Bert Boerman

Acties 2021

1. Wij voeren het programma Boeren voor Drinkwater uit in het kader van de bestuursovereenkomst Nitraat.
  2. Wij werken in het Maatregelenprogramma Gebiedsdossiers Drinkwaterwinning met partners aan het veiligstellen van onze drinkwaterwinningen.
  3. Wij voeren het eind 2020 vast te stellen investeringsvoorstel drinkwater uit.
  4. Wij voeren de adaptieve strategie drinkwater uit.
  5. Wij doen u een voorstel voor de grondwaterheffing voor de periode 2022-2024

• PS Begrotingswijziging

Het programma Boeren voor Drinkwater is conform de afspraken uitgevoerd.  Door lagere deelnemersaantallen staat het doelbereik op gebiedsniveau onder druk; in geen van de 6 Overijsselse grondwaterbeschermingsgebieden wordt het doel bereikt binnen de looptijd van de Bestuursovereenkomst (2018-2021). In het Landelijk bestuurlijk overleg is besloten de Bestuursovereenkomst nitraat tot eind 2022 te verlengen. Er wordt bepaald wat er nodig is voor doelbereik en daarop wordt de aanpak bijgesteld.

De uitvoering van het Maatregelenprogramma Gebiedsdossiers Drinkwaterwinning 2018-2022 loopt. Uit de Bestuurlijke Voortgangsrapportage 2021 ‘Samen werken aan schone bronnen’ (december) komt naar voren dat 90% van de maatregelen in uitvoering is of afgerond. Voor de maatregelen die nog aandacht vragen wordt een plan gemaakt om deze tijdig te realiseren.

Het investeringsvoorstel drinkwater wordt conform uitgevoerd via het uitvoeringsprogramma van de Adaptieve strategie drinkwatervoorziening.

De maatregelen voor de korte, middellange en lange termijn in de Adaptieve strategie drinkwatervoorziening (ASV) zijn in gang gezet. Enkele korte termijn maatregelen lopen vertraging op omdat zorgvuldige maatschappelijke afstemming extra tijd in beslag neemt, waardoor de drinkwatervoorziening extra onder druk komt te staan. Hiervoor worden diverse beheersmaatregelen getroffen.  Op 4 januari 2022 hebben wij u hierover per brief geïnformeerd.

In de door uw staten vastgestelde Belastingverordening 2022 is een herziening opgenomen van de grondwaterheffing voor de periode 2022-2024. Dit houdt in dat de heffing voor genoemde periode wordt gehandhaafd op het huidige niveau van €0,016 per m3 onttrokken grondwater. De tarieven zijn hiermee kostendekkend voor de activiteiten tot en met 2024, waarna er een nieuwe evaluatie zal plaatsvinden.

PS begrotingswijziging:

Binnen beleidsveld 1.2 is op prestatie 1.2.3 Schone drinkwaterbronnen van het geraamde budget van € 2,8 miljoen een bedrag van € 1,0 miljoen niet tot besteding gekomen. Voor de baten geldt een hogere ontvangst uit de grondwaterheffing van € 0,175 miljoen. Van de ontvangen opbrengsten is € 1,1 miljoen toegevoegd aan de voorziening Grondwater.
De onderbesteding op de lasten wordt veroorzaakt door de volgende onderdelen: voor de post ‘Drinkwater 6e Actieprogramma nitraatuitspoeling’ is er een onderbesteding omdat deelnemersaantallen lager zijn dan de oorspronkelijke verwachting. De aanbesteding van de agrarische advisering en de grondwatermonitoring is daardoor jaarlijks lager uitgevallen. In het Landelijk bestuurlijk overleg van de BO is afgesproken het project met een jaar te verlengen en in de eerste helft van 2022 een analyse uit te voeren van wat er aanvullend nodig is voor doelbereik. Op basis daarvan worden er afspraken gemaakt over de vorm en inhoud van een vervolg. De uitvoeringskosten voor dit extra jaar kunnen worden gedekt door de in de Reserve Drinkwater nog resterende middelen.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,3 miljoen te onttrekken aan de Reserve Drinkwater en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.2.3 Schone drinkwaterbronnen van de begroting 2022.

GS begrotingswijziging:

Robuuste Drinkwatervoorziening
Voor de post ‘Robuuste Drinkwatervoorziening’ is er wat vertraging opgetreden in de uitvoering van de onderzoeken binnen de Adaptieve strategie drinkwatervoorziening omdat zorgvuldige maatschappelijke afstemming extra tijd in beslag neemt. Er zijn beheersmaatregelen afgesproken om de uitvoering van de korte termijn maatregelen weer op schema te brengen. Dit gebeurt conform het investeringsvoorstel Robuuste Drinkwatervoorziening. Voor de uitvoering van de onderzoeken binnen de Adaptieve strategie drinkwatervoorziening zullen de kosten grotendeels in 2022 worden gemaakt.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,9 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.2.3 Schone drinkwaterbronnen van de begroting 2022.