Inhoud
Zoals eerder gerapporteerd in het jaarverslag 2018, 2019 en 2020, blijkt uit de tussenevaluatie van de Bestuursovereenkomst Zoetwatervoorziening Oost Nederland dat er naar verwachting enige vertraging is bij de uitvoering van de zoetwatermaatregelen door de provincie Overijssel. Het betreft zoetwatermaatregelen in een 2-tal verbetervoorstellen Ecologische Hoofdstructuur (prestatie 3.5.1). De vertraging wordt veroorzaakt omdat realisatie in de betreffende gebieden alleen op vrijwillige basis plaatsvindt en gekoppeld is aan de realisatietermijn van de natuurmaatregelen (gereed uiterlijk eind 2026). De druk om de zoetwatermaatregelen voor eind 2021 uit voeren, is hiermee vervallen. Dit betekent wel dat een deel van de Rijksbijdrage uit het Deltafonds zal worden verschoven naar Drenthe en Gelderland, die deze gelden wel tijdig voor eind 2021 kunnen besteden aan zoetwatermaatregelen. Hiermee wordt onderbesteding van Rijksgeld op regionaal niveau voorkomen. Voor het ZON maatregelenprogramma in Overijssel betekent dit dat een deel van in de periode 2016-2021 geplande zoetwatermaatregelen rond natuurgebieden pas na 2021 zullen worden uitgevoerd, maar wel voor eind 2026.
In 2021 is er samen met de partners een maatregelenprogramma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland 2022-2027 opgesteld. Dit werkprogramma is, gekoppeld aan de Bestuursovereenkomst Zoetwatervoorziening Oost-Nederland 2022-2027, op 4 november 2021 door alle partners ondertekend.
In 2021 zijn nieuwe afspraken gemaakt rond de waterverdeling IJsselmeergebied met waterschappen, provincies en Rijkswaterstaat. Dit heeft geleid tot de ondertekening van het bestuurlijk Waterverdelingsakkoord IJsselmeergebied in januari 2022. Naar verwachting zullen enkele onderdelen van het akkoord leiden tot een voorstel om de prioritering van de waterverdeling over te nemen in de Omgevingsverordening in 2022.