Bert Boerman

Acties 2021

1. Wij werken met partners aan de uitvoering van het lopende maatregelenprogramma Zoetwatervoorziening Oost Nederland 2016-2021.
  2. Wij stellen samen met partners een maatregelenprogramma Zoetwatervoorziening Oost Nederland op voor uitvoeringsperiode 2022-2027.
  3. Wij werken met partners aan de actualisatie van de waterverdeling IJsselmeergebied.

• PS Begrotingswijziging

Zoals eerder gerapporteerd in het jaarverslag 2018, 2019 en 2020, blijkt uit de tussenevaluatie van de Bestuursovereenkomst Zoetwatervoorziening Oost Nederland  dat er naar verwachting enige vertraging is bij de uitvoering van de zoetwatermaatregelen door de provincie Overijssel. Het betreft zoetwatermaatregelen in een 2-tal verbetervoorstellen Ecologische Hoofdstructuur (prestatie 3.5.1). De vertraging wordt veroorzaakt omdat realisatie in de betreffende gebieden alleen op vrijwillige basis plaatsvindt en gekoppeld is aan de realisatietermijn van de natuurmaatregelen (gereed uiterlijk eind 2026). De druk om de zoetwatermaatregelen voor eind 2021 uit voeren, is hiermee vervallen. Dit betekent wel dat een deel van de Rijksbijdrage uit het Deltafonds zal worden verschoven naar Drenthe en Gelderland, die deze gelden wel tijdig voor eind 2021 kunnen besteden aan zoetwatermaatregelen. Hiermee wordt onderbesteding van Rijksgeld op regionaal niveau voorkomen. Voor het ZON maatregelenprogramma in Overijssel betekent dit dat een deel van in de periode 2016-2021 geplande zoetwatermaatregelen rond natuurgebieden pas na 2021 zullen worden uitgevoerd, maar wel voor eind 2026.

In 2021 is er samen met de partners een maatregelenprogramma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland 2022-2027 opgesteld. Dit werkprogramma is, gekoppeld aan de Bestuursovereenkomst Zoetwatervoorziening Oost-Nederland 2022-2027, op 4 november 2021 door alle partners ondertekend.

In 2021 zijn nieuwe afspraken gemaakt rond de waterverdeling IJsselmeergebied met waterschappen, provincies en Rijkswaterstaat. Dit heeft geleid tot de ondertekening van het bestuurlijk Waterverdelingsakkoord IJsselmeergebied in januari 2022. Naar verwachting zullen enkele onderdelen van het akkoord leiden tot een voorstel om de prioritering van de waterverdeling over te nemen in de Omgevingsverordening in 2022.

PS begrotingswijziging:

In 2021 zijn geen subsidies verstrekt voor het uitvoeren van zoetwatermaatregelen in de land- en tuinbouwsector. De land- en tuinbouwsector heeft eind 2021 al wel subsidie aanvragen ingediend maar deze zullen in 2022 worden beschikt (ca € 0,3 miljoen). De niet gerealiseerde middelen (€ 0,8 miljoen) blijven beschikbaar in de Reserve Zoetwater Oost-Nederland en wij stellen u voor deze in 2022 in te zetten voor projecten gericht op het uitvoeren van zoetwatermaatregelen in de land- en tuinbouw.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,8 miljoen te onttrekken aan Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater van de begroting 2022.

GS begrotingswijziging:

Blauwe diensten
Via 'blauwe diensten in het agrarisch natuurbeheer' dragen agrariërs bij aan de verbetering van de waterkwaliteit en een klimaatbestendig landelijk gebied. Vooruitlopend op het nieuwe Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid is voor € 0,1 miljoen beschikbaar gesteld als cofinanciering voor de Overijsselse agrarische collectieven Midden-Overijssel en Noordoost Twente om deze blauwe diensten uit te breiden. De realisering hiervan zal in 2022 plaatsvinden.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,1 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.2.2 van de begroting 2022.

Wijziging verwerkt in Kerntaak 20 (Algemene dekkingsmiddelen):

Van de beschikbare middelen voor 2021 is per saldo een bedrag van € 2,9 miljoen niet gerealiseerd. De belangrijkste oorzaak hiervan is dat een bedrag van € 2 miljoen voor de uitvoering van programma's Zoetwatervoorziening Oost-Nederland (ZON) bedoeld is voor de periode 2022-2027. Deze bijdrage is afkomstig uit het investeringsprogramma Hitte, Droogte en Wateroverlast.
Daarom wordt voorgesteld dit bedrag toe te voegen aan de reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland zodat het programma 2022-2027 kan worden gefinancierd. Deze toevoeging wordt verwerkt in Kerntaak 20 (Overhead, financiering en dekkingsmiddelen).