Gert Harm ten Bolscher
Tijs de Bree

Acties 2021

1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af, binnen de wettelijke termijn.
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving.
  3. Wij informeren inwoners, ondernemers en medeoverheden over de regelgeving om de bekendheid te vergroten.

Er is een achterstand in de verlening van aanvragen in het kader van de Waterwet. Enkele daarvan zijn complex. Deze aanvragen lopen allemaal uit de termijnen. Ondanks schaarste in de markt, op de valreep van het jaar gelukt. We verwachten dat we in de loop van 2022 de achterstanden op dit terrein kunnen inhalen.

Voor zwemwater en grondwaterbescherming en -meldingen zijn alle ontheffingen binnen de wettelijke termijn verleend. Wel is de werkvoorraad opgelopen door meer en complexere initiatieven (zoals nieuwe drinkwater onttrekkingen) en verschuivingen in taakvelden.

Op grondwaterbescherming hadden we gepland om met name gemeente te gaan voorlichten over de regels van grondwaterbescherming. Dit is vanwege Covid-19 niet doorgegaan en zal in 2022 uitgevoerd worden.

In de eerste maanden van 2021 zijn er geen controlebezoeken uitgevoerd bij zwembaden. Vanwege Covid-19 waren de zwembaden veelal gesloten. Na de versoepeling van de landelijke regelgeving omtrent Covid-19 zijn de meeste zwembaden weer open gegaan. Op dat moment hebben wij de controles bij zwembaden weer opgepakt. Voorgaande betekent dat we in 2021 niet alle baden hebben kunnen bezoeken. De capaciteit die we niet op zwembaden hebben kunnen inzetten, hebben we ingezet op grondwaterbeschermingstaken en de implementatie van het zaaksysteem.
Bij de controles op waterwetvergunningen (met name KWO’s) is een achterstand opgelopen, die we met extra menskracht proberen in te halen.

Bestedingen zijn in lijn met de begroting