3. Wij doen u in afstemming met onze partners een voorstel voor de doelen voor de planperiode 2021-2027 van de Kaderrichtlijn Water.
  4. Wij breiden in overleg met waterschappen en agrarische collectieven  de blauwe diensten uit

We hebben in  samenwerking met waterschap Drents Overijsselse Delta de subsidieregeling Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) Overijssel” uitgevoerd in het kader van het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer.  Voor de nieuwe periode, 2023-2027, voeren we gesprekken met waterschappen, DAW-organisatie, agrarische collectieven en boerenorganisaties om dit vorm te geven.  De Europese subsidies uit het Gemeenschappelijk Landbouw Beleid (GLB) zetten we hiervoor in.

Wij hebben een start gemaakt met een intensivering en professionalisering van de Vergunningverlening en Handhavingstaken voor zeer zorgwekkende stoffen (ZZS’en). Ook hebben wij financieel en met inzet van medewerkers bijgedragen aan de nationale Kennisimpuls Waterkwaliteit. Tenslotte hebben wij samen met de waterschappen en het rijk afstemming gezocht met de beide Duitse deelstaten aan onze grens over het grensoverschrijdende waterbeheer met de nadruk op waterkwaliteit.

De doelen voor de planperiode 2021-2027 van de Kaderrichtlijn Water hebben wij  opgenomen in het Regionaal Water Programma (RWP). Het definitieve Regionaal Water Programma (RWP) is op 15-12-2021 vastgesteld door Provinciale Staten.

Wij hebben in 2021 een uitbreiding van de blauwe diensten kunnen realiseren, zoals vastgelegd in het Natuurbeheerplan dat in de zomer van 2020 vastgesteld is.

Bestedingen in lijn met de begroting.